کد خبر: ۸۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی> پس از آنکه رئيس دولت يازدهم با دو شعار محوري «تحول در نظام سلامت» و «بهبود روابط با کشورهاي جهان» توانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند، حالا مي‌شود تلفيق اين دو شعار را در رويکردي تحت عنوان «ديپلماسي سلامت» و با محوريت وزير بهداشت کابينه ديد.
به گزارش شفا آنلاین، سفرهاي ديپلماتيک سيدحسن هاشمي را مي‌شود از اين منظر به تحليل نشست. از سفرهاي چندمنظوره با اهميتي مانند سفر به «عربستان سعودي» تا گذشتن از مرزهاي اروپا و ديدار با دولتمردان فرانسه.

هرچند که عده‌اي از صاحب‌نظران فعاليت‌هاي برون مرزي وزير بهداشت را هم به نوعي مرتبط با تلاش‌هاي درون‌مرزي وي مانند ارتباط با خيرين و بانک‌ها و بخش خصوصي مي‌بينند و آنها را تکاپويي براي رفع چالش‌هاي پيش روي «طرح تحول نظام سلامت» قلمداد مي‌کنند، اما به‌هرحال نمي‌توان از تاثير مثبت اين اقدامات در بهبود روابط ديپلماتيک با کشورهاي منطقه و جهان به‌خصوص در دوران پساتحريم صرف‌نظر کرد.


فرصت‌سوزي ژاپني‌ها

آخرين روزهاي سال 93 بود که سيدحسن هاشمي عازم کشور «آفتاب تابان» شد. سفري که با توجه به رويکرد محافظه‌کارانه و محتاطانه ژاپني‌ها در عرصه روابط بين‌الملل، داراي ارزش‌هاي خبري خاص خود بود و از جهت استفاده نظام سلامت ايران از فناوري‌هاي نوين و دستاوردهاي روزآمد کشور پيشرفته‌اي همچون «ژاپن» بسيار حائز اهميت بود.

در آن سفر، تفاهم‌نامه‌اي به امضاي وزراي بهداشت دو کشور رسيد که مقرر مي‌کرد کارگروه مشترکي تشکيل شود و راه‌هاي ارتقاء و توسعه همکاري‌هاي مشترک را بررسي و فراهم کند. ضمن اينکه سازمان غذاوداروي ايران و سازمان دارو و‌تجهيزات پزشکي ژاپن تفاهم‌ کردند تا در زمينه مسائل نظارتي، کنترل کيفيت و سلامت فرآورده‌هاي دارويي و تجهيزات پزشکي همکاري داشته باشند.

هرچند که اين تفاهم‌نامه‌ها هنوز وارد مرحله اجرا نشده است و حتي اين عملياتي نشدن مفاد تفاهم شده، اعتراض ظريف هاشمي را هم در ديدار با فوميوکيشيدا وزير امور خارجه ژاپن درپي داشت.

در اين ديدار که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، وزير بهداشت تصريح کرد: «به نظر مي‌رسد شرکت‌هاي ژاپني منتظر اجرائي شدن برجام هستند، اما صراحتا مي‌گويم احتياط خوب است به شرطي که منجر به فرصت‌سوزي نشود.»

وي ضمن درخواست از شرکت‌هاي ژاپني براي ورود جدي و عملياتي به بازار سلامت ايران، گفت: «بهتر است منتظر اجرايي شدن برجام نمانيم و اين تفاهم نامه را از کاغذ به مرحله اجرا درآوريم.»

سيدحسن هاشمي با يادآوري سابقه روابط خوب ايران و ژاپن در دهه‌هاي گذشته گفت: «با احترامي که ما ايراني‌ها براي تجربه کشور ژاپن در حوزه‌هاي مختلف به‌خصوص صنعت قائل هستيم، منتظريم فرصت‌هاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري ايجاد شود.»


سفرهاي «فابيوس» و «روحاني» تاثير شگرفي در روابط ايران و فرانسه دارد

اما در جديدترين گام در روابط بين‌الملل، آخر هفته گذشته وزير بهداشت در رأس هيئتي متشکل از مديران و مسئولين نظام سلامت کشور، به فرانسه عزيمت کرد تا اين کشور مهم قاره سبز را هم به همراهي با طرح‌هاي سلامت‌محور دولت تدبير و اميد ترغيب کند.

هرچند که رابطه دو کشور ايران و فرانسه در دوران تحريم‌هاي هسته‌اي به سردي گرويده بود، اما اينک پس از سفر وزير امور خارجه فرانسه به تهران و آغاز فصل تازه‌اي از روابط دو کشور، سيدحسن هاشمي در قامت نماينده‌اي از طرف ايران، حامل پيام «ديپلماسي سلامت» مي‌شود و سفر خود را در راستاي تامين سلامت مردم عنوان مي‌کند.

او در گفته‌هايش از تاثير سفر فابيوس و مهمتر از آن سفر آتى سيدحسن روحانى بر گسترش روابط بين دو کشور سخن گفته و حتي وجود اختلاف در ديدگاه‌هاي سياسي دو کشور را به رسميت شناخته است. شايد همين زمينه نسبتا مناسب براي آغاز همکاري‌هاي دو کشور باعث شده تا سيدحسن هاشمي در گام نخست تعامل با همتايان اروپايي خود، طرف فرانسوي را برگزيند.

چراکه به گفته کارشناسان، اگر بنا باشد کشوري را براي دعوت به همکاري در حوزه سلامت انتخاب کرد، در ليست اولويت‌ها، کشوري مانند آلمان، رتبه بالاتري را داراست.

هرچند نمي‌توان اين نکته را از نظر دور داشت که سهم صادرات فرانسه به ايران در سال گذشته پانصد ميليون يورو بوده که يک سوم از اين مبلغ، متعلق به صادرات کالاهاي سلامت و پزشکي بوده است.

با توجه به همين پيشينه، وزير بهداشت کشورمان در ديداري که با نمايندگان شرکت کارفرمايان فرانسه داشت تاکيد کرد: « اگر مي‌خواهيد در بازار ايران وارد شويد، صادرات صرف به ايران را فراموش کنيد و به فکر فرآوري مشترک محصولات و صادرات از ايران باشيد.»

از برنامه‌هاي وزير بهداشت در اين سفر، ديدار با صاحبان صنايع دارويي، بهداشتى و تجهيزات پزشکي فرانسه بود که پنجشنبه صورت پذيرفت. در اين ديدار وزير بهداشت کشورمان گفت: «علي‌رغم مشکلات اقتصادي دولت در دو سال گذشته، کارهاي بزرگي در زمينه سلامت در ايران انجام شده است.»

هاشمي در ادامه با تاکيد بر ضرورت وجود نظام نوين بيمه‌اى، بر عدم واردات صرف و انتقال فناورى تاکيد کرد و گفت: «مهمترين سرمايه ما نيروى دانشمند جوان ماست و ملت ما در سه دهه گذشته ثابت كرده ملت توانمندي است.» هاشمي در بخش ديگري از سخنانش ضمن پيشنهاد تشکيل کميته مشترکي بين ايران و فرانسه، خاطرنشان کرد: «همكارى وزارت جهاد كشاورزى و بهداشت در كشور ما خيلى خوب است و اگر چنين كميته مشتركى تشکيل شود، به ارتقاي روابط دو کشور کمک زيادي خواهد کرد.»

وي با تاکيد بر ضرورت ارتقاي كيفيت دارو، تجهيزات و همچنين گسترش و ارتقاي بخش‌هاي اورژانس، انتقال خون، پالايشگاه و به‌ويژه ساخت بيمارستان ها گفت: «در ?? سال آينده ما به ??? هزار تخت جديد بيمارستاني نياز داريم و براي تامين اين نياز، با شركت هاى مختلف خارجى و داخلى مشغول مذاكره هستيم.» همچنين در اين سفر، قراردادساخت آزمايشگاه‌‌هاي تشخيص بيماري‌هاي عفوني خطرناک در کرج و زاهدان به امضا طرفين رسيد و به گفته وزير بهداشت قرار است شعباتي از آنها هم در ايرانشهر و زابل تاسيس شود.


اورژانس کشور از نظر نرم‌افزار و سخت‌افزار کمبود دارد

اما از آنجاکه يکي از اهداف مدنظر هيئت ايراني در اين سفر، همکاري در زمينه «اورژانس» است، با رئيس اورژانس کشور  در ارتباط با کمبودهاي اورژانس کشور گفت: «کمبودهاي ما در کشور در دو بخش است.

يکي کمبودهاي سخت‌افزاري و ديگري کمبودهاي نرم‌افزاري.» وي افزود: «در بخش نيروي انساني و آموزش اين نيروها داراي کمبودهايي هستيم و لازم است که نيروهاي انساني اورژانس کشور مبتني بر علم روز اورژانس پيش‌بيمارستاني آموزش ببينند و همچنين در بحث استفاده از خودروهاي مناسب داراي نقايصي هستيم، ولي در اين زمينه‌ها اقدامات ما شروع شده و کارهايي در دست انجام است.»

وي با اشاره به لزوم ايجاد يک ارتباط موثر دوطرفه بين اورژانس پيش‌بيمارستاني و اورژانس بيمارستاني گفت: «به دنبال اين هستيم که نرم‌افزار مناسبي تهيه کنيم که اين نرم‌افزار امور مربوط به خدمات را اجرا کند و نهايتا ارتباط بين اورژانس‌هاي پيش‌بيمارستاني و بيمارستاني را جهت ارائه بهتر خدمات برقرار کند.»

صابري‌نيا در ارتباط با جايگاه اورژانس کشور در منطقه و دنيا خاطرنشان کرد: «جايگاه ما در بحث اورژانس پيش‌بيمارستاني در خاورميانه بسيار خوب است.

هم تامين منابعي که انجام شده و هم نگاهي که به اين بخش وجود دارد، مناسب و خوب است، وليکن اينکه ما بگوييم که در جاي خوبي قرار داريم و نياز به توسعه نداريم اصلا درست نيست و بايد برنامه‌ريزي کنيم. دنيا در يک جاي ثابت نمي‌ماند که ما هم کاري انجام ندهيم.»

وي با تاکيد بر بومي‌سازي تکنولوژي‌هاي وارداتي، خاطرنشان کرد: «قطعا وزير بهداشت در سفر خود به فرانسه، نکات مثبتي را در زمينه‌هاي مختلف ازجمله اورژانس ديده است، ولي بايد به مقوله بومي‌سازي هم کاملا توجه کنيم و با اينکه هنوز فرصتي پيش نيامده تا از زبان ايشان، از يافته‌ها و مشاهداتشان مطلع شوم، اميدوارم که به همين منوال باشد و سفر ايشان دستآوردهاي خوبي داشته باشد.» سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: