کد خبر: ۸۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 16
شفا آنلاین>اجتماعی>سینما آزادی که در تاریخ فعالیتش ٢ آتش‌سوزی ناکام و یک آتش‌سوزی مهیب را پشت‌سر گذاشته حالا هم پس از یک دوره بازسازی جدید در معرض خطر آتش‌سوزی است.

به گزارش شفا آنلاین، این خبری است که علیرضا دبیر، عضو شورا اعلام و افشا کرده است که در ساخت این سینمای ٧طبقه استانداردهای اطفای حریق رعایت نشده و به همین دلیل هم پایان کار ندارد.

این درحالی است که رئیس سینما آزادی هم در جواب اعلام کرده تنها سینما آزادی نیست که تاییدیه آتش‌نشانی را ندارد بلکه همه پردیس‌های سینمایی تهران همین مشکل را دارند!

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به تازگی خبر نگران‌کننده‌ای را اعلام کرد و از عدم رعایت استانداردهای اطفای حریق در ساخت پروژه سینما آزادی خبر داد.

دبیر این خبر را داده و با اشاره به یکی از بندهای گزارش حسابرسی که به «عدم اظهار نظر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی» منجر شده است، گفته است: «در سال۱۳۸۳ براساس قراردادی که حوزه هنری با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی منعقد کرد، ساخت مجدد سینما آزادی (که بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته بود) به این شرکت واگذار و در عرض ٣‌سال این مجموعه دوباره احداث شد.»

به گفته او‌ بنا بر گزارش حسابرس مستقل شورا، دلایلی ازجمله عدم رعایت استاندارد اطفای حریق در ساخت این پروژه باعث شده شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نتواند تاکنون پایان کار بگیرد و اسناد مالکیت سینما آزادی را تفکیک کند.

دبیر اضافه کرد: به این دلیل همچنان مبلغ ۱۸۶‌میلیارد ریال در سرفصل پروژه‌های در جریان تکمیل منعکس است و از بابت وجوه دریافت شده از محل سهم شرکت از فروش واحدهای تجاری پروژه سینما آزادی مبلغ ۱۴۱‌میلیارد ریال نیز به‌عنوان پیش‌دریافت راکد در حساب‌ها منعکس شده است.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با وجود قطعیت تعدیل و بررسی حساب‌ها از این بابت و لزوم خارج کردن مبالغ راکد مذکور این پروژه از سرفصل‌های اعلامی و شناسایی درآمد و بهای تمام‌شده مرتبط با این موضوع به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی، موسسه حسابرسی نتوانسته آثار دقیق آن را بر صورت‌های مالی تعیین کند.

آتش در سرنوشت سینما آزادی است؟
سینما آزادی یکی از سینماهای مدرن تهران است که اواخر دهه ٤٠ با شکل و شمایلی متفاوت با همه سینماهای آن روزهای تهران به بهره‌برداری رسید. این سینما در طول سال‌های فعالیتش چندین‌بار دچار حریق شد و آخرین‌بار در‌ سال ١٣٧٦ بر اثر یک آتش‌سوزی به کلی امکان استفاده و بهره‌برداری از آن از دست رفت.

پیش از ‌سال ٧٦، ٢بار در سال‌های ٥٥ و ٦٩ هم دچار آتش‌سوزی شده بود اما هر ٢ مورد اطفا شده بود و خسارت سنگینی به بار نیامد. اما آتش‌سوزی‌ سال ٧٦ متفاوت بود و سینما آزادی پس از این آتش‌سوزی تخریب شد.

١٠‌سال بعد در ١٣٨٦، محمدباقر قالیباف تصمیم گرفت سینما آزادی را از نو بسازد؛ همین هم شد و سینمای جدیدی که از نظر سیمای خارجی شبیه سینما آزادی سابق بود در تهران متولد شد، اما این سینمای جدید به لحاظ ساختار و طراحی داخلی و تعداد سینماها به کلی دگرگون شده بود.

سینما آزادی پس از افتتاح دوباره‌اش در‌ سال ٨٦ یکی از مهم‌ترین سینماهای تهران و محل رفت‌وآمد بسیاری از هنرمندان،  شهروندان و سینما‌دوستان است اما حالا پرسش این است که آیا با توجه به آنچه  علیرضا دبیر گفته، این سینما به دلیل این‌که در برابر حریق ایمن‌سازی نشده، مستعد آتش‌سوزی ٤باره است؟

علاوه بر دبیر، رحمت‌الله حافظی درباره سینما آزادی و مشکلات آن به خبرآنلاین گفته: دوستان شهرداری می‌گویند استانداردهای ایمنی در زمانی که پروژه ساخت سینما آزادی طراحی شده است (سال ۸۳)، با استانداردهای ایمنی پس از بهره‌برداری تفاوت داشته و در ‌سال ۸۶، استانداردها ارتقا یافته است. به همین دلیل نتوانسته استانداردهای جدید اطفای حریق را داشته باشد و تاییدیه آتش‌نشانی را بگیریم.
او افزود: شهرداری چطور ساختمانی را خودش ساخته است که با استانداردهای ایمنی سازمان آتش‌نشانی که تحت مدیریت شهرداری است،‌ همخوانی ندارد؟ مگر این بلا سر مردم نمی‌آید؟ بارها دیده‌ایم پروژه‌ای را آورده‌اند، نقشه‌هایش را تایید کرده‌اید، رفته شروع کرده به ساخت، زمان بهره‌برداری سازمان ایمنی شهرداری ایراد می‌گیرد و اختلال ایجاد می‌کند در زندگی مردم.

تخلفات شهرداری و نابسامانی شهرداری در مدیریت شهری به کنار، اما سینما آزادی که اکنون گفته می‌شود با بیش از ۱۸‌میلیارد تومان ساخته شده است، ممکن است دوباره قربانی آتش‌سوزی شود. این سینما ماهانه ١٢٠‌هزار نفر مراجعه‌کننده دارد و پربازدید‌ترین سینمای کشور محسوب می‌شود.
پردیس‌های سینمایی دیگر هم تاییدیه آتش‌نشانی ندارند

در حالی که خبر منتشره به نقل از دبیر، دیروز بسیاری از شهروندان و البته سینماروها را شوکه کرده بود و خیلی‌ها می‌گفتند اگر این‌طور است ما دیگر در آزادی فیلم نمی‌بینیم، رضا سعیدی‌پور، حرف‌های دیگری زد. او ، ناامنی و آسیب‌پذیری سینما آزادی در برابر آتش‌سوزی و حریق احتمالی را رد کرد و گفت: «تلاش ما این بوده که تمام جوانب ایمنی در سینما آزادی رعایت شود و کارشناسان آتش‌نشانی به‌طور مستمر تجهیزات و کپسول‌ها را بررسی و کنترل می‌کنند، اما در مورد بحث ایمنی که براساس آن پایان کار ساختمان صادر می‌شود، مشکلی وجود دارد و آن این‌که در این مدت بارها و تکرار می‌کنم به دفعات کارشناسان آتش‌نشانی از سینما آزادی بازدید کردند و بنا به استانداردهای مورد نظر خودشان مشکلاتی را مطرح می‌کردند. ما همه این مشکلات را بر طرف کردیم، اما در بازدید دوباره کارشناسان آتش‌نشانی ایرادات تازه‌ای طرح می‌شد.»

به گفته او، آتش‌نشانی تاکنون ١٢ ایراد اصلی به این ساختمان گرفته که ٨ مورد آن برطرف شده، اما رفع ٤ ایراد دیگر امکان‌پذیر نبوده است: «در حال حاضر سینما آزادی بابت اطفای حریق و سیستم ایمنی مشکلی ندارد. ایراداتی که به آن وارد شده است، درباره جابه‌جایی پله‌های برقی و چند ستون و مواردی از این دست است که اصلاح آن در اختیار ما نیست. بنابراین مشکل امنیت نداریم بلکه مسأله ابنیه‌ای و ساختمانی است و واقعیت این است که جابه‌جایی ستون‌ها یا پله‌برقی‌ها درحال حاضر شدنی نیست.»

سعیدی‌پور با اشاره به این‌که بازسازی سینما آزادی توسط شهرداری انجام شده است‌، گفت: «ما که این ساختمان را نساخته‌ایم بلکه ساخت ‌آن برعهده شهرداری بوده است و از آن‌جا که نظرات کارشناسان محترم سازمان آتش‌نشانی متفاوت است‌، بنده پیشنهاد کردم کمیته‌ای با حضور نمایندگان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی‌، آتش‌نشانی و خود ما تشکیل شود و صورت‌جلسه‌ای را تهیه کنیم و هر کس به دنبال برطرف کردن مشکلات مربوط به حوزه کاری خودش برود.

آخرین صحبتی که با سازمان آتش‌نشانی داشتیم، مربوط به ‌سال گذشته بود که همان‌طور که توضیح دادم مدیرعامل آتش‌نشانی به‌طور کامل از سینما آزادی بازدید کرد و دستور پیگیری داد. قرار بود ایشان نتیجه را به ما اعلام کند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده و ما همچنان منتظریم.» علاوه بر تمام این حرف‌ها، سعیدی‌پور نکته دیگری را هم مورد اشاره قرار داد و آن این‌که او اعلام کرد: «نه‌تنها سینما آزادی بلکه دیگر پردیس‌های سینمایی مانند ملت‌ و زندگی هم مسأله تاییدیه آتش‌نشانی را دارند.»

اگرچه او اصرار دارد که اگر سینما آزادی نتوانسته هنوز تاییدیه آتش‌نشانی را بگیرد به دلیل برخورد سلیقه‌ای کارشناسان آتش‌نشانی بوده است اما سازمان آتش‌نشانی که استانداردهای مشخصی برای تاییدیه ایمنی ساختمان‌ها به‌ویژه فضاهای عمومی و پرمراجعه‌کننده‌ای مثل سینما دارد، به‌سادگی این توجیه‌ها را نمی‌پذیرد. در چنین شرایطی است که باید از شهرداری تهران پرسید چطور با وجود اهمیت ایمنی سینماها در برابر آتش‌سوزی، پردیس‌های سینمایی را بدون استانداردهای سینمایی ساخته و طراحی کرده و پس از آن مورد بهره‌برداری هم قرار داده است؟

اگر در یکی از این پردیس‌ها که با راهروهای طولانی و سالن‌های تو در تو هم ساخته شده است؛ آتش دربگیرد و مردم درحال تماشای فیلم مورد علاقه‌شان باشند، در شرایطی که استانداردهای ایمنی رعایت نشده، چندصد نفر از شهروندان گرفتار شعله‌های آتش خواهند شد؟شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: