کد خبر: ۸۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین>سلامت> 23اکتبر هر سال، رويداد سالانه آگاهي درباره سرطان پستان جشن گرفته مي‌شود و همه مردم لباس صورتي مي‌پوشند تا آگاهي عمومي را در مورد اين بيماري افزايش دهند.
به گزارش شفا آنلاین، اما در اين آشفتگي صورتي زنانه، فراموش کردن مردها که آنها هم مي‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند، کاري است بس آسان.

مسلما، بروز سرطان پستان در مردان نادر است. براساس نتايج مطالعه در سال 2012 که محققان بيش از 13 هزار مرد مبتلا به سرطان پستان را از بانک داده‌‌هاي ملي سرطان آمريکا بررسي کردند، مردان مبتلا به سرطان پستان کمتر از زنان احتمال زنده ماندن و بقا داشتند.

اين مساله، شايد ناشي از اين حقيقت باشد که آگاهي از سرطان پستان در ميان زنان نسبت به مردان، بسيار بيشتر است. دستورالعمل‌هاي موجود براي انجام غربالگري منظم، هم باليني و هم ماموگرافي، منجر به تشخيص زودهنگام بيماري مي‌شود.

درادامه مطلب شماره گذشته، به ديگر جنبه‌هاي اين موضوع پرداخته مي‌شود.


اغلب سرطان‌هاي پستان در مردان در مراحل نهايي تشخيص داده مي‌شود

مانند همه انواع سرطان، تشخيص زودهنگام سرطان پستان پيامدهاي نهايي درمان را بهبود مي‌بخشد. اما همانطور که محققان نشان داده‌اند، اغلب سرطان‌هاي پستان در مردان در مراحل نهايي تشخيص داده مي‌شوند که همين امر، تاثير منفي بر شانس بقاي آنها خواهد داشت.

يکي از علل اين موضوع، نداشتن آگاهي است. از آنجا که سرطان پستان در مردان نادر است و بسياري از مردان نمي‌دانند که اين بيماري مي‌تواند آنها را هم درگير کند، علايم خود را به حساب مشکل ديگري گذاشته و در مشورت با پزشک تعلل مي‌کنند. با نداشتن آگاهي، خجالت و شرمساري هم به سراغ مردان مي‌آيد. اغلب اطلاعات و تحقيقات در مورد سرطان پستان روي زنان تمرکز دارد، به همين دليل اگر مردان مبتلا به بيماري‌اي شوند که به نظر زنانه مي‌رسد، احساس شرمساري مي‌کنند! به‌طور مثال، در مطالعه دکتر توماس، 43 درصد از مردان گفته‌اند اگر مبتلا به سرطان پستان شوند، قدرت مردانگي‌شان زير سوال خواهند رفت.

البته اين مسائل، تنها مواردي نيستند که مردان را از داشتن سرطان پستان دچار شرمساري مي‌کند و مايل نيستند با پزشک خود مشورت کنند. تعامل با روش‌هاي مورد استفاده براي تشخيص و درمان سرطان پستان نيز براي مردان مشکل است.

تشخيص سرطان پستان در مردان بسيار شبيه زنان است. پس از انجام معاينات باليني براي شناسايي هرگونه ناهنجاري در بافت پستان يا غدد لنفاوي، اگر هرگونه شکي به سرطان پستان وجود داشته باشد، فرد بيمار بايد تحت ماموگرافي قرار گيرد.

به نظر مي‌رسد خيلي از افراد، پس از اينکه بشنوند مردان هم مي‌توانند ماموگرافي انجام دهند، متعجب شوند. مردان از اينکه تحت نوعي روش تشخيصي قرار گيرند که اغلب براي زنان استفاده مي‌شود، احساس خجالت مي‌کنند.

پيش از آنکه از بافت پستان نمونه‌برداري شود تا وجود سرطان تائيد شود، بعضي از مردان نياز دارند سونوگرافي پستان هم انجام دهند.


غربالگري روتين سرطان پستان در مردان؟

براي مرداني که در معرض خطر بيشتر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، مانند کساني که جهش ژني BRCA را به ارث برده‌اند، بعضي نهادها توصيه مي‌کنند غربالگري روتين انجام شود. به‌طور مثال، شبکه جامع ملي سرطان در آمريکا، توصيه کرده مرداني که بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، از سن 35 سالگي، هر 6 تا 12 ماه يکبار، معاينه باليني پستان را انجام داده و در سن
40 سالگي هم حتما تحت ماموگرافي قرار گيرند. البته براي مرداني که در معرض خطر متوسط قرار دارند، توصيه‌اي براي غربالگري روتين منتشر نشده است.

براساس پيشنهاد جامعه آمريکايي سرطان، از آنجا که سرطان پستان در مردان بسيار ناشايع است، بعيد است آنها از غربالگري سرطان پستان با ماموگرافي يا ديگر تست‌ها در جمعيت عمومي منفعتي ببرند.

اين سازمان، اذعان دارد که برنامه‌هاي غربالگري روتين براي سرطان پستان در مردان هنوز بررسي کامل و کافي نشده، بنابراين مشخص نيست آيا اين برنامه‌‌ها براي تشخيص زودهنگام سرطان پستان در مردان مفيد هستند يا خير.

ذکر اين نکته مهم است که، هنوز برنامه‌هاي غربالگري روتيني براي سرطان پروستات وجود ندارد، در حالي که اين نوع سرطان در ميان مردان شايع است. مطالعات پيشين در مورد غربالگري روتين سرطان پروستات روشن کرد که هرچند اين برنامه‌ها ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري را کم مي‌کند، منجر به تشخيص بيش از حد بيماري هم مي‌شوند. با توجه به ميزان بسيار کمتر سرطان پستان در مردان، بعيد است غربالگري روتين براي اين بيماري به اين زودي‌ها در نظر گرفته شود.


درمان سرطان پستان در مردان

مردان مبتلا به سرطان پستان، گزينه‌هاي درماني مشابه به زنان دارند. قسمت اعظم سرطان‌هاي پستان در مردان به ماستکتومي ختم مي‌شود، يعني برداشت قسمتي يا همه بافت پستان و در بعضي موارد، غدد لنفاوي درگير هم خارج مي‌شوند. اين بيماران ممکن است به کموتراپي، راديوتراپي، هورمون درماني، درمان هدفمند يا درمان مستقيم استخوان هم نياز داشته باشند.

البته بعضي از متخصصان درباره اثربخشي اين درمان‌ها در مردان ترديد دارند. تا به امروز، مطالعات بسيار کمي درمان سرطان پستان را در مردان بررسي کرده‌اند، بدين معنا که متخصصان درمان‌هايي را در مردان استفاده مي‌کنند که اثربخشي آنها در زنان مبتلا ثابت شده و نه مردان. به عبارت ديگر، ما اطلاعات زيادي در مورد چگونگي درمان مردان به‌طور اختصاصي نداريم. هر درماني که براي مردان مبتلا به سرطان پستان استفاده مي‌شود، از داده‌هايي برآمده که در زنان مبتلا بررسي شده‌اند.


با توجه به نادر بودن سرطان پستان در مردان، دريافت گرانت براي تحقيقات در اين زمينه، يکي از چالش‌هاي بزرگ محققان است. از سوي ديگر، يافتن بيماران مناسب و کافي که بتوان مطالعه جامعي انجام داد هم يکي ديگر از مشکلات موجود است.

البته ما شاهد پيشرفت‌هايي در اين زمينه هستيم. در سال 2007، محققان انگليسي، «مطالعه سرطان پستان در مردان» را کليد زدند که هدف آنها، يافتن عوامل ژنتيکي، سبک زندگي و محيطي موثر در افزايش خطر سرطان پستان در مردان بود.

نتايج اين مطالعه که در حال حاضر، بيش از1500 شرکت کننده دارد، منجر به کشف ژني موسوم به RAD51B شده که باعث بروز سرطان پستان در مردان مي‌شود. محققان اميدوارند اين مطالعه در نهايت به شناسايي درمان‌هاي مناسب براي مردان مبتلا به سرطان پستان بي‌انجامد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: