کد خبر: ۸۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین>سلامت>راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت در 9 استان کشور برای ارتقای سلامت زنان جامعه و ارائه مکمل‌های غذایی و دارویی برای سلامت زنان باردار در مناطق محروم از جمله محورهای اصلی برنامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است که دیروز شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران به آن اشاره کرد.
 به گزارش شفا آنلاین، مولاوردی در این نشست با اعلام اینکه 200 هزار زن در کشور از سوء تغذیه رنج می‌برند  گفت: هدف از راه‌اندازی این کلینیک‌ها پرداختن به موضوع سلامت جنسی است چون بخش عمده‌ای از طلاق‌ها به این موضوع برمی گردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعریفی که از سلامت می‌شود خیلی فراتر از سلامت جسمانی است و تنها بیمار نبودن را  در برنمی گیرد افزود: امروز سلامت پیش شرط توسعه پایدار است و زنان به‌عنوان محور اساسی خانواده و جامعه هستند. از این رو باید توجه به سلامت زنان در هر سنی محور برنامه کشور باشد.

وی با بیان اینکه ارتقای سلامت زنان یکی از محورهای برنامه پنجم توسعه بوده که موظف شدیم با همکاری دستگاه‌ها اقدام قانونی لازم را  در این زمینه انجام دهیم افزود: البته در برنامه ششم توسعه نیز باید به آن توجه کرد.

به گفته وی، با آنکه سن امید به زندگی در زنان بیشتر و نرخ مرگ ومیر در زنان کمتر از مردان است ولی زنان آسیب پذیری بیشتری در برابر بیماری‌ها دارند و بیماری افسردگی در زنان دو برابر مردان است.معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری با اعلام اینکه 12 درصد از مبتلایان به ایدز زنان هستند تصریح کرد: در سلامت اجتماعی نگرانی هایی  مثل زنانه شدن ایدز وجود دارد که بیشترین انتقال این بیماری از سوی زنان است که باید مورد توجه قرار گیرد.وی بیان داشت: 10 درصد از معتادان را زنان تشکیل می‌دهد که 62 درصد از آنها متأهل هستند.

وی با بیان اینکه هرچند در دو دهه اخیر دربهداشت زنان تغییرات جدی صورت گرفته است اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.وی توجه به سلـــــــامت دختران دانش آموز را ضروری دانست وگفت:‌در این زمینه معاونت زنان با وزارت بهداشت وآموزش وپرورش تفاهمنامه امضا کرده است.

وی همچنین به حمایت از مادران شاغل و تشویق آنان برای فرزند‌آوری اشاره کرد وافزود: به همین منظور بسته‌های حمایتی برای مادران شاغل در نظر گرفته شده است.البته دایر کردن مهد کودک در ادارات نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شود.

مولاوردی همچنین در پاسخ به سؤال ایران مبنی بر تعداد زنان کارتن خواب گفت: آمار کلی در این زمینه وجود ندارد ولی در تهران حدود 15 هزار کارتن خواب وجود دارد که یک سوم آن یعنی 5 هزار نفر زن هستند.وی توجه دستگاه‌ها و متولیان را به ارائه خدمات به گروه‌های در معرض خطر و یا آسیب پذیر بویژه زنان پر خطر ضروری دانست.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه 50 درصد علل مرگ و میرمربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است گفت: زنان در زمینه پیشگیری از بیماریها و آسیب‌های اجتماعی نقش مؤثری دارند. وی افزود: براساس مطالعات انجام شده در بین 11 هزار نفر که همسر خود را از دست داده‌اند، متوسط عمر زنان بعد از فوت همسر 5/6 سال و در مردان 5/1 سال است.

وزیر بهداشت به 5 سرطان شایع در ایران مثل سرطان سینه، پوست، روده وغیره اشاره کردو گفت: خیلی بد است که 50 درصد زنان افزایش وزن داشته باشند یا دختران ما به سیگار و قلیان روی آورند

.وی در خصوص بهداشت وسلامت غذا نیز افزود: وضع غذا وآشامیدنی‌ها در ایران خوب نیست البته در سایر کشورها هم همین‌طور است واین به دلیل تقلباتی است که به قصد سودجویی صورت می‌گیرد که باید نظارت شود. وی گفت: الان نظارت هست ولی کافی نیست  و باید ابزارها برای این کار فراهم شود که بازدارنده باشد.

وی در خصوص عقیم‌سازی زنان مبتلا به آسیب‌های اجتماعی گفت:  برای افرادی که سلامتی آنها در معرض خطر است قانون داریم که باید براساس آن پیش برویم اما در مورد عقیم‌سازی افراد نیاز به مجوز شرعی است. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر  برای این افراد به دنبال آموزش، تأمین شغل و مراقبت از آنان هستیم.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: