کد خبر: ۸۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>طب سنتی> یک دکترای تخصصی طب سنتی گفت: طب سنتی و مکمل نه تنها برای درمان بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های مزمن کابرد دارد بلکه به طور گسترده‌ای در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حفظ و ارتقای سلامت نیز استفاده شده و کاربرد آن برای دولت‌ها مقرون به صرفه است.
به گزارش شفا آنلاین،محمد خدادوست اظهار داشت: استفاده از ظرفیت طب‌های موسوم به طب سنتی و انواع طب‌های مکمل در کنار طب رایج از سال‌ها قبل مورد توجه کشورهای مختلف بوده است.

به گفته وی به طوری که در کشور هند از سال 1946 میلادی وزارت بهداشت و درمان مکلف می‌شود در مورد طب‌های بومی و سنتی تحقیق کند و در مورد ایجاد انستیتوهای آموزشی اقدام کنند.

این دکترای تخصصی طب سنتی از دانشگاه شاهد افزود: هم اکنون این کشور علاوه بر وزارت بهداشت طب رایج دارای وزارت طب سنتی تحت عنوان آیوش AYUSH (آیورودا، یوگا، ناتروپاتی، طب یونانی، هومیوپاتی) است.

خدادوست عنوان کرد: در کشور چین در سال 1951 میلادی آکادمی طب سنتی چین ایجاد شد و در قانون اساسی این کشور به استفاده از این ظرفیت در کنار طب رایج تصریح شده است و هم اکنون تا حدود 50 درصد از خدمات درمانی در این کشور توسط طب سنتی چین ارائه شده می‌شود و در بسیاری از کشورهای دنیا این ظرفیت شناخته شده و از آن استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: در ایلات متحده آمریکا در سال 1993 میلادی اداره طب جایگزین در سازمان ملی سلامت آمریکا (NIH) تأسیس شد که در سال 1998 میلادی به مرکز ملی طب مکمل و جایگزین NCCAMتبدیل شد.

این دکترای تخصصی طب سنتی از دانشگاه شاهد یاداور شد: در سال 1978 توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)  اولین بیانیه در مورد طب سنتی صادر شد و در استراتژی 2005 -2002 ادغام خدمات طب سنتی در نظام جاری سلامت توصیه شده است و در استراتژی 2023 – 2014 این سازمان تأکید شده است که اولاً تقاضاها و گرایش به سمت طب سنتی و مکمل در سراسر جهان رو به افزایش است و ثانیاً طب سنتی و مکمل نه تنها برای درمان بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های مزمن کابرد دارد بلکه به طور گسترده‌ای در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حفظ و ارتقای سلامت نیز استفاده شده و کاربرد آن برای دولت‌ها مقرون به صرفه است.

خدادوست عنوان کرد: طب سنتی ایرانی (طب پارسی) به رغم قدمت چند هزار ساله و دارا بودن منابع غنی و معتبر طبی ولی به دلیل دوران فترت 150 ساله که آموزش این طب در نظام آموزش پزشکی رایج ممنوع شده بود، آشنایی با ظرفیت و قابلیت‌های این دانش بومی برای جامعه پزشکی و دست اندرکاران نظام سلامت به صورت منطقی و قانومند مسیر و محقق نشده بود. 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه به دلیل ریشه دار بودن آموزه‌های طب ایرانی در باور و فرهنگ مردم و انتقال این دانش توسط برخی حکما و عطاران با تجربه و با سابقه به صورت غیر رسمی از این ظرفیت استفاده می‌شدتسنیم
برچسب ها: طب سنتی ، مکمل ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: