کد خبر: ۸۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>سلامت>جمعیت انبوه سالمندی در کشور در سالهای آتی منجر به بحران سالمندی می شود و اگر متولیان حوزه سالمندی به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند، می‌توان شاهد سالمندان پویا در جامعه بود و بحران را به نقاط قوت تبدیل کرد .

به گزارش شفا آنلاین،حمید رضا خرم‌خورشید رئیس چهارمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی سالمندی ایران در نشست خبری خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای اولین بار فوق‌لیسانس،‌ MPH و PHD سالمند شناسی را با حضور 120 دانشجو در مقاطع گوناگون در خود جای داده است و در سال 2020، 10 میلیون جمعیت سالمندی در کشور خواهیم داشت که امیدواریم با همت این دانشگاه، سیاست‌گذاران حوزه سالمندی و آگاه سازی تمام جامعه بتوانیم شاهد سالمندان پویا در جامعه باشیم.

وی گفت: تغییر الگوی جمعیتی،‌رشد جمعیتی بالا، امید به زندگی، ارائه روزافزون خدمات بهداشتی درمانی، زمینه ساز حضور سالمندان و رسیدن افراد به مقطع سالمندی است و از آنجایی که سالمندان نیازهای خاصی را دارند، در این کنگره با شناخت مطالبات سالمندی در تحول مسئله سالمندان گام بر می‌داریم. 

وی خاطر نشان کرد: طب سالمندی و سالمند شناسی طیف وسیعی است که فعالیت‌های گوناگونی را در بر دارد و برای رسیدن به سالمندی پویا متخصصان داخلی و متخصصان خارجی از 15 کشور دور هم نشست‌هایی را خواهند داشت که امیدواریم دستاورد این کنگره زمینه ساز تحول حوزه سالمندی شود .

خرم خورشید گفت: در رابطه با سالمند نباید به سن بالای 60 فکر کرد بلکه سالمندی پویا را می‌توان با تغذیه،‌سبک زندگی، تحرک و در نظر گرفتن مسائل و آسیبهای اجتماعی و روانی برای سالمندان جامعه در نظر گرفت. 

وی با تاکید بر تکریم سالمندان در آموزه‌های دینی ما گفت: در ایران به سالمندان توجه نمی‌شود اما در کشورهای اروپایی افراد سالمند جایگاه ویژه‌ای دارند .

وی با اشاره به سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر سالمندان خاطر نشان کرد: امیدواریم نتایج این کنگره و توجه به تمامی موارد اجتماعی،‌فرهنگی و درمانی سالمندان زمینه‌ساز حضور سالمندان پویا در جامعه باشد و با ایجاد حساسیت در سیاست‌گذاران بتوانیم در حوزه سالمندی گام‌های ارزشمندی برداریم که در غیر این صورت کشور با معضلات سالمندی در سالهای آینده روبرو خواهد شد. 
 
بیمه‌ها زیر بار مخارج سالمندی نمی‌روند
رضا فدایی وطن دبیر علمی چهارمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی سالمندی گفت: شاید افراد برای اعمال جراحی زیبایی به مراکز درمانی رجوع کنند اما هیچ سالمندی بدون دلیل به آسایشگاه مراجعه نمی‌کند و حمایت بیمه‌ها از سالمندان نیز در کشور ما به چشم نمی‌خورد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد نیمی از سالمندان منبع درآمد ندارند و از آنجایی که در کشور ما برای بازگشت سالمندان به جامعه برنامه خاصی طراحی نشده سالمندان احساس سرخوردگی و ناتوانی دارند و امیدواریم در این کنگره به معضلات و آسیب‌های فرهنگی ، اجتماعی و روانی سالمندان پرداخته شود.

وی در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی پیشرو علم سالمندی است و تاسیس اولین گروه سالمند شناسی و فارغ‌التحصیلان PHD و MPH سالمندی را در خود جای داده است و امیدواریم در این کنگره و با توجه به ارتباطات بین‌المللی دانشگاه و کسب تجارب موفق بتوانیم حوزه سالمندی پویا را در جامعه بازنگری کنیم که در این مهم الگوهای ایرانی و بومی سازی علم سالمندی را در نظر خواهیم داشت. 
وی گفت: 336 مقاله به سایت کنگره ارسال شده که 94 تای آن در جلسات داوری پذیرفته شده که 94 تای آن برای سخنرانی ، 165مقاله در قالب پوستر و 77 مقاله پذیرش نشده را داریم. 

وی گفت: مشکلات جسمانی،‌روانی و اجتماعی و همچنین مراقبت از سالمندان، کیفیت زندگی سالمندان، دارو درمانی در سالمندان و. . . برخی از عناوین 9 پانل این کنگره است که با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان بهزیستی به آن پرداخته خواهد شد. 

مدیریت اجرایی کشور و نیروهای محقق مراکز پژوهشی در عرصه سالمندی به کار گرفته می‌شود
رضا فدای وطن دبیر برد رشته سالمند شناسی در وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: با ایجاد شبکه مجازی توسط فعالین حوزه سالمندی و به کارگیری مدیریت اجرایی کشور و نیروهای محقق در مراکز پژوهشی شاهد موازی کاری در حوزه سالمندی نخواهیم بود و امیدواریم بتوانیم در عرصه سالمندی گام عملیاتی برداریم که در این میان خواستار حمایت ویژه بیمه‌ها هستیم.

وی در پایان از 18 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان در چهارمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی سالمند ایران خبر داد. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: