کد خبر: ۸۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>اجتماعی>حدود 20هزار کشته در سال براي يک جمعيت 77 ميليون نفري، به معناي کسب رتبه نخست به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگي است؛ رتبه‌اي که در اختيار کشور ايران قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین؛ به عبارت ديگر 120 سانحه رانندگي به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه. در صورتي که اين رقم در فرانسه و ژاپن معادل 12 تصادف است.

شايد همين آمار وحشتناک بود که باعث شد در روز اعلام راه‌اندازي اورژانس هوايي به‌عنوان يکي از بسته‌هاي طرح تحول نظام سلامت، موجي از اميدواري در راستاي کاهش آمار قربانيان سوانح در ميان متوليان شکل بگيرد. اميدي که البته هنوز بالفعل نشده است.

سال گذشته بود که معاونت درمان وزارت بهداشت قراردادي را با هوانيروز جهت تامين و تجهيز تعدادي بالگرد منعقد کرد که بر اساس آن با ايجاد تغييرات جزئي در اين بالگردها، آنها به آمبولانس هوايي تبديل شدند.

در ادامه، ساختار نظامي اين بالگردها در بعضي موقعيت‌ها امکان ارائه خدمات درماني را با مشکل مواجه مي‌کرد و همچنين ناتواني آنها براي پرواز در شب باعث شد تا وزارت بهداشت به فکر توسعه ناوگان اورژانس هوايي بيفتد.

لذا بحث امضاي تفاهم‌نامه با جمعيت هلال احمر را پيش کشيد. تفاهم‌نامه ميان دو ارگاني که پيش از اين بارها مرزبندي‌هاي مشخص شده براي حدود وظايف آنها به هم خورده و بعضا موازي‌کاري‌هاي گوناگوني از آنها ديده شده بود.

معاون درمان وزير بهداشت درباره هم‌افزايي اين وزارتخانه با جمعيت هلال احمر، اورژانس را مهم‌ترين زمينه همکاري با اين جمعيت برشمرد و گفت:«در زمينه اورژانس، به‌ويژه اورژانس هوايي تفاهمي با هلال احمر صورت گرفته که اميدواريم به زودي شاهد اجرايي شدن آن باشيم و بتوانيم از ظرفيت هلال‌احمر در اين راستا استفاده کنيم.»

اين صحبت درحالي ازسوي محمد آقاجاني مطرح شد که واقعيت حاکي از آن است که جمعيت هلال احمر فاقد بالگردهاي مناسب براي ارائه خدمت در ماموريت‌هاي وزارت بهداشت است. بالگردهاي تحت اختيار هلال احمر از نوع بالگردهاي نيمه سنگين هستند و ماموريت‌هاي اورژانس وزارت بهداشت نيازمند بالگردهاي سبک است.

محمد آقاجاني البته اين مساله را پذيرفت و با تاکيدبر لزوم تجهيز هلال‌احمر به بالگردهاي تخصصي آمبولانس هوايي براي ارائه خدمت در حوزه اورژانس، افزود: «در حال حاضر آنچه که اورژانس از آن به‌عنوان آمبولانس هوايي استفاده مي‌کند، بالگردهاي نيروهاي نظامي و انتظامي است که البته خدمات ارزنده‌اي هم ارائه مي‌کنند.

بنابراين هلال احمر براي اينکه بتواند اين خدمات را در اختيار وزارت بهداشت قرار دهد، لازم است به صورت تخصصي به بالگردهاي آمبولانس هوايي مجهز شود.»

آقاجاني به برخي محدوديت‌هاي بالگردهاي نظامي که در حال حاضر در اورژانس هوايي از آنها استفاده مي‌شود، اشاره و تصريح کرد: «اين بالگردها به طور تخصصي مختص آمبولانس هوايي نيستند و امکان ديد در شب را ندارند. بنابراين ضرورت دارد که اورژانس هوايي را با هليکوپترهاي مخصوص آمبولانس هوايي تجهيز کنيم.»

وي با اشاره به تفاهم وزارت بهداشت با هلال احمر، گفت: «تفاهمي انجام داده‌ايم تا امسال هلال احمر در زمينه آمبولانس هوايي فعال‌تر عمل کند و ما نيز بتوانيم خريد خدمت مناسب‌تري را از جمعيت هلال احمر انجام دهيم.»


تفاهم‌نامه هنوز امضا نشده است

در حالي که معاون درمان وزير بهداشت با قاطعيت از امضاي تفاهم‌نامه ميان وزارت بهداشت و هلال‌احمر سخن مي‌گويد که رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر معتقد است اين تفاهم‌نامه هنوز امضا نشده است. ناصر چرخ‌سازبا بيان اينکه صحبت‌ها و موافقت‌هاي اوليه اخذ شده و هم‌اکنون در حال انجام امور کارشناسي همکاري با وزارت بهداشت هستيم، گفت: «اگرچه اميدواريم که هرچه زودتر به نتيجه برسيم، اما واقعيت اين است که هم‌اکنون اين تفاهم‌نامه امضا نشده است.»

ناصر چرخ‌ساز ادامه داد: «البته از آنجاکه ارتباط ما با وزارت بهداشت خوب است، نسبت به انعقاد اين تفاهم‌نامه خوش‌بين هستيم.» وي در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص چگونگي حل مساله بالگردهاي سبک و نيمه‌سنگين، تصريح کرد: «قرار بر اين شد که بالگردهايي که قصد خريد آنها را داريم، از نوع بالگردهاي سبک انتخاب کنيم. هم‌اکنون خريد بالگردهاي سبک در دستور کار ما قرار دارد و لذا در تفاهم‌نامه مذکور از اين بالگردهاي جديد استفاده و به وزارت بهداشت کمک خواهيم کرد.» سپید

چرخ‌ساز اضافه کرد: «البته نمي‌توان گفت که بالگردهاي کنوني ما سازگاري با ماموريت‌هاي وزارت بهداشت ندارد، چراکه به هرحال هر بالگرد خصوصيات خاص خود را دارد. بالگردهاي نيمه سنگين سرعت برخاست پاييني دارند، اما در عوض طول مسافت زيادي را قادر به پرواز هستند و بالگردهاي سبک فاقد اين توانمندي هستند.

با توجه به اقليم خاص کشور ما، گاهي فواصل ميان دو نقطه مسکوني بسيار طولاني است که در آن لازم است از بالگردهاي نيمه‌سنگين استفاده شود. به همين دليل بالگردهاي موجود هلال‌احمر قابليت استفاده در برخي ماموريت‌ها را خواهند داشت و نمي‌توان گفت که به طور کل فاقد کارايي هستند.» وي در پايان خاطرنشان کرد: «اگرچه بالگردهاي جديدي که قرار است توسط هلال‌احمر خريداري شود، ممکن است قابليت پرواز در شب را داشته باشد، اما بحث کلي که در ساير نقاط دنيا هم وجود دارد اين است که پرواز در شب با توجه به اقليم خاص برخي کشورها ازجمله کشور ما انجام نمي‌شود.»


بايد قيمت خدمات  هلال‌احمر مشخص شود

اما رئيس اورژانس کشور هم نسبت به انجام اين تفاهم‌نامه خوش‌بين است. امين صابرنيا  ضمن يادآوري مذاکراتي که ميان رئيس جمعيت هلال احمر و وزير بهداشت صورت گرفته، گفت:‌ «به دنبال اين هستيم که از ظرفيت‌هاي قدرت خريد هلال‌احمر استفاده کنيم و طي آن وزارت بهداشت از بالگردهاي هلال احمر براي خدمات رساني به مصدومان حوادث بهره‌مند شود.» وي ضمن قبول مساله بالگردهاي سبک و نيمه‌سنگين اذعان کرد: «حوزه کاري هلال احمر در مواقع بحران است و از بالگردهاي نيمه‌سنگين براي دستيابي به اهداف خود استفاده مي‌کند.

چرا که اين بالگردها با برنامه‌هاي حوزه کاري هلال احمر سازگاري دارد. اما بالگردهاي مورد نياز اورژانس از نوع بالگردهاي سبک است که مي‌تواند نيازهاي اورژانس را پوشش دهد.» صابرنيا افزود: «در نهايت اگر قرار است خريد خدمتي انجام شود، لازمه آن اين است که هزينه‌هاي ارگان مذکور محاسبه شود.

از آنجاکه ما نمي‌دانيم اين هزينه‌ها به چه شکل خواهد بود، نمي‌توانيم اظهار نظر کنيم.» وي با تاکيدبر اينکه هنوز نتيجه اين تصميم نهايي نشده است، خاطرنشان کرد: «منتظر هستيم تا هلال احمر گزارش خود را به ما ارائه و هزينه‌هاي مورد نياز را اعلام کند تا ما بتوانيم با سنجش صرفه و صلاح بودن اين تفاهم‌نامه، در مورد خريد خدمت تصميم‌گيري کنيم.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: