کد خبر: ۸۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>سلامت>بيشترين بيماري مزمن ريوي که تشخصي داده مي شود، بيماري‌هاي (copd) انسداد ريو? مزمن است.

به گزارش شفا آنلاین، در گذشته به آن برونشيت مزمن و آمفيزم (Emphysema) گفته مي‌شد که در بيماري‌هاي مزمن ريوي و غير واگير رتبه اول را دارد.

پس از آن نيز بيماري آسم و پرده جنب(پلورا)، اختلالات نسج بينابيني ريه قرار مي‌گيرد. پس از اين موارد برخي بيماري‌هاي ارثي نادر نيز وجود دارد که آنها در حقيقيت در کف بيماري‌هاي ريوي قرار دارند.

سرطان ريه قابل درمان است، اما به اين شرط که در مراحل اوليه به مراکز درماني مراجعه شود. متاسفانه بيماران در مراحل بالاي پيشرفت بيماري به پرشک مراجعه مي‌کنند که در اين شرايط نمي‌توان اقدامات درماني انجام داد بلکه تنها اقدامات حمايتي قابل انجام است.

درصورت انجام اقدامات حمايتي طول عمر بيمار افزايش يافته و از درد وآلام وي کاسته مي‌شود. بيماران معمولا در اين مرحله تحت روش‌هاي درماني چون شيمي درماني, راديوتراپي و درمان‌هاي ترکيبي قرار مي‌گيرند.

اما در صورتي که بيمار در ابتداي مراحل بيماري به پزشک مراجعه کند، تقريبا مي تواند به زندگي عادي خود باز گردد. اگر بيماري در مراحل اوليه به ويژه غير از سرطان ريه با ياخته‌هاي کوچک (Small Cell Lung Cancer) باشد، بيمار به طور کامل درمان مي‌شود. در اين نوع سرطان، با جراحي مي‌توان کل توده را برداشت و بيمار را نجات دارد. در مراحل بالاي بيماري، توده‌هاي سرطاني بسيار کوچک در سراسر بدن گسترده مي‌شود و علي‌رغم اين که در ارزش‌يابي اوليه به وسيله سي تي اسکن يا ام‌آر‌آي کشف نمي شوند اما در مراحل درمان چون تومور‌هاي منتشر شده در بدن بيمار شروع به رشد مي‌کند، کشف شده و درمان بيمار را با چالش رو‌به‌رو مي‌کند.

متاسفانه بسياري از بيماران به علائم خود بي توجهي مي‌کنند. براي مثال يک فرد سيگاري وقتي شروع به سرفه مي کند اين مساله را به اين که بيش از معمول سيگار استعمال کرده يا نوع سيگار خود را تغيير داده است ارتباط مي‌دهد.

بنابراين در زمينه تشخيص ديرهنگام، نکته اول بي توجهي بيمار به علائمي است که در وي بروز مي‌کند. افراد در اين زمينه بايد به علائمي چون بي‌اشتهايي، کاهش وزن، سرفه، افزايش خلط و درد قفسه سينه توجه داشته باشند. اين مراحل ممکن است يک الي دو ماه طول بکشد که شايد کوتاه به نظر برسد اما مي‌تواند سرنوشت بيمار را تغيير دهد.

قليان و سيگار ترکيبات و سمومي مشابه يکديگر دارند اما هر سر قليان تقريبا معادل 10الي 15 نخ سيگار است. در ايران و کشور‌هاي عربي تحقيقات گسترده ‌اي در زمينه قليان به دليل مصرف بالاي آن در حال انجام است و بايد با مصرف آن به دليل نقشي که
مي‌تواند در زمينه بيمارهاي مزمن ريوي و انواع سرطان داشته باشد، مبارزه شود.


حميدرضا جماعتي

دبير علمي هفتمين کنگره بيماري‌هاي ريوي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: