کد خبر: ۸۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>سلامت>آب و هوا روي بسياري از مردم تأثير دارد. اين تأثير حتي در مواردي که خيلي‌ها شايد به آن توجهي نداشته باشند، ثابت شده است.

 به گزارش شفا آنلاین،آب و هوا روي تغذيه، پوست و مو، سلامتي دندان و استخوان‌ها، کليه و دستگاه گوارش و حتي شايد بيش از همه اينها، روي خلقيات انسانها تأثيرگذار است. اما اين پرسش وجود دارد که آب و هوا تا چه ميزان روي ريه‌ها اثر مثبت يا منفي مي‌گذارد؟

ريه به شکل مستقيم در معرض هواي خارج از بدن شما است و هرچقدر هم مخاط‌هاي داخلي بيني و ناي شما جلوي ذرات معلق در هوا را گرفته باشند، باز شما هوايي را که در اطرافتان است به داخل ريه‌هاي خود مي‌فرستيد.

بيشترين تحقيقات انجام شده در زمينه آب و هوا و ريه، در رابطه با نوع گازها و مواد موجود در هوا و تأثير آن روي کل بدن است. اما طبق سايت علمي Health unlocked ، دماي هوا مي‌تواند بيش از عوامل ديگر، عضو ريه را تحت تأثير قرار دهد.

طبق تحقيقات اين سايت علمي، سرماي هوا بيشتر از گرماي هوا مي‌تواند به ريه‌ها آسيب وارد کند. اين سرما هم از طريق هوايي که تنفس مي‌شود مي‌تواند مضر باشد و هم از طريق سرماي اطراف قفسه سينه و کتف‌ها آسيب‌رسان است.

بنابراين شايد در يک روز سرد، پوشيدن لباس‌هاي گرم براي گرم نگه داشتن ريه‌ها بتواند از آسيب زدن به آن جلوگيري کند. گردش خون همچنين بيشترين فايده را براي ريه دارد. بعد از قلب، بيشترين عضوي که از ورزش کردن فرد سود مي‌برد، ريه است.

ريه با دريافت اکسيژن بيشتر و فعاليت شديدتر، کارکرد بيشتري خواهد داشت. البته اين به شرطي است که کارکرد بيشتر ريه از روي فعاليت بدني و ورزش باشد. زماني که ريه به دليلي مانند ترس و وحشت فعاليت مي‌کند و گردش خون به آن اندازه که بايد، بالا نيست، ريه مي‌تواند آسيب زيادي ببيند.

بنابراين ريه در شب‌ها نيز، که گردش خون و تنفس، ريتم آهسته‌تري دارند، آسيب‌پذيرتر است. در شب‌ها همچنين دماي هوا کاهش پيدا مي‌کند، بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت بيشترين زماني که ريه در طول شبانه‌روز مي‌تواند آسيب ببيند، شب است. اين آسيب براي بيماراني که آسم يا برونشيت دارند، به دو برابر خود مي‌رسد.

در هواي گرم ريه تنها با مشکل چسبندگي مخاط داخل مجاري تنفسي و رطوبت بالا درگير است. وجود رطوبت در هوا تا اندازه‌اي مي‌تواند براي ريه‌ها مفيد هم باشد. چرا که از خشکي مجاري تنفسي جلوگيري مي‌کند، اما زماني که رطوبت از حد طبيعي خود گذشت، در آن زمان اکسيژن‌رساني به بدن سخت مي‌شود و مولکول‌هاي آب با نشستن در داخل ريه جلوي کارکرد طبيعي آن را مي‌گيرند.

تقريباً به همين دليل است که نشستن طولاني مدت در محيط مرطوب مانند سونا، براي بيماران قلبي توصيه نمي‌شود.

علاوه بر دماي هوا که تأثير مستقيمي بر روي نوع آب و هوا دارد، به گفته سايت Share Care ، مناطق جغرافيايي مختلف هم مي‌تواند روي کارکرد دستگاه تنفسي اثر داشته باشد. براي مثال افرادي که در مناطق کوهستاني، خصوصاً در کنار دهانه آتشفشان‌هاي فعال زندگي مي‌کنند، بيشترين آسيب را در طولاني مدت به ريه‌هاي خود وارد مي‌کنند. وجود گازهاي سمي و معدني براي ريه‌ها مضر است. اين موضوع شامل کارگران صنعتي و معدني هم مي‌شود و در صورت رعايت نکردن شرايط ايمن، ريه آنان زير 10 سال از کار خواهد افتاد. غير از گازهاي معدني و سنگين، باقي ذرات نيز در هوا، براي ريه‌ها مضر است.

کارگران يک کشتي دريايي که در معرض بخار هوا و نمک موجود در آن هستند به راحتي در خطر از کار افتادگي ريه هستند. مردمي که در مناطق صحرايي زندگي مي‌کنند، با خشکي بيش از حد هوا و ذرات ريز خاک و شن روبه‌رو هستند. تمامي اين موارد مي‌تواند براي دستگاه تنفسي و خراش‌هايي که اين ذرات روي مجاري تنفسي ايجاد مي‌کنند، مضر باشد.

به شکل کلي و سنتي، هر گروهي که در مکاني خاص از طبيعت زندگي مي‌کند، راهکارهاي خاص خود را براي مقابله با آسيب‌هايي که ممکن است طبيعت به آنها وارد کند، دارند. به همين خاطر، استفاده از برخي راهکارهاي سنتي مفيد شناخته شده و حتي به افرادي که به اين مناطق سفر مي‌کنند پيشنهاد مي‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد مداحیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
0
با عرض سلام
مطالب فوق برای من بسیار مفید واقع شد . و من در مورد ریه و اب و هوای تاثیر گزار بر ریه اگاهی نسبی خوبی بدست اوردم بدین وسیله از شما کمال تشکر و قدار دانی را دارم . از خداوند متعال برای شما و عزیزانتان ارزوی سلامتی و سعادت دارم.
سعید شاملو
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
سلام بر هموطنان عزیزم مخصوصا شهرهای مرکزی ایران
بنده کارشناس تاسیسات و تهویه مطبوع هستم و لازم میدانم که هشداری به تمام هموطنان بجز استانهای شمالی و جنوبی بدهم.عزیزان من،بهتربن سیستم برای خنک کاری منزل در فصل تابستان(بجز استانهای شمال و جنوبی)کولر آبی میباشد.مثلا در شهری مانند قم زمانی که از کولر گازی یا سیستمهای تبریدی استفاده میکنید،آن رطوبت ناچیز موجود در هوا را میگیریم و هوای خشک را تنفس میکنیم.اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند،طی ده سال آینده سونامی سرطان ریه و پوست و مشکلات بینایی و شنوایی بوجود خواهد آمد .مراقب سلامت خود باشید
sos_sh88@yahoo.com
مدیر پایگاه
باسلام
شفاآنلاین به هیچ عنوان این قبیل اظهارات نظرات مخاطبان گرامی را تایید یا رد نمی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
0
0
سلام من اسم دارم ودر شهر قم هستم حالا میخوام بزن شمال زنگی کنم ایا برای اسم من بهتر است
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
سلام دوست عزیزی که آسم دارید و قصد مهاجرت به شمال دارید پیشنهاد بنده به شما مهاجرت به جنوب کشور علی الخصوص جزیره کیش به لحاظ مرجانی بودن جزیزه و وجود اکسیژن و هوای پاک است. با آرزوی بهبودی برای شما و همه عزیران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: