کد خبر: ۸۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تاکید بر حجم زیاد واردات تجهیزات پزشکی در مقابل تولید آن، گفت: ضروری است تا سیاست های اقتصاد مقاومتی در راستای توجه به تولید ملی اجرایی شود.
به گزارش شفاآنلاین ،رسول خضری ضمن بیان این مطلب، در توضیح دستور جلسه روز 19 مهرماه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه مربوطه با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و مسئول ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور برگزار شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ تصریح کرد: متاسفانه در زمینه تجیهزات پزشکی 1500 شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی در کشور، در مقابل 500 شرکت تولید کننده وجود دارد، البته باید از میزان واردات کاست و بنا بر اصول اقتصاد مقاومتی تعداد شرکت‌های تولید کننده را افزایش داد.

وی با بیان اینکه در کشور حدود 3 هزار و 380 شرکت توزیع کننده برای شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند، افزود: در این جلسه ارزش واردات تجهیزات پزشکی بررسی و اعلام شد که در سال حدود 800 میلیون دلار واردات و در مقابل 400 میلیون دلار تولیدات تجهیزات پزشکی در داخل داریم.

خضری ضمن اشاره به اینکه صادرات جزئی هم در حوزه تجهیزات پزشکی داریم، گفت: در سال 92 این میزان به 15 میلیون دلار و درسال 93 به 30 میلیون دلار رسیده است که به نظر می رسد در سال جاری نیز به بالای 50 میلیون دلار برسد.

وی با اشاره به مواد اولیه پزشکی، گفت: برای تولید تجهیزات پزشکی در سال 91 حدود 18 میلیون دلار مواد اولیه وارد کشور کردیم، در سال 92 به 25 میلیون دلار رسید و در شش ماه نخست سال 94، 50 میلیون دلار مواد اولیه برای تهیه و تولید تجهیزات پزشکی وارد کرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه سرمایه گذاری در این زمینه خوب به نظر می‌رسد، گفت: در سال 2013 حدود 1.3 درصد رشد سرمایه‌گذاری در تجهیزات پزشکی بوده که پیش بینی می شود تا سال 2018 به حدود 9 درصد برسد.

خضری به قیمت ملزومات پزشکی هم اشاره ای کرد وبه خانه ملت گفت: در ملزومات پزشکی قلب 37 درصد و ارتوپدی 42 درصد کاهش قیمت داشته ایم که به نفع مردم بوده است، در مجموع میزان ارز مصرفی ملزومات پزشکی 6 درصد کاهش یافته هرچند میزان مصرف ملزومات دارویی سال 93 نسبت به 92 حدود 13 تا 14 درصد افزایش پیدا داشته  است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی است که با این منظور تولیدات داخلی افزایش و واردات کاهش پیدا کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: