کد خبر: ۸۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>سلامت>مبحث سيستم بهبود کيفيت يک بحث کلي است و به تروما محدود نمي‌شود. اما اين مبحث در قرن پيش توسط يک پزشک ايتاليايي، وارد پزشکي شد.

ديدگاه در بخش پزشکي به اين صورت است که اگر سيستم ارتقا پيدا کند، افراد سازمان هم ارتقا پيدا مي‌کنند. در کل چندين عامل وجود دارد که در بخش بهبود کيفيت بايد به آنها توجه داشت.

از اين موارد مي‌توان به بررسي رفتارهاي غيرشخصي افراد در سيستم، انگيزه‌هاي فردي، نظارت و جمع‌آوري اطلاعات، تحقيقات و پژوهش‌ها و در نهايت برنامه‌ريزي براي اصلاح سيستم اشاره کرد.

در تروما اين بهبود کيفيت ارزش چند برابري دارد. اکثراً بسياري از افرادي که به علت بيماري در جامعه فوت مي‌کنند، سالمند هستند و بر اثر کهولت سن جان خود را از دست مي‌دهند.

اما بيشترين علت مرگ و مير را در افرادي که در سنين فعاليت براي خود و جامعه هستند قشر جوان‌تر تشکيل مي‌دهد. براي نجات جان اين افراد حتماً بايد سيستم رسيدگي به بيماران به بهترين شکل خود عمل کند.

آماري وجود دارد که مي‌گويد اگر فردي بر اثر تروما جان خود را از دست دهد، به صورت مستقيم و غيرمستقيم بر روي تقريباً 750 نفر تأثير خواهد گذاشت. اين تأثير مي‌تواند عاطفي، اجتماعي و اقتصادي باشد. از سوي ديگر منطقه خاورميانه بيشترين ميزان بيماران تروما را دارد و به همين دليل اين بخش درماني بايد بهترين سيستم کيفي خود را داشته باشد. برنامه‌اي که وزارت بهداشت از دو يا سه سال پيش با همکاري سازمان جهاني بهداشت شروع کرد، اين بود که کارگاه‌هايي در مراکز دانشگاهي برگزار کند تا اين مسئله بررسي شود که چطور مي‌توان با توجه به شرايط بومي، سيستم رسيدگي به بيماران تروما را ارتقا داد. اين بحث براي بهبود کيفيت تمام ابعاد و مراحل تروما را در برمي‌گيرد.

براي مثال، از بخش پيش‌بيمارستاني شروع مي‌شود و به اورژانس و اتاق عمل و حتي تا زمان ترخيص بيمار را شامل مي‌شود. اما پنج اصولي که گفته شد در هر مرحله از بررسي اين بخش‌ها قابل استفاده است. به صورت کلي سيستم بهبود کيفيت سه بخش دارد: ساختار، فرآيند و ستادي.

در بخش تروما ساختار مي‌تواند اجزاي اصلي سيستم باشد، مانند تجهيزات پزشکي و پرسنل کاري. فرآيندها نيز روندي که بيمار توسط ساختار به پيش برده مي‌شود تا به مرحله ستادي يعني درمان کامل برسد. ما بايد هر سه اين مراحل را بررسي کنيم و براي تمامي مشکلات و مسائلي که بر سر راه اين سه هستند راه حلي پيدا کنيم.

تمام اين مسائل با اهداف مشخص مي‌شوند. در اين روند، ما با در نظر گرفتن هدف مورد نظر، هر سه مورد را بررسي مي‌کنيم تا شرايط موجود را به شرايط ايده‌آل تبديل کنيم.سپید

رضا عزيزخاني

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: