کد خبر: ۸۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 09
شفا آنلاین>اجتماعی> ۸ دانشگاه از کشورمان توانستند در جمع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران و آزاد اسلامی واحد کرج به عنوان برترین دانشگاه‌های کشور در سطح جهان معرفی شدند.
به گزارش  شفا آنلاین،پایگاه خبری یو.اس. نیوز دومین فهرست دانشگاه‌های برتر جهان را منتشر کرد، بر این اساس  ۸ دانشگاه از ایران در جمع ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند و ایران  نیز در سه شاخه علمی رتبه اول خاورمیانه را کسب کرد. این در حالی است که در سال گذشته تنها دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته بودند.

 در فهرست منتشر شده، دانشگاه تهران برترین دانشگاه کشور شناخته شد. این دانشگاه توانسته رتبه ۳۷۹ جهان و ۵۷ آسیا را به خود اختصاص دهد. دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۴۳۵، دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ۵۴۷ و دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز رتبه ۵۹۹  را در جهان به خود اختصاص دادند.

 دکتر دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درباره شاخص‌های این رتبه‌بندی و اهمیت این پایگاه می‌گوید: «پایگاه یو.اس.نیوز جزو اولین مؤسساتی است که در امر رتبه‌بندی پیشرو بوده است.  این پایگاه از سال ۱۹۸۳ دانشکده‌های امریکا را مورد رتبه‌بندی قرار داده و تنها به ارزیابی و رتبه‌بندی در سطح ملی می‌پرداخته است. البته در سالهای گذشته  رشته‌های برخی دانشکده‌های بزرگ دنیا را هم استخراج کرده و دو سالی هم اقدام به رتبه‌بندی در سطح جهان کرده است.


اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی و نتایج نظرسنجی‌ها همگی توسط پایگاه اطلاعاتی تامسون رویترز (آی اس آی)  تهیه می‌شود. این پایگاه با افزایش پوشش دانشگاهی خود از ۵۰۰ دانشگاه در سال گذشته به ۷۵۰ دانشگاه در سال جاری، دانشگاه‌های برتر از  ۵۷ کشور را شناسایی کرده است.»


وی تأکید می‌کند: «پایگاه علوم اسلام نیز اطلاعات این مؤسسه را استخراج کرده و روی پایگاه خود قرار داده است. بر اساس اطلاعات این مؤسسه در حوزه خاورمیانه ایران بعد از ترکیه بیشترین دانشگاه برتر در جهان را به خود اختصاص داده است.»
بر اساس این رتبه‌بندی در حیطه مهندسی وضعیت کشورمان مطلوب  توصیف شده است به نحوی که دانشگاه تهران و تربیت مدرس با کسب رتبه ۵۰ در جهان و رتبه ۲۳ در آسیا با فاصله بسیار زیاد، مقام اول خاورمیانه را کسب کرد. دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر و علم وصنعت نیز رتبه ۳ تا ۵ خاورمیانه را به خود اختصاص داده و بدین ترتیب ایران مقام اول خاورمیانه را در این حیطه کسب کرده است.در حیطه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه ۳ خاورمیانه، ایران را در مقام دوم خاورمیانه قرار داد. در حیطه کشاورزی تنها دانشگاه حاضر از خاورمیانه در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر کشاورزی دنیا، دانشگاه تهران  است که این دانشگاه با کسب رتبه ۶۹ جهانی در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

همچنین دانشگاه تهران رتبه ۱۰ آسیا را در این حیطه کسب کرده است. در حوزه موضوعی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس رتبه سوم منطقه را کسب کرده است. در حیطه علم مواد دانشگاه تهران با کسب جایگاه ۱۱۸ دنیا، رتبه اول منطقه را از آن خود کرده است. همچنین در حیطه علم فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۲۰۵ در جایگاه ۷ منطقه قرار دارد. در حوزه علوم گیاهی و جانوری دانشگاه تهران در جایگاه ۲۳۸ دنیا و چهارم منطقه قرار گرفته است و نهایتاً در حوزه ریاضی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر جایگاه سوم خاورمیانه ر ا کسب کرد. پایگاه خبری یو.‌اس. نیوز
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: