کد خبر: ۸۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی و مرکز تحقیقات طب تجربی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از ماده موثره زردچوبه دارویی برای درمان سوختگی‌های وسیع عرضه کردند
به گزارش شفا آنلاین،نوشین کیانوش راد، مجری طرح  با اشاره به داروهای موجود در بازار برای درمان سوختگی، گفت: اکثر داروهایی که برای این منظور استفاده می‌شود، شیمیایی هستند.

وی ادامه داد: در مطالعات اخیر تلاش شد تا با استفاده از مواد گیاهی، دارویی را برای درمان سوختگی ارائه دهیم.

کیانوش، ماده اصلی تهیه شده این دارو را از ماده موثره زردچوبه به نام کورکومین ذکر کرد و یادآور شد: اگر ماده کورکومین را به صورت مستقیم در این دارو استفاده می‌کردیم با قرار گرفتن در برابر اشعه UV خورشید، موجب پلینگ شدن (پوسته پوسته شدن پوست) و التهاب و قرمزی پوست می‌شد.

وی اضافه کرد: از این رو این فرمولاسیون را در مقیاس نانو تولید کردیم تا کورکومین با وارد شدن به عمق پوست، باعث ترمیم بافت آسیب دیده شود.

مجری این طرح تحقیقاتی، عفونت را از مهمترین عوامل مرگ و میر بیماران سوختگی دانست و یادآور شد: داروهایی که در این زمینه به بازار عرضه شده، یا دارای خاصیت آنتی باکتریال، یا ضد درد و یا ضد التهاب و یا کاهش دهنده اثرات به جا مانده از سوختگی هستند ولی در دارویی که ما در این مطالعات به فرمولاسیون آن دست یافتیم علاوه بر کاهش التهاب و آنتی باکتریال، ضد درد، ضد سوزش بودن، همچنین اثرات به جا مانده از سوختگی را کاهش می‌دهد.

این محقق دلیل این امر را استفاده از ماده موثره کورکومین دانست و گفت: این دارو به علت فرمولاسیون نانویی، نیازمند دوز بالا در مصرف نبوده و بر خلاف داروهای موجود که 2 تا 3 بار در روز باید استفاده شود، می‌توان با یک بار استفاده در روز شاهد بهبود بیمار باشیم.

وی با تاکید بر این که در این دارو از هیچ نانو ذره‌ای استفاده نشده است، افزود: کلیه ترکیبات استفاده شده دارای تاییدیه FDA است.

کیانوش با بیان این که این دارو به دو صورت تولید شده است، اظهار داشت: یک فرم این دارو به صورت سوسپانسیون برای مصارف بیمارستانی است که برای بیماران با سوختگی‌های وسیع استفاده می‌شود.

فرم دیگر این دارو به صورت هیدروژل است که برای مصارف خانگی و مراحل بعدی درمان در بیمارستان‌ها قابل استفاده است.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: