کد خبر: ۸۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
اشفا آنلاین>اجتماعی>فزايش بي‌رويه تعداد دانشکده‌هاي دندان‌پزشکي موضوع جديدي نيست اما همچنان يکي از مهم‌ترين دل‌نگراني‌هاي دندان‌پزشکان است
به گزارش شفا آنلاین، ششمين همايش کشوري انجمن دندان‌پزشکي ايران که اين بار ياد استاد فقيد عيسي مظفري را گرامي‌ داشت، براي چندمين بار جمعي از دندان‌پزشکان برتر کشور را در شيراز دورهم جمع کرد تا ضمن تبادل‌نظر در خصوص آخرين يافته‌هاي علمي، مشکلات صنفي مشترک خود را بازخواني و مطرح کنند.

 نويد ناصري رئيس اين همايش به تأسيس و افتتاح لجام‌گسيخته دانشكده‌هاى دندانپزشكى طي سال‌هاى 84 لغايت 92 اشاره کرد و گفت: «تا پيروزى انقلاب اسلامى فقط 5 دانشكده دندانپزشكى با امكانات خوب در ايران تأسيس‌شده بود كه از آن تاريخ تا سال 1384 به 18 عدد ارتقاء يافت.»

وي افزود: «متأسفانه در سال‌هاى 84 تا 92 و برخلاف قانون پنج‌ساله پنجم توسعه، 48 دانشكده، دانشكده‌هاى دندانپزشكى ايران افزوده شد و تعداد كل دانشكده‌هاى دندانپزشكى كشور به عدد 66 رسيد.»
 اين در حالي است که محمدحسين پورکاظمي رئيس سازمان سنجش آموزش پزشکي  گفت: «تعداد دانشکده‌هاي دندان‌پزشکي در کل کشور 34 عدد است.» ناصري عدم برخوردارى از امكانات اوليه و ضرورى سخت‌افزاري مثل فضاى فيزيكى، حداقل امكانات كلينيكى و پاراكلينيكى و نيروى انسانى كارآزموده در بخش هيئت‌علمي و تكنسين‌ها و پرستاران دندانپزشكى را يکي از مهم‌ترين نکاتي دانست که در روند تأسيس و افتتاح اين دانشكده‌هاى نوظهور به آن بي‌توجهي شده است.

نايب‌رئيس انجمن دندان‌پزشکي ايران، شعبه فارس، افزايش درمان‌هاي نابجا، عدم تبحر دانش‌آموختگان را ازجمله پيامدهاي آموزش ناهماهنگ و گسترده در دانشکده‌هاي فاقد امکانات کافي عنوان کرد و افزود: «پيش‌بيني مى‌شود بار نهايى اين نوع آموزش‌هاي ناهماهنگ با استانداردهاى آموزشى، به دليل شكايات درمانى به دوش سازمان نظام پزشكى بيفتد.» در اين ميان او از نظام پزشکي درخواست کرد که در راستاي وظايف قانوني خود پيشنهاد تقليل دانشکده‌هاي پزشکي و تعطيلي واحدهاي فاقد استانداردهاي آموزشي را به وزارت بهداشت ارائه دهد.


تاسيس دانشکده دندان‌پزشکي رقابت بين استاني بود

در همين خصوص علي يزداني، عضو شوراي سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به  گفت: «تأسيس دانشکده دندان‌پزشکي در هر استان درگذشته بيشتر به‌نوعي رقابت بين استاني تبديل‌شده بود،‌ به‌نحوي‌که حتي اگر نيازي به تأسيس دانشکده نبود، افرادي تلاش مي‌کردند از طرق گوناگون يک دانشکده دندان‌پزشکي تأسيس کنند. »

وي افزود: «تعداد زيادي از دانشکده‌هاي دندان‌پزشکي به‌ضرورت ساخته نشده است و در هر دانشکده تعداد کمي دانشجو پذيرفته مي‌شود که اگر هزينه رفت‌وآمد، اساتيد، ساختمان‌ و ... را محاسبه کنيم متوجه مي‌شويم، هزينه سرانه پرورش هر دانشجوي دندان‌پزشکي در دانشگاه‌هاي دولتي بسيار زياداست که صرف اين هزينه‌ها با اين حجم زياد به نفع دولت نيست و اگر اين دانشجويان را به کشورهاي ديگر مي فرستاديم به صرفه‌تر بود.»

عضو هيئت‌مديره نظام پزشکي تهران بر اين باور است که گسترش بي‌رويه دانشکده‌هاي دندان‌پزشکي باعث شده است چند دانشکده دندان‌پزشکي در يک استان ايجاد شود و تصريح کرد: «در بسياري از کشورهاي دنيا هم در سال‌هاي گذشته تعداد زيادي دانشکده تأسيس شد که به‌مرورزمان اين دانشکده‌ها تعطيل شد چون ديگر به آن نيازي نداشتند.

بارها شده که من به‌عنوان سخنران به برخي از دانشکده‌هاي استان‌هاي ايران دعوت‌شده‌ام و با چشمان خودم ديده‌ام که اين دانشکده‌ها از امکانات کافي موردنياز هم بهره‌‌مند نيستند.» به گفته يزداني وقتي ما نتوانستيم از تأسيس اين دانشکده‌هاي دندان‌پزشکي جلوگيري کنيم، چطور مي‌توانيم از تعداد آن‌ها کم کنيم، از سوي ديگر پرورش همين تعداد دندان‌پزشک با نصف دانشکده‌هاي فعال در کشور هم امکان‌پذير است. متأسفانه هنوز عده زيادي اين روايت را نمي‌پذيرند اما درنهايت اين منطق که اين‌همه دانشکده لازم نيست، جاي خود را بازخواهد کرد.

وي درآموزش گسترده و ناهماهنگ آموزش دندان‌پزشکي سبب مي‌شود که سطح سواد دانشجويان کاهش يابد و اين‌يکي از معضلاتي است که گرفتار آن خواهيم بود.


چرا آموزش و سنجش يک متولي دارد؟

بخش ديگري از انتقادات او نهادهاي ذي‌ربط و شيوه تقسيم وظايف بين آن‌ها را نشانه گرفت. يزداني بابيان اينکه در هيچ‌کدام از کشورهاي دنيا يک‌نهاد مسئوليت آموزش و سنجش را باهم به عهده ندارد،‌ گفت: «سنجش بايد از سوي افراد بي‌طرفي که به هيچ دانشگاهي وابسته نيستند، انجام شود اما وزارت بهداشت نهادي است که يکي از زيرمجموعه‌هايش مسئوليت آموزش و ديگري مسئوليت سنجش را به عهده‌دارند. از سوي ديگر شيوه سنجش هم دچار اشکالاتي است به اين نحو که مهارت‌هاي عملي دانشجويان سنجيده نمي‌شود؛ براي مثال در مواردي نظير امتحان بورد تخصص آزمون عملي وجود ندارد.»سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: