کد خبر: ۸۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 08
شفا آنلاین>سلامت>سازمان پزشکان بدون مرز يا ام‌اس‌اف (MSF)، يکي از بزرگ‌ترين خيريه‌هاي پزشکي در جهان است که بيش از 36000داوطلب از 60 کشور در آن کار مي‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،ام اس اف در 21 دسامبر 1971 در هنگامي تأسيس شد که گروهي از پزشکان و روزنامه‌نگاران اهل فرانسه ازجمله دكتر برنارد کوشنر، يکي از چهره‌هاي شاخص خدمات انسان دوستانه (وزيرخارجه بعدي فرانسه) ‌آنچه را نسل‌کشي در منطقه جدايي‌طلب بيافرا در نيجريه توصيف مي‌شد، محکوم کردند.

اين سازمان غيرانتفاعي مراقبت‌هاي اضطراري پزشکي را در مناطق جنگي، در هنگام همه‌گيري‌ها و در مواقع بلاياي طبيعي فراهم مي‌آورد و گروهي خودگردان متشکل از 24 انجمن در سراسر جهان است که مقرش در سوئيس است.

تعهد اعلام‌شده سازمان پزشکان بدون مرز به مراقبت از بيماران بدون توجه به نژاد، مذهب يا وابستگي سياسي و شهرت آن از لحاظ کار کردن در سخت‌ترين شرايط باعث شد که اين سازمان در سال 1999 برنده جايزه صلح نوبل شود.

اين سازمان نيکوکاري در سال 2014 نظارت بر 384 طرح را در سراسر جهان به عهده داشت که 31 درصد آن‌ها با نزاع‌هاي مسلحانه مربوط بودند.

عمليات در سودان، جمهوري دموکراتيک کنگو، جمهوري آفريقاي مرکزي، هائيتي، سيرالئون، افغانستان، نيجر، ليبريا، اتيوپي و عراق بيش از نيمي از هزينه‌هاي اين سازمان را به خود اختصاص مي‌دهند.

ام اس‌اف بر روي وب‌سايتش مي‌گويد: «اين نظر را که مردمان فقير مستحق دريافت مراقبت‌هاي پزشکي درجه سه هستند نمي‌پذيرد و تلاش مي‌کند که مراقبت با کيفيت بالا را براي بيماران فراهم آورد.» اين سازمان به خاطر جلب توجه عمومي به منازعات فراموش‌شده از طريق اقداماتش شهرت دارد.اين سازمان در سال 2014 بيش از نيم ميليون بيمار - از جمله 2200 نفر دچار ويروس ابولا - را در درمانگاه‌ها و بيمارستان‌هايش در 63 کشور جهان درمان کرد.اين سازمان براي مقابله با انتشار بيماري‌هايي مانند مالاريا که 1/2 ميليون بيماران دچار آن را در سال 2014 درمان کرد، و نيز در درمان مبتلايان به ويروس ايدز و وبا فعاليت مي‌کند.

کانون تمرکز ديگر اين سازمان سوءتغذيه است. پزشکان ام‌اس‌اف در سال 2014 بيش از 200 هزار کودک دچار فقر شديد غذايي مراقبت کردند.

هزينه‌هاي ام اس‌اف عمدتاً به‌وسيله شبکه‌اي متشکل از 5/7 ميليون اهداکننده خصوصي تأمين مي‌شود که 89 درصد از بودجه 1/44 ميليارد دلاري آن را در سال 2014 تأمين کردند.
ام‌اس‌اف الهام‌بخش ايجاد شماري از سازمان‌هاي مشابه بوده است- ازجمله بيمارستان‌هاي بدون مرز و خبرنگاران بدون مرز- گروه‌هايي که به ترتيب براي بهبود بيمارستان‌ها در کشورهاي درحال‌توسعه و پيکار با بدرفتاري با روزنامه‌نگاران تلاش مي‌کنند. سپید



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: