کد خبر: ۸۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>سلامت>ما در دنيايي از لحاظ زيست‌شناختي پيچيده زندگي مي‌کنيم که نه‌تنها انسان‌ها و حيوانات بزرگ‌تر ساکن آن هستند، بلکه مجموعه عظيمي از اُرگانيسم‌هاي ديگر هم در آن زندگي مي‌کنند که برخي از آنها براي ما زيان‌بار يا مرگبار هستند.
به گزارش شفا آنلاین،انگل های  گوناگوني باعث بيماري مي‌شوند. يک گروه مهم از لحاظ پزشکي در ميان آنها کرم‌هاي انگلي (helminths) هستند که تخمين زده مي‌شود يک‌سوم جمعيت جهان را مبتلا کند و به‌خصوص در آفريقاي زير صحرا، آسياي جنوبي و آفريقاي مرکزي و جنوبي شايع هستند. نابينايي رودخانه‌اي و فيلاريازيس لنفاوي دو بيماري ناشي از کرم‌هاي انگلي هستند.

همچنان که از نام بيماري نابينايي رودخانه‌اي (انکوسرکيازيس) برمي‌آيد، در نهايت به علت ايجاد التهاب مزمن قرنيه به نابينايي مي‌انجامد. فيلاريازيس که بيش از 100 ميليون نفر در جهان دچار آن هستند، باعث تورم مزمن اندام‌ها مي‌شود و به علائم باليني درازمدت بدنامي آور و ناتوان‌کننده‌اي ازجمله الفانتيازيس (آدم لنفاوي اندام‌ها يا پيل‌پايي) و هيدروسل اسکروتوم مي‌انجامد.

مالاريا در طول تاريخ از هنگامي که ما مي‌دانيم همراه نوع بشر بوده است. اين بيماري منتقل‌شونده به‌وسيله پشه ناشي از يک انگل تک‌سلولي است که به سلول‌هاي قرمز خون تهاجم مي‌کند و باعث تب و در موارد شديد آسيب مغزي و مرگ مي‌شود. بيش از 3.4 ميليارد نفر از آسيب‌پذيرترين شهروندان جهان در معرض خطر دچار شدن به مالاريا هستند و اين بيماري هر سال جان 450 هزار نفر، عمدتا در ميان کودکان را مي‌گيرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: