کد خبر: ۸۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 10
متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص زنان و زایمان گفت: بسیاری از زنان طی دوران زندگی با کیست تخمدان بدون علائم یا ناچیز روبرومی شوند که اکثر کیست ها نیزخود به خود و بدون درمان نیز از بین می روند اما گاهی هم منجر به بروز برخی عوارض می شوند.

دکتر فرشته دانشمند در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بنابراین بهترین راه برای محافظت از سلامتی تخمدان ها دانستن علائم کیست،مراجعه و معاینات مکرر و منظم حداقل سالی یک بار به پزشک متخصص زنان است.

وی دردهای شکمی به خصوص قبل از پریود-قاعدگی- یا درد درپایان دوره پریود، درد لگنی به سمت کمر که حتی اندام تحتانی نیز تیر می کشد، درد حین نزدیکی، تکررادرا،مشکل و درد حین ادرار کردن(به علت محل قرار گیری کسیت و فشار بر مثانه)،تهوع، استفراغ و تب، درد شدید و حاد شکمی که به صورت ناگهانی به خصوص پس از فعالیت جنسی ایجاد می شود را از علائم کیست برشمرد.

به گفته دانشمند انواع کیست که علل بروز آن متفاوت است عبارتند از:

کیست درموئید: علت آن وجود سلول های جنینی پوست و مو و استخوان در تخمدان می باشد و این سلول ها در سنین بلوغ رشد کرده و باعث ایجاد این اجزاء در کیست تخمدان شده و به ندرت نیز بدخیم اند.

کیست اندومتریوما: وجود سلول های اندومتر ایجاد آندومتریوز در تخمدان می کند که گاهی خود را به شکل کیست نیز نشان می دهد.

کیست آدنوما: کیستی است که از یک نوع سلول تخمدان رشد می کند .در موارد نادر یک کیست آدنوما به تنهایی می تواند به طور کامل حفره شکم را پر نماید.نکته مهم آن که برخی از داروهای باروری باعث رشد بیش از حد فولیکول ها شده و ایجاد کیست می کنند.

وی تأکید کرد: هر چند اکثر کیست ها به صورت خود به خود از بین می روند، اما می توان از قرص های جلوگیری که رشد فولیکول ها و تخمک گذاری را مهار می کنند برای درمان این قبیل کیست ها استفاده کرد.

در چه مواقعی افراد مبتلا به کیست عمل جراحی می شوند؟

متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: اگر کیست در حال بزرگ شدن باشد و یا از اول سایز آن 10 سانتی متر یا بیشتر باشد.یا اگر به درمان دارویی جواب ندهد و پایدار باشد.یا اینکه عامل درد شدید برای بیمارشده ویا دچار پارگی شود و نیز چرخیدن تخمدان و کیست،و تغییر محتویات کیست ها در دوران یائسگی از حالت مایع به جامد یا توده مانن شوند باید تحت عمل جراحی قرارگیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: