کد خبر: ۸۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 10
شفا آنلاین>سلامت>سه سال پيش بود که به دليل نشت گاز دچار سوختگي شده و حالا بيشتر قسمت‌هاي بدنش سوخته و چهره‌اش ديگر همانند سابق نيست.
بر اساس گزارش شفا آنلاین، تاکنون بيش از15عمل جراحي انجام داده و خانواده‌اش در اين مدت براي تهيه هزينه درمان حتي حاضر شده‌اند که کل زندگيشان را بفروشند و ديگر تواني براي پرداخت هزينه‌هاي درمان ندارند.

حالا سارا 24 ساله نااميد از درمان ديگر نمي‌تواند عمل جراحي ديگري حتي براي ترميم صورتش انجام دهد و مجبور است اين درد را تحمل کند تا ديگر فشار بيشتري به خانواده‌اش وارد نشود.

 براساس آمار سالانه بين 300 ـ 250 هزار نفر در کشور دچار سوختگي شده و24هزار نفر بستري مي‌شوند. از کمبود تخت و بيمارستان سوختگي که بگذريم، نبود حمايت بيمه‌اي، مشکلات درمان براي اين افراد را چند برابر کرده و حتي بسياري از افراد را به زير خط فقر برده است.


برخي بيماران حتي هزينه رفت‌وآمد به بيمارستان را هم ندارند

پاي صحبت مصطفي دهمرده‌اي، رئيس بيمارستان شهيد مطهري نشستيم تا مشکلات بيماران سوختگي را از زبان او بيان کنيم. وي  مي‌گويد: «از جمله مشکلاتي که بيماران سوختگي با آن مواجه هستند در زمينه تهيه لباس سوختگي است که بعد از ترخيص از بيمارستان بايد دريافت کنند و هنوز تحت پوشش بيمه قرار نگرفته است. همچنين انجام فيزيوتراپي و کاردرماني براي اين افراد از ضروريات است که با وجود اهميتي که دارد هنوز تحت پوشش بيمه قرار نگرفته و اين بيماران را با مشکلات بسياري مواجه کرده است.» وي مي‌گويد: «برخي بيماران حتي براي هزينه رفت‌و‌آمد به بيمارستان هم با مشکل مواجه هستند. البته درست است که بيماران براساس طرح تحول سلامت5 تا6درصد هزينه‌هاي درمان را پرداخت مي‌کنند و از اين بابت چندان مشکلي ندارند، ولي بسياري از پماد‌ها و داروهاي اين بيماران که بعد از جراحي تجويز مي‌شود، تحت پوشش بيمه نيست و به صورت آزاد تهيه مي‌شود.»

رئيس بيمارستان شهيد مطهري همچنين در بخش ديگري از سخنان خود، مي‌افزايد: «ما در اين مرکز با افرادي که خودسوزي مي‌کنند نيز با مشکل بسياري مواجه هستيم که هنوز تحت پوشش بيمه قرار نگرفته اند. کسي که خودسوزي مي‌کند با هزينه‌هاي بسيار بالايي مواجه مي‌شود که گاهي به150ميليون تومان هم مي‌رسد. اکثر اين افراد با سوختگي‌هايي با درصد بسيار بالا مواجه هستند که اگر درمان موثر واقع شود، تا آخر عمر نياز به مراقبت دارند.» وي ادامه مي‌دهد: «همچنين افغاني‌هايي که به دليل سوختگي به اين مرکز مراجعه مي‌کنند، تحت پوشش هيچ بيمه‌اي نيستند و وقتي به بيمارستان مراجعه مي‌کنند، مجبور به پذيرش آن‌ها هستيم که گا‌هي هر بيمار بين 50 تا60ميليون تومان هزينه دارد.» دهمرده‌اي مي‌گويد: «در صورتي که اين بيماران جزو بيماران خاص در نظر گرفته شوند و فرانشيز آن‌ها رايگان شود، بسيار موثر خواهد بود. اکثر اين افراد قشر مستضعف جامعه هستند. تهيه لباس سوختگي براي اين بيماران از ? تا ? ميليون تومان هزينه دارد که اين رقم بدون احتساب هزينه‌هاي فيزيوتراپي و کاردرماني است.»


پوشش‌ بيمه‌ها امکان‌پذير است

در ادامه به سراغ غلامحسين ويسي، عضو انجمن حرفه‌اي صنعت بيمه تا در خصوص موانع پوشش مناسب بيمه‌ سوختگي در کشور برايمان توضيح دهد. وي مي‌گويد: «در کل سوختگي هزينه بسيار بالايي براي بيمه‌ها در پي دارد. از طرف ديگر شايد بتوان گفت به دليل اينکه وزارت بهداشت رديف خاصي براي اين بيماران در نظر گرفته و مستقيما از آنان حمايت مي‌کند، بيمه‌ها ديگر لازم نمي‌دانند که اين خدمات را پوشش دهند.» ويسي ادامه مي‌دهد: «بايد توجه داشت که پوشش‌هاي بعد از درمان سوختگي به منظور اعمال جراحي ترميمي بسيار پرهزينه بوده و از عهده بيمه‌هاي پايه خارج است. لازم است که براي بيمه‌هاي پايه خط مشي مشخصي در حدي که در توانشان است، تعريف شود و بقيه پوشش را بيمه‌هاي تکميلي بر عهده گيرند و يا وزارت بهداشت از طريق بيمه‌ها يا به طور مستقيم از اين بيماران حمايت کند.» مدير درمان بيمه ملت به راهکار پوشش بيمه‌اي اين بيماران اشاره کرد و توضيح داد: «بيمه‌هاي پايه به دليل هزينه بالا، خدمات سوختگي را پوشش نمي‌دهند ولي مي‌توان براي اين موضوع حق بيمه خاصي متناسب با ريسکي که وجود دارد تعيين کرد و در بيمه پايه و بيمه تکميلي پوشش داد. قاعدتا اين اقدام امکان پذير است. هر پوششي ريسکي دارد و متناسب با ريسک مي‌توان، حق بيمه‌اي در بيمه‌هاي پايه و تکميلي تعريف کرد.»


پوشش خدمات سوختگي جزو خدمات حاکميتي است

رضا کاشف، کار‌شناس اقتصاد سلامت معتقد است که اساسا خدماتي از جمله بيمه سوختگي، جزو خدمات بيمه پايه محسوب نمي‌شود و در اين زمينه توضيح داد: «اين موارد بيشتر مربوط به بيمه‌هاي خاص، صعب العلاج و پرهزينه است و بيمه‌هاي پايه معمولا اين خدمات را پوشش نمي‌دهد. پوشش اين خدمات جزو خدمات حاکميتي است که دولت و وزارت بهداشت بايد متولي آن باشند و آن را انجام دهند.»


وي تاکيد مي‌کند: «بيمه پايه يعني خدماتي که آحاد جامعه از آن استفاده مي‌کنند و احتمال شيوع آن بالاست. حتي در برخي از کشور‌ها، جراحي قلب جزو خدمات پايه محسوب نمي‌شود، ولي در ايران همه اين خدمات جزو خدمات پايه است و به همين دليل است که عمق خدمات‌ روز به روز در حال کاهش است. اينکه برخي خدمات را در بسته بيمه پايه اضافه کنيم يعني اينکه حق بيمه را بايد افزايش دهيم که سالهاست حق بيمه ثابت مانده و تغييري نکرده است، ولي با اين حال به طور مداوم داروي جديد، خدمت جديد اضافه مي‌شود و بعد مي‌گوييم که چرا پرداخت ازجيب افزايش يافته است.

در واقع بايد گفت به دليل اينکه عمق خدمات کاهش مي‌يابد و از آنجايي که درآمدهاي ناشي از حق بيمه‌ها براي پوشش اين هزينه‌ها کفاف نمي‌دهد در نتيجه پرداخت از جيب افزايش مي‌يابد.» کاشف مي‌گويد: «ما نبايد انتظارمان را از بيمه‌هاي پايه بالا ببريم.

اينکه بگوييم همه بيماران تحت پوشش بيمه قرار بگيرند، خيلي خوب است ولي اين پوشش بايد به غير از بيمه پايه باشد. ما بايد اين فرهنگ را در مردم ايجاد کنيم که خود را در برابر حوادث و بيماري‌ها بيمه کنند که اگر زماني دچار حادثه شدند نگران هزينه‌ها نباشد و يا اينکه اگر قصد داشتيم اين خدمات را پوشش دهيم دولت بايد صندوق جداگانه‌اي بابت آن ايجاد کرده و منابع آن را تامين کند.»

هر چند که در حال حاضر برخي از خدمات سوختگي تحت پوشش قرار گرفته و احمد ميدري، دبير شوراي‌عالي بيمه از تحت‌پوشش قرار گرفتن بيماراني که خودسوزي مي‌کنند در جلسه آتي اين شورا خبر داده است، ولي با اين حال دولت و وزارت بهداشت بايد براي اين بيماران اقدامي جدي انجام دهند تا ديگر شاهد افرادي نباشيم که به دليل نبود توان مالي از زندگي محروم شده‌اند.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: