کد خبر: ۸۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس بررسی وضعیت خشکسالی بلندمدت یعنی هفت سال گذشته تا پایان شهریور 94 به نوعی بیانگر خشکسالی خفیف در تمام استان‌های کشور می‌باشد.
به گزارش شفا آنلاین، این روزها و البته از چند سال گذشته مردم ایران با مشکل بزرگی به نام کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلی که البته به چشم برخی افراد اصلاً بزرگ و بحرانی به نظر نمی‌آید چرا که آن‌ها نه تنها به وضعیت امروز خود فکر می‌کنند و در واقع به فکر آیندگان و فرزندان خود نیستند، مشکلی که می‌تواند روی کشاورزی و تولید موادغذایی در کشور هم تأثیرگذار باشد.

هشدارهای چند سال اخیر در مورد کم آبی به قدری جدی شده که مسئولان تأمین آب پایتخت از سال 92 اعلام کردند که اگر مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، با قطعی و جیره‌بندی آب در پایتخت مواجه خواهیم شد که البته آمارها می‌گویند این مشکل تنها مختص پایتخت نیست

*** 16 استان در ایران میزبان خشکسالی هستند

بر اساس شاخص SPEI که هم داده‌های مربوط به بارش و هم داده‌های مربوط به بارش و هم داده‌های مربوط به تبخیر و تعرق را در نظر می‌گیرد مشاهده می‌شود که در سه ماه گذشته منتهی به پایان شهریور ماه 94 بسیاری از مناطق کشور با خشکسالی‌های شدید تا متوسط مواجه بوده‌اند.

شاهرخ فاتح رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص خشکسالی شدید در 16 استان می‌گوید: مناطقی که استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در این مدت خشکسالی متوسط تا شدید را پشت سر گذاشته‌اند و در برخی دیگر از مناطق کشور در این مدت خشکسالی خفیف حاکم بوده است که می‌توان به استان‌های گیلان، قزوین، البرز، غرب استان تهران، شمال استان مرکزی، قم، بخش‌های وسیعی از اصفهان و سمنان اشاره کرد.

متأسفانه در بررسی وضعیت خشکسالی بلندمدت یعنی هفت سال گذشته تا پایان شهریور 94 بر اساس شاخص SPEI که به نوعی بیانگر انباشتگی خشکسالی در مناطق مختلف کشور است نشان می‌دهد که تقریباً در تمام استان‌های کشور شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید حاکم بوده است، به طوری که در این مدت تنها نقاط محدودی از برخی استان‌ها با شرایط طبیعی از نظر خشکسالی مواجه بوده‌اند.

این در حالی است که تنها راه مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی در کشور توسط مردم و با صرفه جویی در مصرف آب صورت می‌گیرد.yjc

برچسب ها: کم آبی ، کشاورزی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: