کد خبر: ۸۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>ازدواج یک سنت پسندیده اسلامی است و طلاق یک ضدارزش. مطلوب بودن ازدواج در اسلام و نامطلوب بودن طلاق، نشان‌دهنده یک نکته مهم است و آن، ارزش والای خانواده است. روایات اسلامی نشان می‌دهد خانواده یکی از والاترین عناصر فرهنگ اسلامی است.

کمک به تشکیل یک خانواده (یعنی کمک به ازدواج دیگران) یک امر پسندیده اخلاقی است و در عین حال کمک به طلاق یا اختلاف در یک خانواده یک ضدارزش است، اما امروزه در جامعه ما متاسفانه آمار سن ازدواج و نیز آمار طلاق نشان می دهد که ما باید نگران وضع خانواده باشیم. دیگر کمتر کسی زحمت واسطه شدن برای ازدواج دیگران را برای خود می خرد. در مقابل، بسیاری از افراد، گناه اختلاف افکنی در زندگی دیگران را قبول می کنند. حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، از آن کارشناسان دینی است که مباحث بسیار کاربردی و در عین حال اصیل اسلامی را با بیانی شیوا برای خانواده ها مطرح می کند. آنچه اینجا می خوانید، بخش هایی از مباحث ایشان در برنامه خانه مهر رادیو معارف است.

خانواده در اسلام، یک ارزش بزرگ است. در روایات اسلامی، خانواده به معنای واقعی کلمه، محبوب خداوند است، اما اگر خانواده محبوب خداست، چرا ما خانواده را دوست نداشته باشیم؟ چرا برای حفظ خانواده تلاش نکنیم؟ براساس حدیثی از رسول اکرم(ص) چیزی نزد خداوند در جامعه اسلامی محبوب تر از خانه ای که به واسطه ازدواج آباد شود نیست.

بنابراین تشکیل یک خانواده به واسطه ازدواج، رویدادی است که بیش از هر رویداد دیگری، خداوند را خشنود می کند. ازدواج و خانواده محبوب خداست، پس ما چرا ازدواج و خانواده را دوست نداشته باشیم؟ چرا واسطه ازدواج دیگران نشویم؟ چه چیز بیش از این به خشنودی خداوند می انجامد؟

ما باید حافظ خانواده باشیم، نه تنها خانواده خودمان، بلکه به طور کلی حافظ و دوستدار خانواده باشیم و در زندگی دیگران نیز اختلاف افکنی نکنیم. این مساله بویژه از آنجا اهمیت دارد که براساس آمارها، علت بسیاری از طلاق ها، مداخله دیگران است. باز براساس روایتی از رسول اکرم(ص)، هیچ چیز نزد خداوند مغضوب تر از این نیست که خانه ای به واسطه طلاق ویران شود. چراکه طلاق به ویرانی محبوب خدا (یعنی خانواده) می انجامد. براساس یکی از روایات، اگر کسی قدمی را برای طلاق دیگران بردارد، خشم خداوند در دنیا و آخرت بر او خواهد بود.

خداوند خانواده را دوست دارد. کسی که با خانواده مشکل دارد، خداوند با او مشکل خواهد داشت. کسانی که در زندگی دیگران اختلاف افکنی می کنند و آنها را به طلاق یا دعوا و نبود آرامش می کشانند، باید این را بدانند. ما باید نگران خانواده های جامعه خودمان باشیم. وضع خانواده در جامعه ما، وضع مطلوب یک جامعه اسلامی نیست. در حال حاضر آمار طلاق در جامعه ما بسیار بالاست و این نشان می دهد خانواده در وضع مناسبی به سر نمی برد. ما باید دست به اقدام بزنیم و در حد وسع خودمان، دست کم مانع یک طلاق شویم.

گام های خوشبختی

برای خوشبختی باید دست به اقدام بزنیم. ما 3گام را برای خوشبختی معرفی می کنیم: گام اول، معرفت شناسی خانواده است. زن و مرد باید جنس مکمل خود را بشناسند. زن و شوهر ملاک های زندگی سالم را بشناسند. بسیاری از مشکلات درون خانواده ها، به خاطر ضعف شناخت اعضای خانواده است. مرد، زن و نوع نیازهای او را بخوبی نمی شناسد و زن نیز همچنین و این باعث بروز مشکلات بزرگی می شود. گام دوم، بایدهای زندگی مشترک است. برای خوشبختی، برخی امور باید توسط طرفین رعایت شود و آنها خود را مقید به رعایت این رفتارها و نکات کنند. یکی از این بایدها محبت کردن است.

زن و شوهر این بایدها را همچون وظیفه باید پیش روی خود داشته باشند و در زندگی خود آنها را عملی کنند. گام سوم، نبایدهای زندگی مشترک است. یک زندگی موفق باید مرزهایی داشته باشد نباید از آن مرزها عبور کرد. زن و شوهر نباید به یکدیگر دروغ بگویند. یکی دیگر از نبایدها، سوءظن است. اگر این نبایدها را به زندگی خود راه دهیم، به زندگی مشترکمان آسیب رسانده ایم. این سه گام لازمه یک زندگی مشترک است و نیاز به همت و اقدام دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: