کد خبر: ۸۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 03
وزیر بهداشت اعلام کرد:
شفاآنلاین:جامعه>وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه پیگیر بازگشت آخرین نفر از زائرانی که به عربستان رفته‌اند، هستیم، گفت: امشب پیکرهای ۱۵۰ نفر دیگر از جانباختگان فاجعه منا به کشور بازمی‌گردد.

به گزارش شفا آنلاین : سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ظهر امروز همراه با 79 نفر از حجاج خانواده شهدای فاجعه منا به تهران بازگشت.

وی در بدو ورود و در جمع خبرنگاران با تسلیت این فاجعه به ملت ایران گفت: با مذاکراتی که انجام شد تا آخر هفته جاری، تمام اجساد به ایران باز گردانده می‌شوند.

وی ادامه داد: هویت برخی از اجساد هنوز مشخص نیست و قرار شده است تا در ایران هویت آنها تعیین شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: روال کشور سعودی اینگونه است که از اجساد نمونه ‌برداری کرده و آنها را دفن می‌کند و بعد هویت را مشخص می‌کند که با مذاکره، آنها را قانع کرده‌ایم که ما خودمان در کشورمان نمونه‌برداری را انجام داده و اجساد را شناسایی می‌کنیم؛ به همین منظور و برای جلب اعتماد آنها حتی پیشنهاد دادیم تا این کار تحت نظارت آنها انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه امشب پیکر 150 نفر از شهدای منا وارد ایران می‌شود گفت: در مذاکرات، تسریع امور محول کردن برخی اقدامات به هیأت ایرانی و پرهیز از دفن ایرانیان در عربستان مورد تاکید قرار گرفت و اکنون منتظریم ببینیم چه تعداد از اجساد مفقودین به ما تحویل داده می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با وزیر بهداشت عربستان در ارتباط مستمر است، گفت: سفیر و نماینده بعثه و سازمان حج و زیارت در عربستان حضور دارد تا کارهای هماهنگی را انجام دهد و ما مصر هستیم تا آخرین نفر از حجاج‌مان حتی فوت شده‌ها را به وطن باز گردانیم و هیچ کس را در عربستان جا نگذاریم.

وی در مورد تغییر لحن مقامات سعودی گفت: آنها در لحن خود تغییرات زیادی داده‌اند اما از حق نگذریم که با فاجعه‌ای بزرگ مواجه شده‌اند که هرگز پیش‌بینی آن را نمی‌کردند این فاجعه برای آنها آبروریزی شد و خیلی طول کشید تا خودشان را پیدا کنند.

هاشمی به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: تغییر لحن عربستانی‌ها موجب شد تا همکاری بیشتری داشته باشند و سرعت کار افزایش یابد.

وزیر بهداشت نحوه شناسایی اجساد مجهول الهویه را از طریق آزمایش DNA عنوان کرد و گفت: این اتفاق تا آخر هفته و در ایران رخ می‌دهد.

وی درمورد علت حادثه یادآور شد: در مورد علت بهتر است ابتدا بگذاریم مقامات سعودی اظهارنظر رسمی کنند البته گمانه ‌زنی بد نیست اما ما صبر کنیم تا اظهار نظر رسمی صورت گیرد و بعد اعلام نظر کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید درس‌های زیادی از این حادثه گرفته شود، گفت: بهتر است از نظر حقوقی نیز کمی تامل کنیم تا عربستان به همه کشورهای اسلامی پاسخگو شود ضمن اینکه آنها باید به مردم خودشان نیز جواب پس بدهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: