کد خبر: ۸۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>سلامت>در ايران سرطان پروستات، شيوع نسبي دارد. نمي‌توان گفت اين شيوع به اندازه اروپا وآمريکا بالا است؛ اما در مقايسه با کشورهاي شرقي مانند ژاپن بيماران مبتلا به سرطان پروستات بيشتري داريم.
به گزارش شفا آنلاین،خصوصاً از زماني که درمان‌هاي تخصصي‌تر اين سرطان در کشور وارد شده، درمان داخلي اين بيماري هم بيشتر صورت گرفته است. يکي از موارد جالبي که وجود دارد اين است که مي‌توان اين سرطان را در زماني که رشد چنداني نکرده و هنوز بيمار علامت‌دار نشده است با روش‌هايي ساده تشخيص داد.

 سرطان پروستات از جمله سرطان‌هاي مخفي است اما آن را با روش‌هاي ساده مانند آزمايش‌هاي کلينيکي تشخيص داد.

 در چند سال گذشته در روز سلامت مردان کلينيک‌هاي سلامت آزمايش‌هاي و معاينات لازم را براي تعيين سرطان پروستات در مردان به رايگان انجام مي‌دهند. افرادي که سرطان آنان در اين مرحله کشف و درمان مي‌شود حيات آنان مانند حيات افرادي است که هيچ‌وقت به اين سرطان مبتلا نبوده‌اند.

دليل خيلي روشني براي علت ابتلا به سرطان پروستات وجود ندارد اما به نظر مي‌رسد ژنتيک هم در اين نوع از سرطان مانند باقي انواع آن نقشي داشته باشد. به همين دليل ما به افرادي که در خانواده درجه يک آنان فردي به اين سرطان مبتلا شده است، توصيه مي‌کنيم حتماً آزمايش‌هاي کلينيکي خود را 10 سال زودتر انجام دهند. سن معمول انجام اين آزمايش‌هاي در هر فرد متفاوت است اما عموماً در 50 سالگي افراد بايد براي انجام آزمايش به کلينيک‌ها مراجعه کنند.

اما ژنتيک به تنهايي عامل مؤثري نيست، چرا که ديده شده مهاجريني که از منطقه‌اي به منطقه ديگر مهاجرت کرده‌اند، ميزان ابتلاي آنان به سرطان تغيير مي‌کند. بنابراين به نظر مي‌رسد عوامل شهرنشيني و محيطي مي‌تواند ابتلاي افراد به اين سرطان را افزايش دهد. وجود گوشت قرمز فراوان در برنامه غذايي افراد نيز امکان ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي‌دهد.

همچنين اعتياد، مصرف مواد مخدر، سيگار و مشروبات الکلي نيز از عوامل ابتلا است. هرچند ما بايد در نظر داشته باشيم، بدون اين عوامل هم مردي که در سن ابتلاي افراد به سرطان پروستات قرار دارد، بايد معاينه شود.

چرا که امکان دارد بدون اين عوامل هم به سرطان مبتلا شده باشد. اما مهم اين است که ما بتوانيم سرطان پروستات را در افراد جوان کشف کنيم. بنابراين در افراد جوان تشخيص به موقع آن بيشتر مطرح است تا درمان آن.

البته بايد گفت که سرطان پروستات جزو سرطان‌هاي بد نيست. گفته مي‌شود مردان با سرطان پروستات مي‌ميرند و نه از اين سرطان. يعني بسياري از افرادي که سرطان پروستات داشته و فوت کرده‌اند، علت مرگ آنها سرطان پروستات نبوده است. بلکه علت مرگ آنها مسائل ديگر است.

عليرضا خردمند

عضو هيئت علمي دانشگاه جندي‌شاپور اهواز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: