کد خبر: ۸۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>سلامت>يک بررسي جديد در اتريش نشان مي‌دهد که جراحي پيشگيرانه آنجلينا جولي- پيت هنرپيشه آمريکايي براي دچار نشدن به سرطان پستان واقعا باعث افزايش آگاهي درباره گزينه‌هاي جراحي ترميمي پستان شده است.
به گزارش شفا آنلاین،قبلا بسياري از پژوهشگران و گزارش‌هاي رسانه‌اي فرض کرده بودند که چنين تاثيري رخ دهد، اما به گفته پژوهشگران اين بررسي جديد نخستين بررسي علمي آينده‌نگرانه‌ است که به اثرات اين اعلام جولي مي‌پردازد.

 جولي در ماه مه 2013 اعلام کرد که تحت عمل جراحي ماستکتومي (پستان‌برداري) دوطرفه قرار گرفت، زيرا آزمايشش از لحاظ داشتن يک جهش در ژن BRCA1
مثبت شده بود.

چنين جهشي به‌طور قابل‌توجهي خطر سرطان پستان را مي‌افزايد و جولي مي‌خواست جلوي بروز اين بيماري را در خودش بگيرد. اعلام او باعث توجه بسيار رسانه‌ها شد.

پژوهشگران در اين بررسي جديد نشان دادند که پس از اعلام جولي دراين‌باره، 92/6 درصد زنان در اين بررسي گفته بودند که مطلع هستند که ترميم يا بازسازي پستان پس از ماستکتومي يک گزينه موجود است، درحالي‌که يک نظرسنجي که مدتي کوتاه پيش از اين اعلام انجام شده بود، اين اطلاع داشتن را در 88/9 درصد زنان نشان مي‌داد.

دکتر ديويد لومنتا، استاديار جراحي پلاستيک در دانشگاه پزشکي گراتس در اتريش و سرپرست اين برسي جديد گفت: «اين نخستين گزارش آينده‌نگرانه است که ثابت‌کننده اثر رسانه‌ها بر موضوعات بهداشتي مربوط سرطان پستان در ميان عامه مردم است.»

لومنتا گفت: «طراحي اين بررسي به طور اتفاقي با اعلام جولي تغيير کرد.» پژوهشگران تازه يک نظرسنجي درباره اطلاع زنان از اعمال ترميمي پستان انجام داده بودند که يک ماه بعد جولي تصميمش براي جراحي را اعلام کرد.»

اين دانشمندان در مقاله‌اي که در ژورنال Cancer دراين‌باره منتشر کردند، نوشتند در اين شرايط آنها تصميم گرفتند نظرسنجي دومي انجام دهند. هر دو اين نظرسنجي‌ها به‌صورت آنلاين انجام شدند و هرکدام شامل 1000 زن اتريشي مي‌شدند. اين پژوهشگران همچنين دريافتند که حتي افزايش بيشتري در آگاهي نسبت به اينکه ترميم پستان را مي‌توان با بافت چربي خود بيمار انجام داد و نه لزوما با ايمپلنت‌هاي مصنوعي پستان، به وجود آمده است. اين «نظرسنجي پسا- آنجلينا» نشان داد که 9/68درصد از مشارکت‌کنندگان از اين گزينه اطلاع دارند، درحالي‌که در نظرسنجي «پيشا- آنجلينا» اين رقم 6/57 درصد بود. بيشترين افزايشي که پژوهشگران در آگاهي زنان مشاهده کردند، اين بود که جراحي ترميمي پستان را مي‌توان در همان زمان جراحي برداشتن پستان انجام داد. در نظرسنجي دوم، 59/5 درصد شرکت‌کنندگان گفتند از اين موضوع هم مطلع هستند که جراحي‌ها را مي‌توان همراه يکديگر انجام داد، درحالي‌که اين رقم در نخستين نظرسنجي 40/5 درصد بود. اين پژوهشگران همچنين چندين سوال به نظرخواهي دوم افزودند تا اطلاعات بيشتري درباره تاثير پوشش رسانه‌اي بر روي شرکت‌کنندگان در بررسي پيدا کنند. يک‌پنجم شرکت‌کنندگان گفتند که پوشش رسانه‌ها درباره جولي باعث شد «به ميزان بيشتري به موضوع سرطان پستان توجه پيدا کنند.»

بررسي‌هاي گذشته‌نگر پيشين هم به اين اثر به‌اصطلاح آنجلينا توجه کرده‌اند. يک بررسي در سال 2014 در بريتانيا نشان داد که پس از اعلام آنجلينا جولي، تقاضا براي آزمايش ژنتيکي سرطان پستان تقريبا دو برابر شد و شمار تقاضاها براي ماستکتومي براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نيز افزايش يافت. پژوهشگران در آن بررسي بر داده‌هايي متمرکز شدند که قبلا در سال‌هاي پيش از اعلام جولي گردآوري‌شده بود و آنها را با داده‌هاي گردآوري‌شده پس از اعلام جولي مقايسه کردند. يک بررسي ديگر در سال 2014 نشان داد که گرچه 75 درصد از آمريکايي‌ها از اعلام جولي و جراحي او اطلاع داشتند، کمتر از 10 درصد پاسخ‌دهندگان به‌طور کامل درک کرده بودند که ژن BRCA چگونه بر خطر بيماري تاثير مي‌گذارد (شمار بسيار اندکي از زنان به علت زمينه ژنتيکي در معرض خطر بالاي دچار شدن به سرطان پستان مانند جولي هستند).

لومنتا گفت: «مهم است که پزشکان اثرات پوشش رسانه‌اي را بر بيمارانشان موردتوجه قرار دهند.» او گفت: «ازآنجايي‌که انتخاب شخصي به نيرويي برانگيزاننده در تصميم‌گيري پزشکي بيمار-محور در آينده بدل خواهد شد، متخصصان سرطان بايد هنگام مشاوره دادن به بيماران دچار سرطان پستان از نظرات عمومي در اين باره آگاه باشند.»

منبع: LiveScience

ژن‌هاي BRCA

BRCA1 و BRCA2 ژن‌هاي انساني هستند که پروتئين‌هاي مهارکننده تومور ايجاد مي‌کنند و اين پروتئين‌ها به ترميم DNA آسيب‌ديده کمک مي‌کنند، و بنابراين نقشي در حفظ پايداري ماده ژنتيکي سلول دارند. هنگامي که هر يک از اين ژن‌ها جهش پيدا مي‌کند، يا تغيير مي‌يابد، محصول پروتئيني آن يا ساخته نمي‌شود يا کارکردش را به درستي انجام نمي‌دهد و ممکن است آسيب DNA به درستي‌ترميم نشود.

در نتيجه، سلول‌ها با احتمال بيشتري دچار تغييرات ژنتيکي مي‌شوند که ممکن است به سرطان منجر شود.

جهش‌هاي خاص به‌ارث‌رسيده در BRCA1 و BRCA2 خطر سرطان‌هاي پستان و تخمدان را افزايش مي‌دهند و با افزايش خطر چندين نوع ديگر سرطان هم همراهي دارند. جهش‌هاي BRCA1 و BRCA2 روي هم مسئول 20 تا 25 درصد از سرطان‌هاي وراثتي پستان و حدود 5 تا 10 درصد از همه سرطان‌هاي پستان هستند.

به علاوه جهش‌هاي BRCA1 و BRCA2 مسئول حدود 15 درصد از همه سرطان‌هاي تخمدان هستند. سرطان‌هاي پستان و تخمدان که با جهش‌هاي BRCA1 و BRCA2 همراهي دارند، معمولا در سنين پايين‌تر از انواع غيروراثتي بروز مي‌کنند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: