کد خبر: ۷۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>سلامت>سفر وزیر بهداشت به عربستان، سه پیشنهاد وزیر بهداشت به سعودی‌ها و انتقال سریع اجساد و شناسایی هویت آنها در داخل کشور از جمله اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود.
به گزارش شفا آنلاین،در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

تمدید فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور 
دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  به اهمیت رعایت زمان ثبت نام و طی شدن مراحل جذب تاکید کرد و گفت: فراخوان جذب اعضای هیات علمی تا پانزدهم مهرماه تمدید شده است و به همین خاطر از کلیه داوطلبان متقاضی عضویت هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور تقاضا می‌شود در اسرع وقت نسبت به ثبت نام در سامانه جذب و دریافت کد رهگیری اینترنتی اقدام نمایند تا رسماً مراحل جذبشان شروع شود.

احتمال انتقال کرونا از عربستان به ایران 
هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از احتمال انتقال بیماری کرونا به کشور در پی حادثه منا و بستری جمعی از مجروحان ایرانی در بیمارستان‌های سعودی خبر داد.

وی با اشاره به شیوع بیماری وبا در کشور عراق اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری وبا در کشور عراق ستادی در کشور تشکیل شده بود که حادثه غمبار منا باعث شد این ستاد علاوه بر دو وظیفه مهمی که باید در وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا و وبا تعقیب می‌کرد، در مورد بحث انتقال مجروحین، کمک به بیمارستان‌های منا،‌ مکه مکرمه و مدینه نیز فعالیت کنند. این امور جزو وظایف این ستاد به شمار می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون ابتلا به ویروس کرونا در کشور ایران مشاهده نشده است، افزود: این بیماری در عربستان وجود دارد و احتمال انتقال آن به کشور وجود دارد. به همین دلیل در هر پرواز یک نفر از همکاران ما امکانات لازم را ارائه و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد.

تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در وزارت بهداشت 
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری روز شنبه 4مهر در مورد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در ساختمان وزارت بهداشت ، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بیان کرد: ستادی در وزارت بهداشت برای کنترل ویروس "کرونا" و "وبا" تشکیل شده است، چرا که طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی 120 نفر در عراق به ویروس وبا مبتلا شدند و به دلیل رفت ‌و آمدهای زوار ایرانی احتمال انتقال این ویروس به ایران نیز وجود دارد.

وزیر بهداشت بر تأمین سلامت زائران عتبات عالیات و اتباع ایرانی تاکید کرد 
در پی بروز بیماری وبا در کشور عراق، هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشورمان طی تماس تلفنی با همتای عراقی خود ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای مساعدت و کمک های لازم در این خصوص ، بر تأمین سلامت زائران عتبات عالیات و اتباع ایرانی تأکید کرد.

دکتر عدیله حسین وزیر بهداشت عراق نیز در این مذاکره تلفنی اطمینان داد که بیماری تحت کنترل است و دارو و سرم به میزان کافی در اختیار وزارت بهداشت و بهداری‌های استانها قرار دارد.

راه اندازی سامانه بهداشت ۱۹۰ به منظور تسریع رسیدگی به مطالبات مردم 
مهندس فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی سامانه بهداشت ۱۹۰ جهت تسریع در روند رسیدگی به مطالبات مردم، گفت: این سامانه به ۱۱۰ پلیس و ۱۲۴ اصناف متصل است. همچنین نیروی انتظامی قول لینک کردن سامانه 110 را به این سامانه داده است، تا در مواقعی که شکایتی صورت می‌گیرد، اگر امکان درگیری وجود داشته باشد شاهد حضور به موقع 110 در محل را داشته باشیم و امیدواریم که این سامانه بتواند اعتماد مردم را جلب کند.

ابتلای ۱۲ درصد ایرانی ها به میگرن/ ساخت داروی ضد تشنج 
دکتر سید احسان محمد یانی ن‍‍ژاد دبیر انجمن سردرد ایران با اعلام خبر موفقیت کشورمان در تولید داروی بیماران میگرن و افراد مبتلا به تشنج، گفت: بر اساس آمارهای جهانی ۱۸ درصد زنان و ۶ درصد مردان مبتلا به میگرن هستند.

گفتنی است به طور متوسط حدود ۱۲درصد مردم ایران با میگرن دست و پنجه نرم می‌کنند که شیوع آن در خانم‌ها حدود ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر از مردان است.

ستاد ویژه پذیرش مصدومین حادثه منا تشکیل شد 
دکتر امین صابری نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: جلسه اضطراری توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و اداره کل نظارت برای بررسی و برنامه ریزی به منظور چگونگی پذیرش حجاجی که در سانحه غمبار منا دچار آسیب و جراحت شدند، تشکیل شد.

وی افزود: این ستاد تا خارج شدن مکه مکرمه از حالت بحرانی و پس از بازگشت حجاج به کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

لهستان در ایران کارخانه تولید دستگاه شتاب دهنده خطی تاسیس می‌کند 
رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه مراسم ملاقات وزیر اقتصاد لهستان و وزیر بهداشت برای همکاری‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بیان کرد: متاسفانه ایران به لهستان صادرات ندارد اما در حوزه سلامت چیزی بیش از 100 میلیون یورو از لهستان واردات داشتیم.

وی افزود: این یک پروژه مشترک برای تولید دستگاه شتاب دهنده خطی بین ایران و لهستان در قشم است، لهستان علاقمند است در سایر حوزه‌های پزشکی و بیمارستان‌سازی ورود کند. 

موردی از کرونا ویروس در بین حجاج ایرانی گزارش نشده است 
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست آمادگی نظام سلامت کشور برای بازگشت حجاج که روز یکشنبه 4 مهر با حضور معاون بهداشت و معاون درمان در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد بیان کرد: گزارش فوری از وزارت امور خارجه آمده است که تحلیلی بر دلیل عدم ریشه کن شدن کرونا ویروس در عربستان انجام داده‌ایم. طبق این گزارش ضعف بیمارستانهای عربستان و عدم گزارشهای صحیح از دلایل شیوع کرونا در عربستان است، در واقع گزارشهایی که از موارد ابتلا اعلام می‌کنند واقعی نیست و به همین دلیل هم تا به حال چهار وزیر بر کنار شده و اقدامی برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام نشده است.

وی تاکید کرد: تاکنون گزارشی از ابتلای حجاج به کرونا نشده است و‌لی با این حال لازم بوده تمامی تمهیدات پیش‌بینی شود.

تشکیل کمیته پدافند غیرعامل برای تامین سلامت حجاج 
آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست آمادگی نظام سلامت کشور برای بازگشت حجاج که با حضور معاون بهداشت و درمان روز یکشنبه 5 مهر در وزارت بهداشت برگزار شد در خصوص مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا بیان کرد: معاونت بهداشت مدتها در تدارک برنامه‌ریزی برای مقابله با این ویروس است و امیدواریم حادثه جده به خوبی سپری شود.

وی با اشاره به اهمیت دقت در اجرای اقدامات لازم عنوان کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور‌العمل هایی را اجرا کرده‌ایم تا مردم با کمترین مخاطره مواجه شوند. پدافند زیستی و غیر عامل موضوع مهمی است که از مخاطرات زیستی به شمار می‌آید و دارایی‌های انسان را تهدید می‌کند.

8 طرح پژوهشی علوم پزشکی حمایت می‌شود 
صندوق حمایت از پژوهشگران از ۸ طرح پژوهشی حوزه علوم پزشکی در حوزه‌های نوروساینس، ژنتیک، ایمونولوژی، نوروفیزیولوژی، بیوشیمی و میکروبیولوژی حمایت می‌کند.

 اعضای کارگروه علوم پزشکی صندوق صندوق حمایت از پژوهشگران در آخرین نشست خود با بررسی ۲۷ طرح داوری شده در این کارگروه، با پشتیبانی مادی و معنوی از ۸ طرح پژوهشی موافقت کردند و ۱۹ طرح داوری شده نیز در اولویت حمایت قرار نگرفت.

کتاب "برنامه عملیاتی مدیریت بحران" بخش بهداشت و درمان کشور رونمایی شد 
کتاب "برنامه عملیاتی مدیریت بحران" با هدف ارائه برنامه‌های عملیاتی در مواجهه با شرایط بحرانی توسط وزارت بهداشت، روز یکشنبه 5 مهرماه رونمایی شد.

دکتر امین صابری نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور با یبان اینکه مشابه این کتاب در خاورمیانه نیست و برای نخستین بار در ایران تدوین شده است، افزود: این کتاب به عنوان برنامه ای عملیاتی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال شده است.

شايعه امكان مسموميت زائران با گازسمی بی اساس است/ رسانه ها به نشر اطلاعات واقعي كمك كنند
هاشمی وزير بهداشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به يكی از رسانه‌ها كه شايعه امكان مسموميت زائران را مطرح كرد، ضمن رد اين موضوع گفت: چنين اتفاقی غير ممكن است و بدون شك فاجعه اندوهبار منا به دلايل ديگری رخ داده است كه عمده آن فشار جمعيت ناشی از عدم مدیریت صحیح مسیر حرکت زائران بود.

هاشمی از رسانه ها خواست با ارايه اطلاعات موثق و صحيح و جلوگيری از گمانه زنی و نشر شايعات از درد و رنج خانواده جانباختگان بكاهند.
 
سفر قریب الوقوع وزیر بهداشت به عربستان
به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته با دولت سعودی، وزیر بهداشت در راس هیاتی اجرایی در روز دوشنبه 5مهر عازم مکه شد.

همچنین دکتر امیرمحسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر نیز در این سفر جهت پیگیری امور مجروحان و مفقودان فاجعه منا حضور خواهد داشت.

زائران مجروح حج به مدت ۲ هفته در مراکز درمانی تحت نظر قرار می‌گیرند
دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: زائران مجروح حداقل ۲ هفته در مراکز درمانی تحت نظر قرار خواهند گرفت.

وی به  تمهیدات در نظر گرفته شده برای زائران مجروح اشاره و خاطرنشان کرد: زائران کشورمان که در حادثه منا مجروح شده‌اند به نسبت طول درمان در مراکز درمانی مشخص تحت نظر و درمان قرار می گیرند.

وزیربهداشت: وضعیت عمومی مجروحان رضایت بخش است
هاشمی وزیر بهداشت که بامداد روز سه شنبه 7مهر وارد مکه شده است با حضور در یکی از بیمارستان‌های مکه ضمن عیادت از مجروحان فاجعه منا از نزدیک در جریان روند درمانی آنان قرار گرفت.

وی همچنین اعلام کرد: وضعیت عمومی مجروحان و بیماران بستری رضایت بخش است.

مشكلات داروخانه 13 آبان مرتفع می‌شود/ اضافه شدن چند داروخانه جدید برای ارائه داروهای كمیاب
حریرچی قائم مقام وزیر صبح روز سه شنبه 7 مهر با حضور در داروخانه 13 آبان و بررسی مشکلات این داروخانه گفت‌: برخی از مشکلات این داروخانه به زودی مرتفع می‌شود.

وی افزود: البته این موضوع در حال حاضر مراحل قانونی خود را طی كرده است و در آینده نزدیك این ساختمان و نیز فضاهای فیزیكی دیگری نیز كه در حال خرید آن هستند، به مجموعه داروخانه 13 آبان اضافه خواهد شد.

3 مانور مجزا در 3 بیمارستان شهر تهران برگزار شد
به منظور بررسی سطح آمادگی بیمارستان‌های کشور جهت پذیرش بیماران در شرایط بحرانی، روز سه شنبه 7مهر در 3 بیمارستان شهر تهران 3 مانور مجزا برگزار شد.

 امین صابری نیا رئیس اورژانس کشور گفت: بر اساس شیوه نامه‌ها و برنامه‌های عملیاتی ارسال شده به بیمارستان‌ها، انتظار این است که بیمارستان‌ها آمادگی کامل برای مقابله با بحرانهای احتمالی را داشته باشند.

ضرورت راه اندازی سامانه تاریخچه آزمایش فرآورده های سلامت محور برای مردم
دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در یازدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی کشور که در رشت برگزار می شود، گفت: آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو نقش اساسی در اعتماد سازی برای سلامت و ایمنی فرآورده‌های غذایی و دارویی دارند.

وی با تاکید بر اینکه نقش آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در تامین سلامت مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: ما هیچ کالایی نداریم که نتیجه آزمایشگاهی نداشته باشد. بر همین اساس لازم است که تاریخچه آزمایشهایی که بر روی فرآورده‌های سلامت محور اعم از تولید داخل یا وارداتی انجام می‌شود برای مردم قابل دسترسی باشد.

پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی در عربستان دفن نشده است
وزیر بهداشت که برای بررسی و پیگیری حادثه منا به عربستان سفر کرده است گفت: همراهان همه جان باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.

وزیر بهداشت گفت: تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا بحال هم پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی اینجا دفن نشده است.

آب آشامیدنی "دماوند" مشکل بهداشتی دارد/ سلامت مردم تعارف‌بردار نیست
دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات مدیر کل استاندارد استان تهران مبنی بر استاندارد بودن آب معدنی دماوند در آزمایشات انجام گرفته گفت: هر محصول مرتبط با غذا و دارو فقط با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه تولید و توزیع در بازار را دارد و نظر نهایی در این زمینه را فقط این سازمان ارائه می‌کند.

وی گفت: هم اکنون آب آشامیدنی دماوند مشکل بهداشتی دارد و مسئولان این شرکت هم اطلاع دارند که مشکل از کجاست.

وی خاطر نشان کرد: این آب آشامیدنی فقط بعد از رفع مشکل و تائید وزارت بهداشت و سازمان غدا و دارو اجازه فعالیت خواهد داشت و تا آن زمان اجازه توزیع محصولات خود در بازار را ندارد.

شناسايی و برخورد قانونی با عوامل ايجاد اختلال در اورژانس بيمارستان بهبهان
ایرج حریرچی قائم مقام وزير بهداشت از هماهنگی‌های لازم وزارت بهداشت با مقامات نيروهای انتظامی خوزستان در خصوص حوادث اخير در يكی از بيمارستان‌های بهبهان خبر داد.

وی ضمن اعلام اين خبر در خصوص حادثه اخلال در اورژانس يكی از بيمارستان‌های بهبهان گفت: شورای تامين استان برای اين موضوع تشكيل شده است و تصميم‌گيری‌های لازم در اين خصوص اتخاذ شده تمامی عوامل اختلال در اورژانس شناسايی شده‌اند و برخوردهای قانونی لازم با آنها خواهد شد.

سفر مجدد وزیر بهداشت به جده
هاشمی وزیر بهداشت و هیئت همراه برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انتقال پیکر جان‌باختگان، تعیین تکلیف مفقودین و سایر امور مربوط به حجاج ایرانی مجددا عازم جده خواهد شد.

هیچ موردی از کرونا بین حجاج ایرانی مشاهده نشده است
وزیر بهداشت گفت: هنوز موردی از کرونا وجود ندارد اما در صورت مشاهده مورد مشکوک مبتلایان سریعا تحت درمان قرار خواهند گرفت.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ موردی از ابتلا به کرونا در حجاج ایرانی دیده نشده اما طبق دستوری که به سازمان حج و زیارت داده شده مدیران کاروان‌ها موظفند توضیحات لازم را به حجاج ایرانی مبذول دارند.

کاهش 25 درصدی مرگ ناشی از بیماریهای قلبی با تدوین سند کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی اهداف مشترک تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر را کاهش 25 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن ریوی بیان کرد.

وی در نشست کمیته سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر، بر جلب مشارکت معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت و صاحبنظران خارج از این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: لازم است برای این سند تنظیم استراتژی‌ها و فعالیت‌ها مبتنی بر چهار حیطه حکومت، کاهش خطر، نظارت و سیستم سلامت در راستای اهداف سند توسط کارگروه های مختلف مبتنی بر موضوع صورت گیرد.

سه پیشنهاد وزیر بهداشت به سعودی‌ها/ انتقال سریع اجساد و شناسایی هویت آنها در داخل کشور
در جلسه‌ ای که با وزیر بهداشت عربستان داشتیم، دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان 3 پیشنهاد مطرح کرد که مورد تصویب واقع شد و دولت عربستان متعهد به انجام آن شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اعلام این خبر افزود: اولین پیشنهاد وزیر بهداشت کشورمان این بود که بدون درخواست جمهوری اسلامی ایران و همچنین بستگان جان باختگان، اجساد هیچ یک از جان باختگان در عربستان دفن نشود که وزارت بهداشت عربستان متعهد به انجام آن شد.

پیکرهای شناسایی نشده جان‌باختگان فاجعه منا در کشور آزمایش دی ان ای می شوند 

هاشمی وزیر بهداشت گفت: هویت جانباختگان حادثه منا که در کشور عربستان احراز نشده است پس از انتقال اجساد به  مشخص خواهند شد.DNAایران با آزماش  
 
وی ادامه داد: به دلیل تعطیلی عید بزرگ قربان در عربستان انتقال اجساد به کشور با تاخیر مواجه شده است. 

تکذیب ادعای رسانه‌های سعودی/ وزیر بهداشت هیچگونه کنفرانس مطبوعاتی نداشته است
ادعای رسانه‌های سعودی مبنی بر این که وزیر بهداشت کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای سعودی خود حادثه منا را امری خارج از کنترل و خواست خداوند دانسته است به شدت تکذیب شد.

براساس گزارشهای دریافتی از عربستان در تمامی مذاکرات با مسئولین عربستان تاکید شده است که حادثه منا ناشی از خطای انسانی و کم تجربگی مسئولين مربوطه و قابل پيشگيري بوده و ارتباط دادن آن به قضا و قدر غیر منطقی است.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: