کد خبر: ۷۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 30
شفا آنلاین>سلامت>بسياري از ما زماني که نام عمل جراحي مي‌شنويم اولين کلمه‌اي که به دهنمان مي‌رسد بيهوشي در اتاق عمل است.


به گزارش شفا آنلاین،بيشتر مردم تا قبل از اينکه وارد اتاق عمل بشوند اطلاع صحيحي از اين روند درماني ندارند. همچنين بسياري تا زمان ورود به اتاق جراحي پزشک بيهوشي خود را ملاقات نمي‌کنند. اکبر خمسه يکي از متخصصين بيهوشي کشورمي‌گويد: «افرادي که بيهوش مي‌شوند بالفعل و بالقوه در معرض خطر هستند.

حتي در بيهوشي‌هاي ساده و کوتاه‌مدت.بنابراين بيهوشي ازنظر حرفه‌اي کاري پرخطر و پرمسئوليت و گمنام است.» در ادامه گفتگو با اکبر خمسه ، عضو سابق هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران را مي‌خوانيد:

روال کاري يک متخصص بيهوشي به چه صورت است و چه وظايفي را به عهده دارد؟

بيمار در دو صورت وارد اتاق جراحي مي‌شود، يا به‌صورت اورژانسي يا بيماري‌هايي که جراح تشخيص مي‌دهد تا جراحي شود. روال استاندارد در دنياي امروز اين است که بيمار چند روز قبل از جراحي، به پزشکان مختلف مراجعه مي‌کند تا به بررسي وضعيت فيزيکي، سوابق و مشاوره‌هاي مختلف ازجمله داخلي، قلب و عروق، اگر کودک باشد متخصص اطفال، اگر خانم باشد متخصص زنان و غيره، بپردازند. همه اين موارد را در پرونده‌اي به کلينيک بيهوشي ارجاع مي‌دهند تا در آنجا متخصص بيهوشي سوابق را بررسي کند و نظر نهايي را در پرونده بنويسد. البته امکان دارد اين متخصص بيهوشي همان متخصص بيهوش کننده در اتاق جراحي نباشد. اين عمل را اصطلاحاً ويزيت قبل از بيهوشي يا قبل از جراحي مي‌نامند.

نظر شما درباره شاخه بيهوشي در پزشکي چيست؟

در بسياري موارد، بيمارها داراي اولويت هستند و به دليل اورژانسي بودن بيمار، بعضي از رشته‌ها حياتي‌تر هستند نسبت به باقي رشته‌ها؛ زيرا نمي‌توان به بيمار اورژانسي بگويند که فردا مراجعه کند. و به همين دليل بيهوشي نيز يکي از نيازهاي اولويت‌دارمحسوب مي‌شود؛ زيرا همه آدم‌هايي که بيهوش مي‌شوند بالفعل و بالقوه در معرض خطر و مرگ هستند حتي اگر بيهوشي‌هاي ساده و کوتاه‌مدت باشد. بنابراين بيهوشي ازنظر حرفه‌اي کاري پرخطر و پرمسئوليت و گمنام است.

در کشور ما اين روند درماني به چه صورت است؟

در ايران اين استاندارد بين‌‌المللي طبابت، وجود ندارد. البته در دانشگاه علوم پزشکي از بيست‌وچند سال قبل که اين استاندارد را پياده شد، در تمام دانشگاه‌ها، کليه بيماراني که بايد به اتاق عمل بروند، به‌غيراز بيماران اورژانس، روز قبل يا چند روز قبل به بخش بيهوشي مراجعه مي‌کنند و ويزيت مي‌شوند. منتها اين در محيط آموزشي است و در محيط‌هاي خصوصي، مردم با اين فرهنگ آشنا نشده‌اند. درحالي‌که اين روند درماني بايد به دو صورت انجام شود يا بيمار خود به متخصص بيهوشي مراجعه کند يا توسط جراح به متخصص بيهوشي معرفي شوند.

دليل ترسي که مردم نسبت به بيهوشي در اتاق عمل دارند چيست؟

دليل ترس و ابهام موجود در جامعه نسبت به مسئله بيهوشي اين است که جامعه برايش روشن نشده که متخصصين بيهوشي چه مسئوليتي دارند و وظايفشان دقيقاً در چه محدوده‌اي است. درنتيجه درمجموع مشکلات زيادي ايجاد مي‌شود که پنهان مي‌ماند و آنچه در ظاهرمسائلي است که اهميت دارند اما تنها ظاهر اين مسئله هستند.

عدم آگاهي مردم چه تأثيري در رابطه ميان بيمار و متخصص بيهوشي دارد؟

به دليل اينکه آگاهي و آشنايي مردم نسبت به بيهوشي قبل از اتاق عمل است، بنابراين بيمار به‌صورت معمول متخصص بيهوشي خود را نمي‌بيند و چون نسبت به بيهوشي هميشه خطر عوارض دير بيدار شدن يا مرگ‌ومير وجود دارد، ترس و وحشتي ايجاد مي‌شود که اين ترس طبيعي است.

زيرا مردم آگاهي ندارند و همين باعث مي‌شود که جامعه هميشه نسبت به بيهوشي حالت ترس و ناآشنايي داشته باشد. معمولاً بيمارها اطلاعاتي کسب نمي‌کنند و قبل از جراحي ويزيت نمي‌شوندکه اين باعث مي‌شود در سطح جامعه ابهامات و مشکلاتي به وجود مي‌آيد.سپید

برچسب ها: بيهوشي ، خطر ، مسئوليت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همكار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
0
مهمترين دليلي كه در بخش خصوصي مانع ارتباط بيمار و دكتر بيهوشي است ،جراحان مي باشند ،،چون دوست دارند بيهوشي گمنام باشد تا به نام او و بهانه هاي مشابه از بيماران پول بيشتري درخواست كنند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: