وي
با اشاره به اينکه خيلي از بخشهايي که بهطور سنتي کار ميکند بايد
تغييرات اساسي در آنها اعمال شود، افزود: «اشکالات زيادي در دوره آموزش
پزشک عمومي وجود دارد که بايد تغييرات لازم در آن اعمال شود.»
وي
بابيان اينکه بايد زمينه رسيدن به پزشک خانواده را در آموزشها بگنجانيم؛
تصريح کرد: «بايد تغييراتي را در دوره آموزش پزشکان عمومي ايجاد کنيم تا
بتوانيم کاربرديتر از خدمات آنها بهرهمند شويم ؛ همچنين در حوزه اخلاق
پزشکي نيز بايد آموزشهاي حرفهاي گنجانده شود.»
عضو
شوراي عالي سازمان نظام پزشکي گذراندن دو واحد اخلاق پزشکي را براي
دانشجويان اين رشته بسيار ناچيز عنوان کرد و گفت: «اين درس نياز به بازنگري
دارد و تعداد واحدهاي اخلاق پزشکي بايد بيشتر شده و روي آن کار شود.»
فرقان
در خصوص نحوه پذيرش دانشجوي پزشکي اظهار کرد : «پذيرش دانشجوي پزشکي بهتر
است از مقطع ليسانس باشد چون دانشجو با محتواي دروس دانشگاهي آشنا شده و به
روحيات و استعدادهاي خود جهت ادامه تحصيل بيشتر آشناست.»
وي
با اشاره به اينکه در ساختار آموزش پزشکي بايد به آمار دقيق پزشکان
بالقوهاي که ميتوان در آينده از خدمات آنها در نظام سلامت بهرهمند شد
،توجه شود؛ عنوان کرد: «مدل آموزش پزشکي موفق نيست و بهطور ساختاري و
اساسي بايد تغيير کند ،درواقع پزشک عمومي آموزشهايي ميبيند که هيچوقت به
دردش نميخورد.»
وي
ادامه داد : «بايد مواردي در اين آموزشها لحاظ شود که بعدها فرد بهعنوان
پزشک خانواده بتواند خدمات مطلوبي را به بيمار ارائه دهد.»
رئيس
نظام پزشکي شهرستانهاي فومن و رشت گفت: «آموزش پزشک عمومي بايد تغيير
کرده و بهنوعي کاربرديتر شود و خدمات سرپايي نيز در آن بيشتر لحاظ شود.»
وي با اشاره به اينکه برخي تخصصهاي موجود ميتواند در دل دوره آموزش پزشک
عمومي گنجانده شود؛ تصريح کرد: «برخي از تخصصها نيز ميتواند بهصورت
گذراندن دورههايي براي پزشکان عمومي باشد تا بتوانند اين خدمات را به
بيماران در قالب پزشک خانواده ارائه دهند.» به گفته وي بايد لايههايي بين
دوره پزشک عمومي و رشتههاي تخصصي و فوق تخصصي باشد و پزشکان عمومي مستقيم
به دورههاي تخصصي و فوق تخصصي مانند گوارش و غدد راه يابند .
اين
عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشکي بابيان اينکه در آموزش پزشکان بايد
روندي داشته باشيم که فارغالتحصيلان بتوانند بهعنوان متخصص پزشک خانواده
خدمات لازم را به مردم ارائه دهند؛ بيان داشت : با اجراي اين مهم ميزان
مراجعه بيماران به مراکز تخصصي و فوق تخصصي کمتر ميشود . وي خاطرنشان کرد:
«اگر آموزشها در راستاي نظام ارجاع و سطحبندي خدمات باشد ؛ ميتوان از
هدر رفت منابع و هزينهها جلوگيري کرد.»
به گزارش روابط عمومي سازمان نظام
پزشکي دبير شوراي هماهنگي نظام پزشکي استان گيلان گفت: «گذراندن دورههايي
مثل ديابت و فشارخون و مواردي از اين قبيل بايد در اين لايههاي مياني
آموزشهاي پزشک عمومي گنجانده شود و با راهاندازي کلينيکهايي در اين
زمينه ميتوانيم از مراجعه بيرويه و هزينهساز بيماران به مراکز تخصصي و
فوق تخصصي جلوگيري کنيم.»