کد خبر: ۷۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>سلامت>دارو و درمان> ديابت شايع‏ترين بيماري ناشي از اختلالات متابوليک است. پيش‏بيني شده که تعداد مبتلايان به ديابت در دنيا از 387 ميليون در سال 2014 به 592 ميليون نفر در سال 2035 افزايش يابد.

به گزارش شفا آنلاین،در سال 2014، 9/4 ميليون نفر در دنيا بر اثر عوارض ناشي از ديابت، جان خود را از دست داده‏اند: هر 7 ثانيه، يک نفر. همچنين تخمين‌زده مي‏شود که در هر 20 ثانيه يک قطع عضو ناشي از عوارض ديابت در دنيا رخ مي‏دهد. در حال حاضر در ايران نزديک به 6/4 ميليون نفر از ديابت رنج مي‏برند که درحدود 5/4 ميليون نفر آنها مبتلا به ديابت نوع 2 هستند.


اهميت کنترل دقيق قندخون

مهمترين مشکل در سير بيماري ديابت، عوارض ناشي از تاثير ‌هايپرگلايسمي بر سلول‏هاي بدن است. شواهد نشان مي‏دهد که در افراد مبتلا به ديابت، آسيب به سلول‏ها سال‏ها قبل از بروز ‌هايپرگلايسمي شروع شده است و زمينه‏اي براي عوارض ميکروسکولار و ماکرووسکولار ايجاد کرده است. از طرفي نتايج مطالعات نشان داده‏اند با اثر مستقيم محافظتي انسولين بر اندوتليوم عروق و تاثيرات ضدالتهابي و ضدآتروژنيکي آن مي توان اين تغييرات مضر را معکوس کرد. در نتيجه، در سال‌هاي اخير تاکيد فراواني روي درمان زودهنگام و سختگيرانه ديابت به‌وجود آمده است. مطالعات مقايسه‏اي مهم دنيا (مانند UKPDS و DCCT/EDIC) تاثير درمان سخت‌گيرانه و درمان سهل‏گيرانه‏ بر کنترل عوارض ديابت را بررسي کرده‏اند.

نتايج اين مطالعات نشان داده‌اند بيماراني که تحت درمان سختگيرانه‏تري قرار مي‌گيرند 12درصد بيشتر به اهداف مورد نظر کنترل قندخون مي‌رسند و خطر بروز عوارض ميکرووسکولار نيز در آن‌ها 25 درصد کاهش مي‌يابد. به نظر مي‏رسد هر يک‏درصد کاهش در ميزان HbA1c سبب کاهش حدود 14 درصدي خطر انفارکتوس قلبي (MI) و 21 درصدي در مرگ‏هاي مرتبط با ديابت مي‌شود.

همچنين در پيگيري‏هاي بعدي ديده شده که در دراز مدت نيز در بيماران دريافت‌کننده درمان سخت‏گيرانه، همچنان خطر بروز عوارض کمتر است. اين مطالعات نشان دادند دوره طولاني کنترل ضعيف ديابت، باعث باقي‌ماندن عوارض حتي بعد از شروع کنترل مناسب مي‏شود که نشان‌دهنده پديده‏اي به نام «حافظه متابوليک» است. در سال‏هاي اخير با شناخت پديده حافظه متابوليک، تاکيد بيشتري بر کنترل شديد و زودهنگام ديابت مي‌شود. با وجود تاکيد دستورالعمل‌هاي مرجع در مورد اهميت کنترل دقيق ديابت، درصد بيماران ديابتي تحت درمان که به ميزان هدف کنترل رسيده‌اند تنها 31 تا 67 درصد است.

زمان شروع انسولين

انسولين تنها دارويي است که مي تواند بر کندکردن روند تخريب سلول‏هاي بتاي پانکراس يا جلوگيري از اين تخريب موثر باشد و هيچ درمان خوراکي با تاثير مشابه انسولين تاکنون شناخته نشده است.

همچنين انسولين به عنوان قدرتمندترين دارو در درمان ديابت که مي‏تواند هر ميزان HbA1c را به ميزان هدف برساند، نقش بسيار پررنگي در راهبرد‏هاي جهاني کنترل ديابت پيدا کرده است، اما علي‌رغم توصيه دستورالعمل‏ها براي شروع زودهنگام انسولين در درمان ديابت و ادامه درمان با هدف رسيدن به HbA1c کمتر از 7، در بيشتر بيماران همچنان شروع درمان با انسولين با تاخير انجام مي‏شود.

طبق مطالعات، در برخي موارد علي‌رغم HbA1c 5/8درصد به مدت سه سال، درمان تنها با ورزش و اصلاح تغذيه دنبال مي‌شود، و علي‌رغم HbA1c حدود 9درصد، بيماران براي سه سال روي درمان با دو داروي سولفونيل‏اوره و متفورمين نگه داشته مي‏شوند و در نهايت حدود 8 سال طول مي‌کشد تا براي بيماران انسولين شروع شود؛ در اين هنگام HbA1c به حدود 5/9درصد رسيده است و در 90درصد بيماران عوارض ايجاد شده است.

بازدارنده‌هاي شروع انسولين

شناخت عوامل موثر بر شروع ديرهنگام انسولين کمک مي‏کند تا بيماراني که از درمان با انسولين سود خواهند برد از فوايد درماني آن محروم نشوند. اگرچه موانع مختلفي در مسير شروع ديرهنگام انسولين در سطوح پزشکان و بيماران وجود دارد، اما نتايج مطالعات حاکي از آن است که اين موانع پيش از آنکه در ذهن بيماران پررنگ شود، در ذهن پزشکان مطرح است.

از مهم‏ترين علل نگراني پزشکان مي‌توان به پيچيدگي درمان با انسولين، نداشتن دانش کافي و احتمال عدم پذيرش درمان توسط بيمار اشاره کرد. در حالي که از جمله مهم‏ترين علل مقاومت بيماران به دريافت انسولين، ترس از درد محل تزريق، نگرش منفي اجتماع در مورد تزريق، در نظر گرفتن تزريق انسولين به عنوان نشانه‏اي از آخرين مرحله بيماري (احساس بيماري شديد و لاعلاج)، ترس از چاقي و افت قندخون، هزينه درماني و احساس وابستگي و اعتياد به انسولين و موارد مشابه هستند. تحقيقات نشان داده اند که خوشبختانه موانع ذهني بيماران بعد از تجربه دريافت انسولين از بين مي‏رود.

شروع انسولين درماني: چگونه و با چه رژيمي؟

در راهبردهاي بين‌المللي، استفاده از انسولين پايه با تزريق يک بار در روز، به عنوان مناسب‏ترين روش شروع انسولين درماني پيشنهاد شده است. ازنظر بيماران نيز پذيرش نسبت به اين نوع رژيم درماني بيشتر از ساير رژيم‏هاست. در اين مطالعات ميزان دشواري استفاده از انسولين پايه‏ يک‏بار در روز، به اندازه سختي رعايت يک رژيم غذايي متوسط برآورد شده است. با معرفي انسولين‏هاي آنالوگ طولاني‏اثر در آغاز دهه‏ ميلادي گذشته، شروع انسولين درماني به مراتب ساده‏تر شده و نياز به بستري در بيمارستان را به حداقل ممکن رسانده است.

استفاده‌ يک‌بار در روز از انسولين‏هاي آنالوگ طولاني‏اثر، نسبت به انسولين‏هاي انساني، کنترل بهتر قند ناشتا در کنار احتمال بروز‌هايپوگلايسمي شبانه‏ بسيار کمتر و نوسانات کمتر قندخون در طول شبانه‏روز را به همراه دارد. امروزه قلم‏هاي انسولين آنالوگ با هدف افزايش ميزان پذيرش و سهولت درمان، در دسترس بيماران قرار گرفته ‏ا ند.


محمدرضا مهاجري تهراني

فوق‌تخصص غدد و متابوليسم، دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: