کد خبر: ۷۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>سلامت>برخي از اظهارات حاکي از آن است که داروي سلسپت که يکي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين داروهاي بيماران پيوندي علي‌الخصوص بيماران کليوي است با کمبود روبه‌رو شده است.
به گزارش شفا آنلاین،حاکي از آن است که واردات اين دارو مانند ديگر داروهاي وارداتي با محدوديت روبه‌روست و همين مساله بازار کشور را با کمبود داروي سلسپت روبه‌رو کرده است.

 در همين راستا مديرکل نظارت و ارزيابي دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با تکذيب اخبار منتشر شده پيرامون کمبود اين دارو در کشور گفت: «داروي سلسپت ممنوعيت واردات ندارد. مطالب مطرح شده در اين خصوص تنها تبليغات منفي است که عده‌اي براي حمايت از اين برند انجام مي‌دهند.»

بنا به گفته وي اين کمبود از دو ماه گذشته و به دليل مشکل در توليد داخلي به‌وجود آمده است که در اين خصوص قبل از عيد نوروز به معاونت‌هاي داروي سازمان، پزشکان و انجمن‌هاي مربوطه اطلاع‌رساني شده است تا جايگزيني براي آن پيش‌بيني شود.

مهدي پيرصالحي گفت: «با توجه به وجود برندهاي ديگر در بازار دارويي داخلي، هيچ‌گونه نگراني کمبود در اين خصوص وجود ندارد. پس وقتي مي‌شود از داروهاي برند ديگر نيز استفاده شود، نيازي به ورود در بحث تجاري شرکت‌ها نيست.» پيرصالحي اظهار داشت: «داروي سلسپت ممنوعيت واردات ندارد، اما به دليل اينکه از توليد به سمت واردات سوق يافته است، دچار محدوديت‌هايي شده است.

هم اکنون نيز سازمان غذا و دارو با توجه به حجم بازار، مقداري از بازار را در اختيار سلسپت قرار داده است.» مديرکل نظارت و ارزيابي دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اينکه هيچ گزارشي از عوارض و عدم کارايي اين قبيل داروها به سازمان غذا و دارو ارسال نشده است که موجبات نگراني را فراهم کند، افزود: «قاطعانه مي‌گويم که داروهاي موجود در بازار نياز بيماران را برطرف مي‌کند، زيرا هم از نظر باليني، آزمايش پس داده‌اند و هم پزشکان زيادي از آنها رضايت کامل دارند.»

وي در پايان گفت: «هر دارويي که کيفيت لازم و تاثير‌گذاري خوبي نداشته باشد، قطعا وارد بازار نمي‌شود و اگر هم در بازار باشد مانند ساير نقاط جهان فراخوان ريکال صورت مي‌گيرد و موارد مشکوک سريع جمع‌آوري مي‌شود.»
به توصيه وزارت بهداشت کمبود دارويي از طريق سامانه 1490 پيگيري مي‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: