کد خبر: ۷۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>سلامت>هستي اجتماعي، برخلاف رويکرد رمانتيکي که مدعي است رابطه‌ انسان‌ها بر اساس مهر و محبت و... است، بر محور قدرت مي‌چرخد.
به گزارش شفا آنلاین،رابطه قدرت در ريزترين سطوح تعاملات بشري وجود دارد. حتي رابطه‌ عاشق و معشوق نيز شکلي است از رابطه قدرت. وقتي قدرت نهادمند مي‌شود عاملاني را توليد مي‌کند که اعتبار خود را از نهاد مي‌گيرند و به‌عنوان نيروهايي که در درون يک نهاد اجتماعي، سياسي، اقتصادي، علمي و... حضور دارند هويتي مشروع براي اعمال قدرت پيدا مي‌کنند. قدرت همواره در دوگانه‌ قدرت/مقاومت به جريان مي‌افتد.

مقاومت همواره از جانب کسي يا چيزي اتفاق مي‌افتد که موضوع قدرت است. اگر از اين منظر رابطه پزشک و بيمار را تحليل کنيم، يکي از مهم‌ترين الزامات، فاصله گرفتن از ژست‌هاي اخلاقي است. منطق حاکم بر رابطه پزشک و بيمار نيز شکلي از رابطه فرد صاحب قدرت با فردي است که قدرت کمتري دارد.

 از يک‌سو منطق عمل پزشک بر بدن بيمار پيشاپيش گونه‌اي از مشروعيت قدرت پزشک را نيز به همراه دارد که سبب مي‌شود بدون توجه به روايت بيمار از درد، بر اساس درک خود از بيماري عمل کند و ما با اين مسئله مواجه مي‌شويم که منطق معنايي پزشک با منطق معنايي بيمار در دو صورت‌بندي يک‌سر متفاوت جاي دارند که ارتباط بين آن‌ها فرايندي بسيار دشوار است.
 در شرايطي که ساختار حاکم بر نهادهاي يک ساختاري پاسخگو نباشد يا به بيان بهتر موضوع مداخله خود را ساکت و سربه‌راه بخواهد، ديکتاتوري شکل مي‌گيرد و اگر بنا باشد به‌سوي دموکراسي پيش رويم، نبايد دموکراسي را فقط در فهم سياسي و عوامانه‌اش فرياد بزنيم بلکه بايد تلاش کنيم تا دموکراسي در تمامي لايه‌هاي جامعه خود را نشان دهد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: