کد خبر: ۷۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>سلامت>تشخيص داروهاي اشتباه بر عهده وزارت بهداشت و همچنين قسمت دارويي بيمارستان است. يک پزشک هيچ وظيفه‌اي براي اين کار ندارد.
به گزارش شفا آنلاین، ما دارويي را که توسط بيمارستان داده مي‌شود استفاده مي‌کنيم و در صورتي که به يک دارو مشکوک شديم موضوع، به قسمت دارويي گزارش مي‌کنيم.

 گاهي يک دارو ممکن است عملکردهاي متفاوتي در بيماران داشته باشد که براي ما شک ايجاد مي‌کند. به عنوان مثال داروي آتروپين که براي احياي قلبي استفاده مي‌شود و يک متخصص بيهوشي از آن استفاده مي‌کند به صورت تقلبي وارد بازار شده و عوارض بسياري نيز ايجاد کرده است.

اين دارو توسط يکي از شرکت‌هاي ايراني با يک پوکه اشتباه بسته بندي شده و به بيمارستان‌ها ارائه شده بود. متخصصان نيز از اين دارو استفاده کرده‌اند و متوجه شده‌اند که تقلبي است و چه عوارضي مي‌تواند داشته باشد.

جالب‌تر اين است که به جاي اينکه جلوي توليد اين دارو گرفته شود، تنها به زدن يک برچسب بر روي آن اکتفا کرده و گفته‌اند قابل استفاده نيست. در حالي که اين دارو در دسترس وجود دارد و افراد مي‌توانند از آن استفاده کنند.پيش از هر عمل جراحي بايد آزمايش‌هايي براي بيمار انجام شود.

 بسته به نوع بيماري و سن و وضعيت بيمار شرايط آزمايش‌ها نيز متفاوت خواهد بود. يک سري آزمايش‌هاي گلبول قرمز و سفيد براي همه بيماران انجام مي‌شود. براي برخي بيماران بايد آزمايش‌هاي پيشرفته‌اي انجام شود که بتوان به وضعيت آنها پي برد. براي بيماراني که در شرايط اورژانس هستند و زمان کافي پيش از جراحي ندارند مجبوريم تنها به آزمايش‌هاي خوني براي تشخيص گروه خوني فرد اکتفا کنيم. اين کار براي اين است که مطمئن شويم از گروه خوني بيمار به اندازه کافي خون ذخيره وجود دارد و مي‌توانيم در صورت نياز از آنها استفاده کنيم.
 البته داروهاي بيهوشي که استفاده مي‌شود بسيار طيف متفاوتي دارند و از يک دارو نمي‌توان براي همه بيماران استفاده کرد. بايد ديد بيمار چه نوع داروهايي پيش از جراحي مصرف مي‌کرده است، تا دارويي که با داروي مصرفي وي تداخل دارد براي بيهوشي استفاده نشود.
 برخي داروها استنشاقي هستند و داروهاي ديگر به صورت وريدي استفاده مي‌شوند. شرايط را به گونه‌اي بررسي مي‌کنيم که داروهايي که استفاده مي‌شوند کاملا مرتبط با بيمار باشد و عوارضي در بر نداشته باشد.

پس از جراحي نيز امروزه شرايطي فراهم شده که بيمار بسيار راحت است و هيچ دردي ندارد. در گذشته بيماران پس از عمل جراحي مجبور بودند شرايط بدي را تحمل کنند. در حالي که متخصصان بيهوشي حالا از داروها و روش‌هايي استفاده مي‌کنند که بيمار پس از به هوش آمدن هيچ دردي را احساس نمي‌کند و اين موضوع به يکي از شعارهاي ما تبديل شده است.


محمدرضا هاشميان

متخصص بيهوشي و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همكار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
0
محمد رضاي عزيز،،خودت بهتر مي داني كه برخی جراحان براي اينكه هزينه اضافي به همكاران بيهوشي نرسد حتي اجازه استفاده از پمپ ضد درد را به بيماران وبيهوشي نمي دهند و با .... تمام مي گويند بيمار ما درد پس از عمل ندارد!!! و بيمار بيچاره از درد زمين را گاز مي گيرد!!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: