کد خبر: ۷۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>طب سنتی>در نشست خبري چهارمين همايش طلاي سبز که به منظور آشنايي هر چه بيشتر با فراورده‌هاي طبيعي و سنتي، در سازمان غذا و دارو برگزار شد به اهميت فراورده‌هاي طبيعي و گرايش بيشتر جامعه امروز به درمان‌هاي سنتي پرداخته شد.
به گزارش شفا آنلاین،در اين نشست که با حضور مديرکل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو برگزار شد، بر لزوم کاهش مصرف داروهاي شيميايي تاکيد شد. مديرکل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با بيان اينکه تجويز منطقي فراورده‌ها جزو وظايف اصلي سازمان غذا و دارو است، بر لزوم کاهش مصرف داروهاي شيميايي تاکيد کرد.

به گفته وي فراورده‌هاي طبيعي بايد سه ويژگي اثربخشي، بي‌خطر بودن و شرايط لازم براي دارو شدن را داشته باشند.


گرايش جامعه به سمت گسترش فراورده‌هاي سنتي است

اميرحسين جمشيدي تاکيد کرد: «براساس قوانين جاري و طبق ماده 34 برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت مکلف است زمينه‌هاي لازم براي توسعه فراورده‌هاي طبيعي و طب سنتي را فراهم کند. علاوه بر آن، بند 12 سياست‌هاي کلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري نيز مربوط به فراورده‌هاي طبيعي و طب سنتي است. همچنين شرايط فرهنگي کشور و پيشينه قوي فراورده‌ها و درمان‌هاي طبيعي باعث گرايش جامعه به سمت گسترش اين طب و فراورده‌هاي سنتي مي‌شود.»

وي با بيان اينکه وزارت بهداشت سال‌هاست که سعي کرده ميزان اين فراورده‌ها را افزايش دهد، گفت: «سياست ما اين است که در اکثر بيماري‌ها حداقل يک فراورده سنتي و طبيعي داشته باشيم و شرايط توليد اين فراورده‌ها را در داخل تسهيل کنيم.»

جمشيدي، رشد در زمينه توليد دانش فني اين فراورده‌ها را خوب دانست و در خصوص کارهاي صورت گرفته در اين زمينه در سال‌هاي اخير گفت: «فراورده‌هاي طب سنتي شناسنامه‌دار شدند و توانستند مجوز بگيرند. به طوري که در حال حاضر 350 فراورده طبيعي مجوز وزارت بهداشت را دارند. اتفاقي که در گذشته بسيار غريب بود، اما در حال حاضر فراورده‌هاي طبيعي و سنتي نيز مانند داروهاي ديگر مستندات خود را ارائه داده و مجوز مي‌گيرند.»


در برگزاري همايش‌ها سعي شده با علم روز جلو رويم

مديرکل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو همچنين در خصوص چهارمين همايش طلاي سبز گفت: «از اولين سال برگزاري اين همايش سعي کرديم موضوعات به روز دنيا را در کنار مواردي که در کشور وجود دارد، مطرح کنيم و هر سال به تعدادي از اين موضوعات مي‌پردازيم. در اين همايش‌ها سعي کرديم با علم روز جلو رويم. براي مثال بحث فراورده‌هاي طبيعي و توزيع اينترنتي آنها مساله‌اي است که مي‌توان به آن پرداخت، چراکه عناويني جديد هستند.»

وي از ارسال 368 مقاله به دبيرخانه همايش طلاي سبز خبر داد و گفت: «از اين تعداد 85 مقاله پذيرفته شده که 5 مقاله به صورت شفاهي ارائه مي‌شود و 80 مقاله نيز در کتاب همايش چاپ خواهد شد. همچنين امتياز بازآموزي اين همايش تا سقف 20 امتياز براي 21 گروه علوم پزشکي است.»

وي با تاکيد بر مصرف منطقي اين فراورده‌ها گفت: «مصرف اين فراورده‌ها بسيار مفيد بوده، اما بايد گفت که اين محصولات بايد بجا و در زمان مشخص مصرف شود. بنابراين تجويز منطقي فراورده‌هاي طبيعي جزو وظايف اصلي و افق ديد ما است.»


فراورده‌هاي طبيعي نيز مانند هر داروي ديگر بايد از داروخانه تهيه شود

جمشيدي، فروش داروهاي طبيعي را در جايي به جز داروخانه ممنوع عنوان کرد و گفت: «داروهاي طبيعي مانند هر داروي ديگر بايد در داروخانه به فروش رسند و عرضه آنها خارج از اين مسير ممنوع است و توصيه مي‌کنيم که کسي اين فراورده‌ها را خارج از سيستم داروخانه تهيه نکند.»

مديرکل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو، دم‌نوش‌ها و عصاره‌هاي طبيعي را چند نوع دانست و افزود: «يکسري از آنها به عنوان فراورده طبيعي دارويي مجوز گرفته‌اند که آنها از قوانين دارو طبيعت مي‌کنند، اما برخي از آنها فراورده غذايي هستند. بنابراين فراورده‌هاي طبيعي که ادعاي درماني و دارويي دارند بايد به عنوان دارو مجوز بگيرند.»

وي با تاکيد بر اهميت مساله توزيع و عرضه فراورده‌هاي طبيعي گفت: «در ماه گذشته تعداد زيادي از فروشگاه‌هايي که مبادرت به فروش اين فراورده‌ها کرده بودند پلمب شدند، چراکه سازمان غذا و دارو روي اين قضيه بسيار حساس است و فروش اين فراورده‌ها در هر مکاني به جز داروخانه، غيرمجاز است، با آن برخورد شده و پلمپ مي‌شوند.»

جمشيدي در خصوص افزايش مصرف فراورده‌هاي طبيعي گفت: «بايد تنوع فراورده‌هاي طبيعي را بالا برد. در حال حاضر اگر بيماري‌ها را به 96 دسته تقسيم کنيم، براي 51 دسته از آنها فراورده طبيعي داريم. در سال 85 براي 25 بيماري فراورده طبيعي داشتيم، اما اين عدد اکنون به 51 رسيده است، بنابراين رويکرد وزارت بهداشت به سوي بيماري‌هايي است که فراورده طبيعي ندارند.»

مديرکل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با اذعان بر اينکه بسياري از فراورده‌هايي که در مبادي غيرمجاز به فروش مي‌رسند، مجوز ندارند، گفت: «اين موارد بسيار مشکل‌ساز هستند، اما اگر بتوانيم کاري کنيم که براي هر بيماري يک فراورده طبيعي داشته باشيم، مردم به سراغ اين فراورده‌هاي غيرمجاز نخواهند رفت. در همين راستا سازمان غذا و دارو روند صدور مجوز فراورده‌ها را تسهيل کرده است تا اين فراورده‌ها زودتر به نتيجه رسيده و وارد بازار شوند.»

افزايش دامنه اشتغال‌زايي با طب سنتي

 مديرکل دفتر تعالي طب سنتي وزارت بهداشت گفت: «پتانسيل اقليم‌هاي رويش گياهان دارويي امر منحصر به فردي است که در کشور ما و چند کشور ديگر رخ داده است.» عليرضا عباسيان افزود: «کشورهايي چون چين و هند از اين ظرفيت استفاده کرده، طب سنتي خود را گسترش دادند و از آن به عنوان ابزاري براي گسترش فروش گياهان دارويي خود در دنيا استفاده کرده‌اند.»

وي با بيان اينکه در وزارت بهداشت نيز معاونتي به‌همين منظورشکل گرفت، گفت: «اين معاونت سعي مي‌کند طب بومي را احيا کند. البته ديد ما ديد سنتي صرف نيست و بهره‌گيري از طب جديد را مورد نظر قرار مي‌دهيم. راه اندازي اين طب با زنجيره اشتغال‌زايي مي‌تواند دامنه اشتغال‌زايي زيادي را در کشور ايجاد کند.»

دبير انجمن توليدکنندگان گياهان دارويي و فراورده هاي طبيعي از صدور يک هزار و 742 پروانه براي داروهاي گياهي و فراورده‌هاي طب سنتي خبر داد و گفت: «امسال پنج درصد کل بودجه دارويي کشور را مصرف داروهاي گياهي تشکيل مي‌دهد.»

جعفر ميرفخرايي در نشست خبري چهارمين همايش طلاي سبز با بيان اينکه در سال 1385 حدود 250 پروانه داروسازي گياهي صادر شده بود، گفت: «در حال حاضر يک هزار و 742 پروانه براي داروهاي گياهي و فراورده‌هاي طب سنتي صادر شده و 400 پروانه نيز براي عصاره و اسانس‌هاي آنها صادر شده است.»

وي افزود: «در آن زمان 0.03 درصد مصرف داروي گياهي داشتيم، اما امسال پنج درصد کل بودجه دارويي کشور را مصرف داروهاي گياهي تشکيل مي‌دهد و علاوه بر آن توانستيم با افزايش کيفيت داروهاي گياهي صادرات آنها را به کشورهاي سوئيس، مالزي، سنگاپور و باکو داشته باشيم.»

رئيس شوراي سياست‌گذاري طب سنتي با بيان اينکه ايران 11 اقليم از 13 اقليم گياهان دارويي را دارد، گفت: «بنابراين بايد تلاشمان را بيشتر کنيم تا بتوانيم از اين ظرفيت موجود در کشور بهره بريم. ما در زمينه کيفيت اين داروها سرافراز هستيم.»

وي تصريح کرد: «محصولات ما علاوه بر تامين نياز داخل به کشورهايي چون سويس، مالزي، هند، سنگاپور و کشورهاي تازه توسعه يافته نيز صادر مي‌شود.»

وي همچنين گفت: «ما نيازمند پرورش نظريه‌هايي هستيم تا تحولات جديدي را که در حال دگرگون ساختن جوامع هستند درک کند. ما پويا هستيم، تحول و دگرگوني ايجاد کرده‌ايم.»

ميرفخرايي تاکيد کرد:‌ «در حال حاضر 93 کارخانه داروسازي گياهي داريم. اين در حالي است که ما با 6 يا 7 کارخانه کار خود را شروع کرديم. کارمندان سازمان غذا و دارو و گياهان دارويي بيشترين سعي را کردند که به بهترين فراورده‌ها دست پيدا کنند که با دستاوردهاي خارجي برابري مي‌کند.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: