کد خبر: ۷۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>سلامت>باور عمومي بر اين است که مردان بيشتر از زنان در معرض حملات قلبي و فوت ناشي از آن قرار دارند.
به گزارش شفا آنلاین، به همين دليل به عقيده پژوهشگران، همين باور نادرست سبب شده است تا زنان کمتر از مردان پيگير معالجه عوارض قلبي خود باشند.

تحقيقي که چندي پيش توسط محققان انگليسي انجام گرفته است، نشان مي‌دهد به دنبال معالجه حمله قلبي احتمال مرگ بانوان بيشتر از مردان است.

مطابق پژوهشي ديگر که به‌وسيله مرکز پژوهش قلبي عروقي پاريس انجام گرفت، همچنين زنان تمايل کمتري به انجام عمل بازسازي رگ‌ها (آنژيوپلاستي) دارند. روشي که براي گشودن سرخرگ‌هاي کرونري مسدود يا تنگ‌شده به کار مي‌رود تا جريان خون را به قلب بازگردانند.

متخصصان بيان مي‌کنند که اين موضوع شايد به اين دليل باشد که خانم‌ها هنگام ابتلا به حمله‌هاي قلبي، سن بالاتري دارند و احتمال آنکه ديابت داشته باشند، بيشتر است. بااين‌حال، اين حقيقت که زنان کمتري به انجام آنژيوپلاستي تن مي‌دهند، دلايل متعددي دارد که شايد يکي از آنها رويکرد نادرست پزشکان نيز باشد.

اين پژوهش شامل بررسي داده‌هاي 11420 نفر از شهر پاريس و حومه آن است که خارج از بيمارستان دچار ايست قلبي شده‌اند. نتايج اين تحقيق در کنگره جامعه قلب‌شناسي اروپا در لندن ارائه شده است. آمارهاي اين تحقيق مي‌گويند، ميزان بقا براي زنان 18 درصد و براي مردان 26 درصد است و آنژيوپلاستي روي
26 درصد از بانوان و 36 درصد از آقايان انجام گرفته بود.

پروفسور کارلوس دي ماريو، مدير گروه بيماري‌هاي پيچيده سرخرگ‌هاي قلب در بيمارستان برامپتون و هِيرفيلد، در اين مورد مي‌گويد: «معمولا خانم‌ها در سني بالاتر از مردان دچار حملات قلبي مي‌شوند. احتمال ابتلا به ديابت هم در سنين بالاتر بيشتر است و به‌اين‌ترتيب شايد احتمال فوت هم بيشتر شود.

«اينها آشکارا شرايطي از پيش به وجود آمده هستند که حتي با معالجه بهتر هم نمي‌توان تغييرشان داد. بااين‌وجود، بعيد است چنين فاکتورهايي تنها دليل مرگ و مير بيشتر در ميان زنان باشد.»

«همچنان جامعه پزشکي بايد تعيين کند چه مقدار از اين عدم تعادل جنسيتي در درمان آنژيوپلاستي، به خصوصيات فطري در جمعيت زنان و چه مقدار به روش اشتباه پزشکان برمي‌گردد.»

حملات قلبي عمدتا توسط بيماري سرخرگ‌هاي کرونري قلب (CHD) ايجاد مي‌شوند. CHD در انگلستان سالانه نزديک به 73هزار نفر را مي‌کشد و علت اصلي مرگ در هر دو جنس است.

اين بيماري به‌طورکلي مردان را بيشتر از زنان درگير مي‌کند. اما از 50 سالگي به بعد، شانس روي دادن اين عارضه براي هر دو گروه يکسان است.

به نظر مي‌رسد حدود 850 هزار زن بريتانيايي بي‌آنکه بسياري از آنها اطلاعي از بيماري خود داشته باشند، با اين بيماري زندگي مي‌کنند. به گفته دي ماريو ازآنجاکه احتمالا مردان بيشتر از زنان نسبت به علائم بيماري قلبي پيگير هستند، لازم است درباره اطلاع‌رساني براي زنان توجه بيشتري داده شود.

«يک خانم سالم 45 ساله، سينه‌هاي خود را هنگام حمام کردن وارسي مي‌کند. اما شايد هيچ‌گاه کلسترول يا فشارخون خود را اندازه نگيرد، زيرا فکر نمي‌کند که در معرض خطر حمله قلبي باشد.»

منبع: Guardian

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: