کد خبر: ۷۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>سلامت>جويدن آدامس‌‌هاي عاري از قند، پس از خوردن غذا ممکن است به کاهش خطر ‍ پوسيدگي دندان و خوشبو کردن دهان کمک کند. اما آدامس چطور اين اثرات سودمند را ايجاد مي‌کند؟
به گزارش شفا آنلاین،عمل فيزيکي جويدن آدامس پس از ?? دقيقه جريان بزاق را در دهان شما تحريک مي‌کند. افزايش جريان بزاق مي‌تواند به خنثي‌کردن و شستن اسيدهايي که هنگام تجزيه غذاها به‌وسيله باکتري‌ها توليد مي‌شوند، کمک کند.

در طول زمان اين اسيد‌ها مي‌توانند ميناي دندان را تخريب کنند و باعث ايجاد ‍‍پوسيدگي دندان شوند. افزايش جريان بزاق همچنين با توليد کلسيم و فسفر بيشتر به تقويت‌ ميناي دندان کمک مي‌کند.

آدامس‌ها معمولي حاوي اين اجزا هستند:

v پايه صمغ.

v شيرين‌کننده مصنوعي (مانند آسپارتام، سوربيتول يا مانيتول).

v نرم‌کننده (گليسرين و ساير فراورده‌هاي روغن گياهي)

v رايحه‌دهنده‌ها و رنگ‌هاي افزودني.

بهتر است شما به دنبال آدامس‌هايي باشيد که علاوه بر بدون قند بودن، حاوي عوامل درمانگري باشيد که منافع اضافي داشته باشند، از جمله موادي که با تحريک مکانيکي لثه‌ها باعث ترشح بيشتر بزاق مي‌شوند يا برخي از آدامس‌ها حاوي مواد فعالي هستند که مي‌توانند توانايي لثه‌ها را رسوب مجدد مواد معدني در دندان افزايش دهند و به اين ترتيب از پوسيدگي دندان جلوگيري کنند يا به لثه‌ها توانايي جلوگيري از تشکيل پلاک و التهاب لثه يا ژنژويت را مي‌دهند.

ضمنا آدامس جويدن نمي‌تواند جايگزين مسواک زدن و نخ دندان کشيدن شود. جويدن آدامس فقط وسيله‌اي کمکي براي مسواک زدن و نخ دندان کشيدن است و بايد به نخ کشيدن مداوم و روزي دوبار مسواک زدن با خميردندان حاوي فلورايد ادامه دهيد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: