کد خبر: ۷۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 25
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشوردردوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی:
شفا آنلاین- مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به نقش اول متخصصین بیهوشی کشوردرمدیریت مصرف خون دربیمارستان ها ومراکزدرمانی گفت:بدون شک بانک های خون بیمارستان های کشور بدلیل دریافت خون رایگان باید هرچه سریعترساماندهی شوند.این درحالی است که بدون شک توسعه مراکزانتقال خون به هیچ عنوان دردستورکارنیست.

به گزارش شفاآنلاین ،دکترعلی اکبرپورفتح الله که امروز دردوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی ومراقبتهای ویژه سخن می گفت با بیان این مطلب گفت:درراستای مدیریت صحیح مصرف خون ،نسخه جدید آئین نامه کمیته های بیمارستانی انتقال خون طی چند روز آتی ازسوی وزیر بهداشت ودرمان ابلاغ خواهدشد که اقدامات ویژه ای برای بیمارستان ها از جمله مدیریت خون بیماران درآن در نظر گرفته شده است.


وی افزود: باتوجه به اینکه توسعه مراکز انتقال خون در کشور خیلی سریع بوده درحال حاضر بیش از 180 مرکز اهدای خون و یا استقرار واحدهای سیار داریم که تعداد شان بسیار بالاتر از حد نیاز کشور است. در حالی که مراکز ما می توانند با هم ادغام شوند و کیفیت فعالیتشان افزایش یابد.

دکترپورفتح الله خاطرنشان کرد: در بسیاری از مراکز،میزان اهدای خون کشور ما سالانه رقم بسیار ناچیزی می باشد که وجود این مراکز نه اقتصادی است و نه می توانیم اقدامات کنترلی را درآنها انجام دهیم. در حالی که بر اساس مستندات بین المللی یک مرکز انتقال خون حداقل باید 20هزار واحد خون در سال داشته باشد تا از نظر نیروی انسانی، اقتصادی و سرمایه گذاری برای ارتقاء فرآیندها نیز توجیه داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل سازمان انتقال خون برنامه دارد تا مراکز کوچک را به تدریج در یکدیگر ادغام کند و به سمت مراکز بزرگ اهدا خون برود. برای مراکز بزرگ نیز امکانات ویژه ای برای اهدا کنندگان نظیر پارک خودرو؛ امکاناتی برای نگهداری کودک در زمان اهدا خون والدین ومواردمشابه نیز فراهم کند؛ برای مثال الان در تهران 12مرکز اهدا خون داریم در حالی که ادغام آنها منطقی است تا به 5 مرکز بزرگ و قوی تبدیل شوند .

وی ادامه داد: بنابراین مراکز انتقال خون با برنامه ریزی توسعه خواهند یافت.چراکه با داشتن مراکز بزرگ باید بتوانیم کنترل کیفی و تضمین کنترل لازم را برای امنیت خون و فرآورده های خونی داشته باشیم و جلوی مراکز کوچک که حجم اهدای خون پائینی دارند را نیز خواهیم گرفت .درهمین راستا یکی از اقداماتی که در حال انجام است آیئین نامه کمیته های بیمارستانی انتقال خون است که نسخه جدید آن آماده شده و در روزهای آتی توسط وزیر بهداشت ابلاغ خواهد شد.

پورفتح الله همچنین افزود: در آیئن نامه جدید امکانات ویژه ای برای بیمارستان ها در نظر گرفته شده مانند سرویس انتقال خون بیمارستانی که کار انتقال خون بیمارستانی می تواند مدیریت خون بیمار باشد. علاوه بر این بحث نظارت بیمارستانی را با امکانات ویژه ومحکم تر دیده ایم و همچنین بانک های بیمارستانی را هم با تجهیزات و امکانات مناسب تر از قبل پیش بینی کرده ایم و مصمم هستیم که با امضای این آئین نامه وضعیت انتقال خون بیمارستانی را ارتقاء ببخشیم.

وی درباره نقش متخصصان بیهوشی در کاهش مصرف خون در بیمارستان ها نیزگفت: یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت که امروزه می توانیم به عنوان عصر جدیدی از طب انتقال خون مطرح کنیم مدیریت خون بیمار است.

وی ادامه داد: مدیریت انتقال خون به آن معناست که ما تلاش کنیم تا با اقدامات متعدد در حال انجام،خون بیمار مدیریت شود تا نیاز به خون دیگران پیدا نکند.بی تردید مدیریت خون بیمار نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف خون و منطقی کردن مصرف آن و تأثیرگذرای در شرایط و بهبودی بیمار خواهد داشت؛ در این بحث متخصصان بیهوشی نقش ویژه ای دارند. این در حالیست که در همه جای دنیا آنها نقش اصلی را در مدیریت خون بیمار و کاهش مصرف خون ایفا می کنند و خواهند کرد و پیشگامان مدیریت مصرف خون و کنترل مصرف خون هستند.

وی تصریح کرد:بدون شک به دنبال آن هستیم که اهدای خون درکشوریابد و به جای آن مدیریت صحیح مصرف خون ونیزاستفاده ازخون بیماربرای خودش رادراولویت قراردهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درپاسخ به این که گفته می شود به دلیل کمبودهای خون برخی از عمل های جراحی در بیمارستان ها انجام نمی شود، اظهارکرد: من به چنین مسئله ای چندان اعتقاد ندارم.حال آن که به شکل عمومی نه اما به شکل مقطعی در برخی گروه های خونی این امکان وجود دارد.حال آنکه طبق برنامه ریزی ها در سراسر کشور 5 برابر نیاز مصرف روزانه، ذخیره و فرآورده های خونی داریم. وبه هیچ عنوان اجازه نمی دهیم که ذخیره و فرآورده های خونی در کشور کاهش یابد.

وی همچنین افزود: نکته مهم آن که در برخی از مواقع دچار کمبود خون می شویم و این امر طبیعی است و در همه جای دنیا نیز رخ می دهد. ما پدیده ای به نام کمبود فصلی خون و فرآورده های خونی داریم. برای نمونه اواخر زمستان که مردم دنبال برگزاری مراسم وخریدهای عید نوروز و مسافرت ها هستند و یا در ماه مبارک رمضان نیز میزان اهداء خون کاهش می یابد.ضمن اینکه در مواردی که فرد با سرماخوردگی شدید برای اهداء خون وارد می شود با مشکلات جدی مواجه هستیم و عمده معضل ما در این زمینه پلاکت هاست که طول مدت نگهداری آن کوتاه است.

پور فتح الله اذعان کرد: نکته دیگر گروه های خونی با شیوع بسیار کم در سطح جامعه است. برای نمونه گروه خونی A چیزی حدود کمتر از دو درصد جمعیت است؛ زمانی که فرد دارای گروه خونی –A به خون نیازمند می شوند و برای عمل جراحی حجم بالای خون را می خواهد دچار کمبود می شویم. اما در این زمینه هم در سازمان در تلاشیم تا با شناسایی افراد این گروه خونی بتواینم این مسائل را کنترل وکمبودها را به حداقل های ممکن برسانیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: