کد خبر: ۷۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 29
شفا آنلاین>سلامت>آرتريت به مجموعه چند بيماري از جمله آرتريت روماتوئيد ، استئوآرتريت و ... گفته مي شود که مشخصه‌ همه آن ها التهاب مفصل است .
به گزارش شفا آنلاین،در مبتلايان به آرتريت مصرف داروهاي ضد التهابي که پزشک تجويز کرده است، علايم متعدد آن مانند درد مفصل يا التهاب را کاهش مي دهد. با مصرف درست دارو مي توان جلوي تشديد بيماري را گرفت. در واقع آرتريت هيچ درماني ندارد و برنامه خاص غذايي براي آن توصيه نشده است اما برخي مواد غذايي مي تواند باعث تشديد درد آرتريت شود.

مصرف هفته اي يک يا دو وعده گوشت قرمز کمک مي کند تا پروتئين و آهن در بدن جذب شود. از آن جا که گوشت قرمز غني از اسيدچرب امگا ۶ است، از مصرف آن بيش از حد توصيه شده، بپرهيزيد. ماده اي به نام اسيد آراشيدونيک (arachidonic) باعث تشديد ورم و درد مفصل مي شود.


مواد غذايي سرخ شده

اگر دچار آرتريت هستيد، از مصرف غذاهاي سرخ کردني بپرهيزيد؛ از جمله غذاهايي که در روغن گياهي سرخ شده است زيرا روغن گياهي سرشار از اسيد چرب امگا۶ است و باعث تشديد بيماري مي شود. در ميان روغن هاي گياهي، روغن زيتون پايين ترين ميزان اسيد چرب امگا ۶ را دارد. تنها مشکل اين است که روغن زيتون نقطه دود پاييني دارد و درجه حرارت بالا مي تواند ساختار آن را بشکند.


غذاهاي فرآوري شده

ماده شيميايي موجود در غذاهاي فرآوري شده مي تواند التهاب ايجاد کند و اين امر باعث تشديد علايم آرتريت مي شود.


بعضي از گياهان

سيب زميني، بادمجان، گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي و فلفل گياهاني است که همه ما مصرف مي کنيم. اگرچه شکي در سالم بودن آن ها نيست اما به علت التهابي که ايجاد مي کند براي مبتلايان به آرتريت و بيماري هاي خودايمني مضر است. مصرف هر يک از اين گياهان باعث درد، ورم و سفتي مفصل مي شود.


مصرف زياد لبنيات

هر چند مصرف لبنيات بخش عمده اي از پروتئين مورد نياز بدن را تأمين مي کند اما به دليل نوع پروتئيني که دارد، مي تواند باعث آزردگي بافت هاي اطراف مفصل ها شود و در نتيجه باعث تشديد آرتريت شود. خوشبختانه سبزيجاتي مانند لوبيا، اسفناج و همچنين انواع مغزها حاوي پروتئين است که مي توان از آن ها استفاده کرد.


قهوه

با مصرف قهوه، بدن اسيدي مي شود و اين امر به التهاب و تشديد علايم آرتريت منجر مي شود. از مصرف قهوه عاري از کافئين نيز پرهيز کنيد زيرا مي تواند مشکل ساز باشد. به مصرف چاي سبز يا چاي گياهي روي بياوريد.


نوشيدني هاي شيرين

نوشيدني هاي شيرين از جمله آب ميوه طبيعي سرشار از قند است و باعث ايجاد التهاب مي شود و در نتيجه علايم آرتريت را تشديد مي کند. سعي کنيد آب يا چاي گياهي مصرف کنيد يا اين که آب ميوه طبيعي را به ميزان مساوي با آب مخلوط کنيد. البته افراد مبتلا به آرتريت نبايد آب پرتقال مصرف کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: