کد خبر: ۷۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>تغذیه>معمولا یکی از سوالات رایج تازه مادران این است که به شیرخوارشان قطره AD بدهند یا مولتی‌ویتامین و اینکه نوع ایرانی آن بهتر است یا خارجی و مصرف کدامشان برای رشد شیرخوار مفید است و...
به گزارش شفا آنلاین،دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال در این‌باره گفت: «از پانزدهمین روز تولد باید روزانه به شیرخواران 20 قطره ویتامین AD یا 25 قطره مولتی‌ویتامین داده شود و تنها تفاوت بین این، به دلیل ترکیبات موجود در آنهاست؛ قطره AD فقط حاوی ویتامین A و D بوده درحالی که در مولتی‌ویتامین سایر ویتامین‌ها هم وجود دارد ولی با این حال، میزان ویتامین D در هر دو یکسان است.» 

وی در ادامه تاکید کرد که ارجحیتی در مصرف نوع خارجی مولتی‌ویتامین و ویتامین AD نسبت به نوع ایرانی وجود ندارد. البته مصرف نوع خارجی آن به شرطی که مقادیر مولتی‌ویتامین آن 1500 واحد در سی‌سی یا میلی‌لیتر و ویتامین AD، 400 واحد باشد، اشکالی ندارد در غیر این صورت (اگر مقادیر گفته شده به این میزان نباشد) نه نوع خارجی و نه نوع ایرانی آن مفید نخواهد بود.»

این متخصص اطفال همچنین یادآور شد: «اگرچه تفاوتی بین قطره AD و مولتی‌ویتامین از نظر ویتامین D وجود دارد، اما در صورتی که کودکی دچار آلرژی باشد، نباید به او مولتی‌ویتامین داده شود چون ماده رنگی موجود آن که تارترازین است باعث تشدید حساسیت و عوارض آن خواهد شد. بنابراین باید به کودکانی که دچار آلرژی مادرزادی و گونه‌های قرمز هستند یا سابقه حساسیت شدید در خانواده آنها وجود دارد، قطره AD داده شود.»

فولادگر تاکید کرد که والدین باید بدانند مصرف قطره آهن و ویتامین AD در کودکان صرفا به خاطر وزن‌گیری نیست، بلکه همه شیرخواران دچار کمبود آهن و ویتامین D هستند بنابراین باید با دادن قطره آهن، AD یا مولتی‌ویتامین نیاز بدن به این ویتامین‌ها تامین شود. بی‌توجهی به این مساله و عدم دریافت ویتامین D به میزان کافی و هر روز می‌تواند زمینه را برای ابتلا به نرمی استخوان فراهم کند. علاوه بر این، کمبود ویتامین D و همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث ابتلای کودک به پای پرانتزی شود.

وی در نهایت گفت:‌ «بهترین نحوه دادن قطره به کودک این است که تعداد 25 یا 20 قطره در یک قاشق مرباخوری چکانده شود و به آرامی با قاشق به او داده شود. درصورتی که شیرخوار تمایلی به خوردن آن نشان نمی‌دهد بهتر است با آبمیوه مخلوط و خورانده شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: