کد خبر: ۷۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>اجتماعی> دیرکل مطالعات منابع آب ایران ضمن اعلام آمار وضعیت بارش و سدهای کشور در سال آبی 94-93 از مهر ماه سال گذشته تا 31 شهریور ماه گفت: بارش کشور در مقایسه با بلند مدت 18 درصد کاهش داشته و هم اکنون سدهای ایران 61 درصد و تهران 33 درصد خالی است.

به گزارش شفا آنلاین،رضا راعی با بیان آمار سال آبی 94-93، اعلام کرد: متوسط بارندگی کشور تا 31 شهریور 197 میلی متر بوده و این میزان در مقایسه با بلند مدت که زمانی 45 ساله است و متوسط بارندگی در آن دوره 241 میلی متر را نشان می دهد، 18 درصد کاهش داشته است.

 

وی افزود: بارندگی سال آبی 94-93 که دوره ای از ابتدای مهر ماه 93 تا 31 شهریور 93 است در مقایسه با مدت زمان مشابه آن که سال آبی 93-92 است و میانگین بارندگی سال گذشته متوسط 219 میلی متر است کاهش 10 درصدی را نشان می دهد.
 

مدیرکل مطالعات منابع آب ایران با یادآوری اینکه میزان بارش ها در سال آبی که سپری شد، نشان می دهد همچنان باید در مصرف آب با دقت و بهینه رفتار شود، گفت: می توان اعلام کرد که سال آبی گذشته در مجموع وضعیت بارندگی ها وضعیت مناسبی نبوده است.
 

راعی به وجود شش حوضه آبریز در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین حوضه های آبی ایران دریای خزر است که این حوضه آبریز در مقایسه با سال گذشته و متوسط بارندگی ها در بلند مدت با افزایش بارندگی مواجه بوده است اما پنج حوزه آبریز دیگر مانند دریاب عمان، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، فلات مرزی شرق نسبت به دوره بلند مدت با کاشه بارندگی مواجه بوده اند.
 

وی ضمن اعلام بارندگی های در کل کشور در سالی که گذشت، عنوان کرد: بارش کلی 324.7 میلیارد متر مکعب بوده است که 70 درصد آن با عمل تخبیر به فضا برگشته و لازم به توضیح است که متوسط حجم بارش بلند مدت کشور حدود 413 میلیارد متر مکعب بوده است و کل بارش های سالی که پشت سر گذاشتیم با این مقایسه کاهش 18 درصدی را نشان می دهد.
 

بارندگی هفته گذشته 2 میلی متر به میانگین کشوری افزود
مدیرکل مطالعات منابع آب ایران با اشاره به بارندگی هفته گذشته و تأثیر آن در حوضه های آبریز کشور، از ارتقاء 2 میلی متری بارندگی در کل کشور به طور میانگین خبر داد و افزود: تنها در حوضه آبریز لاهیجان 37 میلی متر بارندگی رخ داد، دریاچه ارومیه و فلات مرکزی با 2 میلی متر بارش و دیگر حوضه های آبریز نیز بارش را ثبت نکردند و در مجموع متوسط بارندگی از 195 میلی متر به 197 میلی متر ارتقاء یافت.
 

گیلان پرباران ترین و سیستان و بلوچستان کم باران ترین استانها
راعی خاطرنشان کرد: آمارهای دریافتی از ایستگاه های هیدرومتری نشان می دهد که سال آبی 94-93 در حالی سپری شد که از 31 استان کشور، 21 استان نسبت به دوره بلند مدت با کاهش بارندگی در مقایسه با دوره بلند مدت 45 ساله مواجه بودند و در این میان استانهای هرمزگان، بوشهر، و خوزستان شرایط نامناسب تری را داشته اند.
 

وی با اعلام آمار بارندگی استان های کشور در مقایسه با سال آبی ماقبل آن گفت: 17 استان کشورمان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته وضعیت بارندگی کمتری را نشان داشته اند و 13 استان با افزایش بارندگی در مقایسه با سال آبی 93-92 مواجه بوده اند.
 

مدیرکل مطالعات منابع آب ایران که تنها مسئول رصد کردن وضعیت آب های کشور از ایستگاه های اندازه گیری مربوطه است، اعلام کرد: بارش هزار و 194 میلی متری در سال آبی که پشت سر گذاشتیم در استان گیلان این استان را به عنوان پرباران ترین استانهای کشور ثبت کرد و کمترین بارندگی نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود که متوسط بارندگی آن 80 میلی متر بوده است.
 

برداشت آب از سدها 4 درصد کاهش یافت
راعی همچنین با اعلام آخرین آمار وضعیت سدهای مخزنی کشور تا 31 شهریور ماه عنوان کرد: از بین 158 سد مخزنی در کشور که وظیفه تأمین آب شرب، کشاورزی و تا حدودی صنعت را بر عهده دارند، تا امروز 61 درصد حجم مخازن کشور خالی است و ورودی آب سدهای در سال آبی 94-93 معادل 28.2 میلیارد متر مکعب بود که سال ماقبل آن حجم ورودی آب به مخازن کشور 32.2 میلیارد متر مکعب بود و کاهش 12 درصدی در این موضوع رخ داده است.
 

وی با اعلام کاهش 4 درصدی آمار خروجی آب از سدهای کشور بیان کرد: سال آبی را در حال سپری کردیم که از مجموع سدهای کشور 29.3 میلیارد متر مکعب آب برداشت کردیم و در سال گذشته این میزان برداشت 30.05 میلیارد متر مکعبی را نشان می داد و کاهش برداشت مشهود است.
 

افزایش 37 درصدی ذخیره آب سدهای تهران
مدیرکل مطالعات منابع آب ایران در توضیح وضعیت سدهای تهران نیز گفت: از 5 سد تهران لار با 7 درصد حجم آب، طالقان با 47 درصد، ماملو با 57 درصد، کرج 82درصد و لتیان با 86 درصد آب در حجم خود تأمین آب تهران استان تهران رابر عهده دارند.
 

راعی خاطر نشان کرد: خوشبختانه وضعیت سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته مطلوب است و تا 31 شهریور عدد 622 میلیون متر مکعب را نشان می دهد در حالیکه در مقایسه با سال گذشته که میزان آب ذخیره شده در سدهای تهران 453درصد بود با افزایش 37 درصدی آب ذخیره شده در سدها مواجه ایم اما با این وجود 33 درصد آب سدهای تهران خالی است.پانا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: