کد خبر: ۷۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>سلامت>هرقدر هم كه بگويند يائسگي به معناي از دست رفتن جواني شما نيست اما اتفاقاتي كه با گذشتن شما از اين مرحله در ظاهرتان مي‌افتد، مي‌تواند بيشتر از هر زماني شما را نگران ورودتان به جمع پيرها كند.
  به گزارش شفا آنلاین،هرقدر هم كه بگويند يائسگي به معناي از دست رفتن جواني شما نيست اما اتفاقاتي كه با گذشتن شما از اين مرحله در ظاهرتان مي‌افتد، مي‌تواند بيشتر از هر زماني شما را نگران ورودتان به جمع پيرها كند.

واقعيت اين است كه با ورود به سن يائسگي، بدن شما در كلاژن‌سازي تنبل مي‌شود و درنتيجه چربي پوست شما كاهش پيدا كرده، قدرت ارتجاعي پوست‌تان را از دست مي‌دهيد و با سرعتي بيشتر از قبل دچار افتادگي پوست مي‌شويد.

اين چروك‌ها بيشتر خودشان را در ناحيه گردن و قسمت‌هاي بالاي لب نشان مي‌دهند و بر چهره و جواني شما تاثير مي‌گذارند. اگر نمي‌خواهيد پيري به اين زودي‌ها بر چهره‌تان بنشيند اين مطلب را بخوانيد تا از علت و راه و روش درمان پوست‌تان باخبر شويد.

وسواسي نباشيد

قدم اول براي اينكه پوست‌تان همچنان سالم و جوان باقي بماند، پاكيزه نگه داشتن آن است. پوست‌تان را هميشه بشوييد و با پوست چرب شب‌ها سر بر بالين نگذاريد؛ فقط بايد حواس‌تان باشد تا رطوبت پوست‌تان حفظ شود زیرا خشكي عامل مهم ايجاد چين و چروك‌هاست.

استفاده از صابون‌‌هاي سخت و شيميايي كه انبوهي از مواد شيميايي دارند را كنار بگذاريد و از صابون‌هاي حاوی روغن‌هاي طبيعي استفاده كنيد؛ صابون‌هاي ملايم و آبرسان كه حاوي هيدرات هستند، براي شما مناسب‌ترند.

مي‌توانيد از ماسك‌هاي طبيعي استفاده كنيد، خيار و ماست را روزي 10 الي 15 دقيقه روي پوست‌تان بگذاريد. اجازه دهيد تا خشك شود و سپس آن را بشوييد. ماست سفت‌كننده پوست است و سلول‌هاي مرده آن را از بين مي‌برد با گذاشتن اين ماسك روي پوست‌تان به سفت‌تر شدن عضلات آن كمك مي‌كنيد.



كرم مرطوب‌كننده همراه‌تان باشد

كرم‌هاي مرطوب‌كننده و آبرسان در اين سن بايد جزء جدا نشدني كيف‌تان باشند. خشكي پوست، چين و چروك پوست‌تان را بيشتر مي‌كند، پس هر وقت احساس كرديد پوست‌تان خشك شده است سطح آن را مرطوب كنيد. غير از پوست صورت‌تان، گردن‌تان را هم مرطوب كنيد. چروك شدن اين ناحيه هم تاثیر زيادي در چهره شما مي‌گذارد.

بي ضدآفتاب هرگز

اگرچه اغلب سرطان‌هاي پوست و چين و چروك‌ها‌ در 20 تا 40 سالگي سراغ‌تان مي‌آيند، اما در اين سن هم پوست شما همچنان به ضد آفتاب نياز دارد تا جوان بماند. به داروخانه برويد و ضدآفتابي با SPF30يا بالاتر بخريد و هر روز با حوصله تمام قسمت‌هاي پوست‌تان را با آن پوشش دهيد. در اين سنين لك‌ها در صورت، دست‌ها و قفسه سينه‌تان افزايش مي‌يابند كه بهتر است براي پيشگيري از كك و مك از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. مي‌توانيد با مشورت پزشك از كرم‌هاي ضدآفتاب يا محصولات روشن‌كننده پوست استفاده كنيد.

به داد دست‌های‌تان‌هم برسيد

در اين سنين ممكن است دست‌های‌تان هم زيبايي قبل را نداشته باشند. پوست دست‌های‌‌تان هم با يائسه شدن رطوبت و كلاژن‌ خود را از دست مي‌دهد و احتمالا وقتي به آنها نگاه مي‌كنيد، به‌خاطر رگ‌هاي آبي مايل به سبز رنگ كه در دست‌های‌‌تان پديدار شده‌اند، احساس ناراحتي مي‌كنيد. براي جلوگيري از پيري پوست دست‌هاي‌تان به آنها هم مرطوب‌كننده برسانيد و از كرم ضدآفتاب براي‌شان استفاده كنيد. گذشته از اين هنگام استفاده از شوينده‌هاي شيميايي از دستكش استفاده كنيد تا مواد شيميايي به پوست‌تان آسيب نزند؛ با رعايت كردن اين نكات تا حدودي مي‌توانيد پيري را از دست‌های‌‌تان دور كنيد.

به غذاهاي‌تان طعم استروژن دهيد

كلاژن، پوست شما را جوان و شاداب مي‌كند. حالا كه قرار است هورمون استروژن‌تان كم شود، مي‌توانيد با خوردن خوراكي‌هايي كه حاوي آنتي‌اكسيدان هستند پوست‌تان را محكم‌تر و شاداب‌تر نگه داريد. براي رسيدن به اين هدف تا مي‌توانيد از ميوه‌ها و سبزيجاتي كه رنگ روشن دارند، استفاده كنيد، چغندر بخوريد و مصرف هويج و خيار را در برنامه روزانه‌تان قرار دهيد. بادام‌زميني و كنجد هم مي‌توانند ميان‌وعده‌هاي مناسبي براي شما باشند.

غذا با طعم سويا

براي حفظ جواني پوست‌تان از غذاهاي حاوي سويا هم استفاده كنيد كه بسيار براي پوست‌تان مفيد است. دانه سويا، ايزوفلاون دارد كه شامل تركيباتي است كه شبيه استروژن عمل مي‌كند و تغييراتي مثل نازك شدن پوست كه ناشي از سن است را كاهش مي‌دهد. كارشناسان معتقدند، تنها با مصرف حدود 50 ميلي‌گرم ايزوفلاون در روز كه معادل دو ليوان شير سوياست، مي‌توانيد در يائسگي هم جوان به نظر برسيد.

آرامش داشته باشيد

استرس پوست‌تان را خشك و حساس مي‌كند؛ از يك طرف پسوريازيس كه استرس در مبتلا شدن به آن نقش زيادي دارد، شرايطي را ايجاد مي‌كند تا پوست‌تان دچار خارش شود و از طرف ديگر اگر استرس داشته باشيد دل و دماغ مراقبت از پوست‌تان را هم از دست مي‌دهيد و به سمت افتادگي و چروك بيشتر پوست‌تان پيش مي‌رويد. به كلاس يوگا برويد و مديتيشن را امتحان كنيد تا آرامش بيشتري به دست بياوريد.

وزنه بزنيد

ورزش كردن تنها تكان دادن خود براي تقويت عضلات‌تان نيست؛ با ورزش كردن شما به دو روش اوضاع و احوال پوست‌تان را هم سر و سامان مي‌دهيد؛ اول اينكه استرس را كاهش می‌دهید و به جوان‌تر شدن پوست‌تان كمك مي‌كنيد و دوم اينكه ورزش تاثير زيادي در هورمون‌هاي شما دارد و گردش خون‌تان را هم افزايش مي‌دهد كه چرخه پير شدن پوست شما را كندتر مي‌كند. با ورزش منظم، اكسيژن رسانی بيشتر و گردش خون بهتر، پوست‌تان روشن‌تر و سالم‌تر مي‌شود.



خواب خرسي داشته باشيد

اگر مي‌خواهيد پوست‌تان‌ تر و تازه به نظر بياييد، بي‌خيال استرس و شب‌كاري شويد و شب‌ها خوب بخوابيد. خواب مناسب از تيره شدن اطراف چشم‌تان پيشگيري کرده و بدن‌تان را دوباره شارژ مي‌كند. از طرفي خواب كم، هورمون‌هاي‌تان را بر هم مي‌زند و متابوليسم بدن‌تان را تغيير مي‌دهد. پس شب‌ها به خودتان رحم كنيد، تلفن‌تان را كنار بگذاريد و 8 تا 9 ساعت بخوابيد.

به مادرتان نگاه كنيد

دكتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زايمان، استاد دانشگاه تهران معتقد است: كمبود هورمون استروژن و پروژسترون بافت همبندي پوست را ضعيف مي‌كند و باعث آتروفي مي‌شود. آتروفي، همان كاهش يا تحليل عضلات است. درست است كه هورمون‌ها دخيل‌اند و كمبود استروژن و پروژسترون اوضاع و احوال پوست‌تان را بر هم مي‌ريزد، اما اگر مادرتان سال‌هاست كه يائسه شده و همچنان پوست نسبتا خوبي دارد، احتمالا شما هم در دوران يائسگي همچنان زيبا مي‌مانيد. درصورتي‌كه مادرتان بدون استفاده از كرم‌هاي مختلف جوان به نظر مي‌رسد، با كمي خوش‌شانسي ممكن است شما هم ژن او را به ارث برده باشيد و در اين دوره هم جوان بمانيد.

ماساژ بگيريد

با ماساژدرماني و ورزش كردن هم مي‌توانيد به جوان شدن پوست‌تان كمك كنيد. با اين كار خون‌رساني در پوست‌تان انجام مي‌دهيد و شادابي را به چهرتان اضافه مي‌كنيد.

هورمون‌درماني كنيد

واقعيت اين است كه قدرت جذب هورمون‌ها در بدن همه افراد يكسان نيست؛ بعضي‌ها اين هورمون‌ها را خوب جذب نمي‌كنند، بعضي‌ها هم هورمون‌ها را بيشتر از حد نياز جذب مي‌كنند. پس اگر تصميم به هورمون‌درماني گرفته‌ايد حتما با متخصص مشورت كنيد.

سبدتان را سالم كنيد

با خوردن مواد غذايي نمي‌توانيد اوضاع را به حالت اول برگردانيد و تنها مي‌توانيد با رعايت توصيه‌ها و بعضی نكات از افتادگي بيشتر پوست‌تان پيشگيري كنيد. البته لازم است در اين سال‌ها با خوردن بيشتر غلات و لوبياها، استروژن بيشتري به بدن‌تان برسانيد. از تخم‌كتان و تخم‌آفتابگردان در سالادها و رژيم غذايي‌تان استفاده كنيد تا به سلامت پوست‌تان كمك كنيد. تربچه‌ها را هم در سبد خريدتان قرار دهيد تا جوان بمانيد.

دنبال زيبايي بدويد

اول هورمون‌ها

استروژن، هورموني است كه نقش زيادي در استحكام پوست و موي شما بازي مي‌كند و با وارد شدن به سن يائسگي و كاهش اين هورمون، خانم‌ها دچار ريزش مو و افتادگي پوست مي‌شوند.

البته در اين بين تنها كاهش هورمون استروژن نيست كه كمر بر پيري پوست شما بسته و افزايش سن هم تاثيرش را بر چهره مرد و زن سالخورده مي‌گذارد اما خانم‌هاي يائسه، پوست‌شان زودتر خشك شده، ناخن‌هاي‌شان شكننده مي‌شود و دچار ريزش موي مردانه هم مي‌شوند. اصطلاح ريزش موی مردانه مربوط به ريزش مويي است كه به علت كمبود هورمون استروژن اتفاق مي‌افتد كه در خانم‌هاي يائسه بسيار شايع است.  براي درمان اين مشكلات با صلاحديد پزشك‌تان بايد سراغ هورمون‌درماني برويد.

آخر جراحي

اگر تلاش‌هاي‌تان براي پيشگيري كارگر نشد و هورمون‌درماني و مكمل‌هاي دارويي هم كمكي به حفظ جواني شما نكرد، براي اينكه دوباره جواني را در پوست‌تان ببينيد، مي‌توانيد به متخصص پوست مراجعه كنيد و از درمان‌هاي پيشرفته‌اي كه اين روزها رايج شده استفاده كنيد. درمان‌هاي معمول ليزر يا RFفراكشنال‌هاي فو تراپي، تزريق بوتاكس و ژل راه‌هاي جوان‌سازي پوست هستند و نهايتا اگر آنچه مي‌خواهيد نشديد، سراغ پزشك جراح پلاستيك برويد و عمل جراحي ليفتينگ انجام دهيد. مجله سیب سبز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: