کد خبر: ۷۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 22
شفا آنلاین>سلامت>محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند دستگاهی را طراحی کنند که از طریق آن تومورهای سرطانی به درستی از بین رفته و آسیبی به بافت‌‌های سالم نمی‌رساند.
به گزارش شفا آنلاین،نوید نجات‌بخش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و تولیدکننده تجهیزات پزشکی اظهار کرد: مهم‌ترین دستگاه پرتودرمانی دستگاه شتاب‌دهی خطی است و از آن جایی که بیشترین حجم بدن را آب تشکیل می‌دهد بهترین شبیه‌ساز آب است. به همین دستگاه فانتوم سه بعدی آب برای اندازه‌گیری پرتوهای از بین برنده تومور سرطانی طراحی کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: فانتوم سه‌بُعدی آب سیستمی برای اندازه‌گیری پرتوهای خروجی دستگاه‌های پرتودرمانی است که ساخت آن برای اولین بار در کشور توسط این شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

این محقق خاطرنشان کرد: برای این‌که همه پرتوهای دستگاه شتاب‌دهی خطی کنترل شده به بدن بیمار برسد می‌توان از دستگاه فانتوم سه‌بُعدی آب استفاده کرد.

وی تأکید کرد: برای نابودن کردن یک تومور هزار واحد اشعه نیاز است که باید این تعداد پرتوها به بدن بیمار برسد از آن جایی که به هنگام پرتودرمانی تعداد زیادی از این پرتوها به تومور برخورد نمی‌کند و مراحل درمانی بیمار ناتمام باقی می‌ماند لذا وجود چنین دستگاهی ضروری است.

نجات‌بخشی با اشاره به کارکرد این دستگاه خاطرنشان کرد: دستگاه فانتوم سه بُعدی آب اشعه خروجی که به سمت بدن بیمار می‌رود را اندازه‌گیری کرده تا اشعه‌ها به درستی به تومور سرطانی بیمار برخورد کنند و در عین حال آسیبی به بافت‌های سالم وارد نسازد.

وی عنوان کرد: همچنین به واسطه این دستگاه اشعه‌های خروجی کنترل کیفی می‌شوند به همین دلیل است که استفاده از این دستگاه به هنگام پرتودرمانی باعث می‌شود پروسه درمان به خوبی گذرانده شود.YJC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: