کد خبر: ۷۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت> نزديک به يک قرن از زماني که محققان دانشگاه کاليفرنيا ويتامين E را کشف کردند، مي‌گذرد. از آن زمان به بعد، مطالعات بسياري انجام شدند تا به شناسايي مزاياي بالقوه سلامت اين آنتي‌اکسيدان بپردازند.
به گزارش شفا آنلاین،درتجربيات آزمايشگاهي، آنتي‌اکسيدان‌ها مضرات بالقوه راديکال‌هاي آزاد را خنثي مي‌کنند، اما آيا همين مزايا را هم در بدن انسان برجاي مي‌گذارند؟ در طول سال‌ها، سازندگان مکمل‌ها و بعضي محققان پيش‌بيني کردند ويتامين E به پيشگيري از سرطان، بيماري قلبي و بيماري آلزايمر، همچنين حفظ سلامت قدرت بينايي و درخشان ماندن پوست، کمک مي‌کند. با اوج گرفتن اين اميدها، فروش مکمل‌هاي ويتامين E رو به فزوني گذاشت.

اما تحقيقات واقعا چه چيزي را نشان مي‌دهند؟ مطالعات اوليه‌اي که مزايايي را از اين مکمل يافته بودند، خصوصا براي بيماري قلبي، مطالعات مشاهده‌اي بوده و اغلب هم به خوبي طراحي نشده بودند.

محققان از افراد مختلف مي‌پرسيدند که آيا مکمل ويتامين E مصرف مي‌کرده‌اند يا خير و سپس، وضعيت سلامت آنها را بررسي مي‌کردند. اما بسياري از تحقيقاتي که در سال‌هاي اخير انجام شده‌اند، کارآزمايي‌هاي باليني با طراحي خوب هستند، اما مزايايي را از اين مکمل پيدا نکرده‌اند. حتي در مواردي هم پيشنهاد شده که دوزهاي بالاي ويتامين E مي‌تواند مضر هم باشد. در اينجا به بعضي از يافته‌ها از مهم‌ترين مطالعات در زمينه مکمل‌هاي ويتامين E اشاره خواهد شد.

بيماري قلبي و سکته‌مغزي: در سال 2008، مطالعه سلامت پزشکان II، بيش از 14 هزار پزشک مرد را که مصرف کننده دوزهاي بالاي ويتامين E يا C بودند، به مدت 8 سال پيگيري کرد. هيچ‌کدام از اين مکمل‌ها نتوانسته بودند حمله‌هاي قلبي، سکته‌مغزي يا مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را کاهش دهند. در حقيقت، ويتامين E کمي هم خطر استروک‌هاي هموراژيک را بيشتر کرده بود. به دنبال اين مطالعه، در سال 2010، متاآناليزي منتشر شد که نشان داد مکمل‌هاي ويتامين E خطر استروک‌هاي هموراژيک را تا 22 درصد افزايش مي‌دهند.

طول عمر: براساس مرور مطالعه‌هايي که شامل تقريبا نيم ميليون فرد مي‌شد، مکمل‌هاي آنتي‌اکسيدان (شامل ويتامين E، بتا کاروتن، ويتامين C و سلنيوم) عمر افراد را بيشتر نکرده يا از آنها در برابر بيماري‌ها محافظت نمي‌کنند. اين مرور سيستماتيک بوسيله کاکرين انجام شده، يک گروه مستقل که شواهد تحقيقات سلامت را ارزيابي مي‌کند.

ديگر مرورهاي بزرگ نيز پيشنهاد کرده‌اند مکمل‌هاي ويتامين E و ديگر قرص‌هاي آنتي‌اکسيدان با افزايش مورتاليتي همراه هستند. براساس مطالعه‌اي که با حمايت مالي موسسه ملي سرطان آمريکا در سال 2007 انجام شد، خاصيت محافظتي مکمل‌هاي ويتامين، شامل ويتامين E، ثابت نشد. افراد سيگاري که از اين مکمل‌ها استفاده مي‌کنند، حتي با افزايش مختصر در سرطان ريه هم مواجه هستند. به بيان ديگر، محققان به افراد سيگاري هشدار مي‌دهند که مکمل‌ها ممکن است مضر باشند.

سرطان پروستات: در سال 2011، مطالعه‌اي با حمايت مالي موسسه ملي سرطان آمريکا انجام شد. هدف از اين تحقيق، اين بود که آيا ويتامين E به پيشگيري از سرطان پروستات کمک مي‌کند يا خير. تحقيقات اوليه مزيت يا مضرات اين ويتامين را در اين رابطه مشخص نکرده بودند. در اين مطالعه بزرگ با حضور 35‌هزار و 533 مرد و در يک دوره 3 ساله، نتايج قابل توجهي به دست آمد. مردان سالمي که ويتامين E مصرف مي‌کردند، در مقايسه با ديگر مردان، با بروز بيشتر سرطان پروستات مواجه بودند.

در کل، تحقيقات باليني اندکي نشان داده‌اند که ويتامين E براي سلامت ما مفيد هستند. اکثر کارآزمايي‌هاي باليني اخير نتايج منفي يا بي‌نتيجه‌اي داشته‌اند.

البته افرادي هستند که مبتلا به بيماري‌هاي مختلف بوده و مايلند در مورد اين مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنند. بعضي شواهد حاکي از آن هستند که ويتامين E آسيب کبدي ناشي از التهاب بيماري کبد چرب غيرالکلي مهاجم را کاهش مي‌دهد. اين ويتامين باعث بهبود بيماراني مي‌شود که ديابت يا سيروز ندارند.

بيماران مبتلا به دژنراسيون ماکولا نيز بايد در مورد فرمولاسيون‌هاي خاص مکمل‌هاي آنتي‌اکسيداني، مانند ويتامين E با پزشک خود مشورت کنند، زيرا نشان داده شده پيشرفت اين بيماري چشمي غيرقابل درمان را آهسته مي‌کند. در واقع، فرمولاسيون‌هاي ويتامين‌هاي E و C، بتا کاروتن، لوتئين، زيکسانتين، ممکن است خطر پيشرفت اين بيماري چشمي را تا 25 درصد کاهش دهد.
در مجموع، مي‌توان توصيه کرد غذاي سالم بهترين است و هيچ مطالعه‌اي نشان نداده که سطح پائين ويتامين E موجود در مواد غذايي مانند سبزيجات، براي کسي مضر باشد.

.Live Sciencce

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: