کد خبر: ۷۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت>مقامات وزارت کشاورزي امريکا که مي‌خواهند بيماري مرگبار آنفلوآنزاي پرندگان را در ميان ماکيان کنترل کنند، استفاده از روشي براي کشتن طيور آلوده را تصويب کرده‌اند که شامل مهروموم کردن مرغداني‌ها، بالابردن درجه حرارت و از کارانداختن دستگاه‌هاي تهويه مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،از طرف ديگر سازمان‌هاي دفاع از حقوق حيوانات اين شيوه را به عنوان کاري وحشيانه، محکوم کرده‌اند. وزارت کشاورزي آمريکا (USDA) در بيانيه‌اي اعلام کرد، در صورتي که روش‌هاي ديگري براي کشتن دسته‌هاي ماکيان در طول 24 ساعت پس از شناسايي عفونت در اختيار نباشد، از اين روش استفاده خواهد کرد.

برنامه وزارت کشاورزي آمريکا اين است که طيور آلوده را در فاصله يک روز از شناسايي بيماري معدوم کند، تا مانع انتشار ويروس شود. حدود 50 ميليون قطعه مرغ و بوقلمون از ماه دسامبر تا ژوئن در بدترين شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در آمريکا تا به حال مرده يا معدوم شده‌اند.

جامعه رفتار انساني ايالات متحده (يک گروه طرفدار حقوق حيوانات) مي‌گويد خاموش کردن دستگاه‌هاي تهويه در مرغداني‌ها «اساسا مرغ‌ها را تا حد مرگ مي‌پزد.»

مايکل بلک‌ول، کارشناس ارشد دامپزشکي اين سازمان گفت: «ما نبايد با استفاده از اين شيوه به ويژه مصيبت‌بار و طولاني‌مدت مرگ ترحم‌آميز را براي اين حيوانات پيچيده‌تر کنيم.»

وزارت کشاورزي آمريکا اعلام کرده است که اين روش به علت نياز براي ريشه‌کني ويروس آنفلوآنزا يک «جايگزين ضروري» است. به گفته اين وزارت، نخستين گزينه‌اش براي معدوم کردن طيور آلوده خفه کردن آنها با استفاده از فوم يا قرار دادن حيوانات در محفظه‌هاي پرشده با دي‌اکسيدکربن است، يعني همان روش‌هايي که در بهار گذشته به طور گسترده‌اي، مورد استفاده قرار گرفت.

گرچه بيش از دوماه از آخرين بروز آنفلوآنزا در ميان طيور در آمريکا گذشته است، مقامات اين کشور براي ظهور مجدد بالقوه اين بيماري در پاييز آماده مي‌شوند، چرا که در اين فصل اردک‌هاي وحشي مهاجر حامل ويروس، وارد مي‌شوند.

تي جي مي‌يرز، معاون دستيار خدمات دامپزشکي وزارت کشاورزي آمريکا گفت، حدود30تا 40 دقيقه طول مي‌کشد تا طيور در اين فرآيند به علت استرس گرمايي بميرند. او گفت اين وزارت تا به حال از اين روش استفاده نکرده است.

مه‌يرز گفت: «ما اميدواريم که هرگز مجبور نباشيم از اين روش يا هيچ روش معدوم‌سازي ديگري استفاده کنيم.» دولت آمريکا پس از شکايت کشاورزان از اينکه وزارت کشاورزي در معدوم و دفن کردن طيور آلوده کُند عمل مي‌کند، در تلاش است تا واکنشش در اين موارد را بهبود بخشد. تاخير در واکنش به شيوع آنفلوآنزاي پرندگان، در انتشار بيماري نقش دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: