کد خبر: ۷۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 23
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> شهريور 1359شمسي: در اين روز جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه ايران اسلامي آغاز شد.
به گزارش شفا آنلاین، در طول جنگ تحميلي، پزشکان و پرسنل درماني هم دوشادوش ساير اقشار نقش آفريني کردند و قطعا اگر در طول جنگ، حضور پزشکان و امدادگران در مناطق جنگي نبود، آمار شهداي هشت سال دفاع مقدس به صورت بسيار چشمگيري افزايش مي‌يافت.

طبق اطلاعات سردار نصرالله فتحيان، معاونت سابق بهداشت و درمان ستاد کل نيروهاي مسلح، از سال دوم جنگ پس از ساماندهي هسته‌هاي امدادي در خطوط مقدم جبهه، براي هر محور عملياتي به صورت جداگانه يك بهداري تاسيس شد و از سال دوم جنگ به بعد، حدود 20 تا 25 محور عملياتي مهم صاحب بهداري بودند. اوج قله فعاليت‌هاي امدادي و بهداري رزمي در «عمليات كربلاي 5» بود كه دشمن، از هر نوع عوامل شيميايي و سلاحي استفاده كرد تا رزمندگان‌مان را زمين‌گير كند.

آنها بيش از 500 دستگاه آمبولانس‌ ما را با گلوله خمپاره منهدم كردند. در هر آمبولانس يك امدادگر و يك راننده شهيد مي‌شدند و حدود 1000 نفر از بخش بهداري دراين عمليات به شهادت رسيدند. دشمن بعثي بر خلاف معاهده‌هاي حقوق بشر در طول جنگ تحميلي بيش از 200 پست امدادي و 150 اورژانس را هدف خمپاره قرار داد.

 آنها حتي به پنج بيمارستان به طور مستقيم حمله كردند. چنان که در «عمليات والفجر8» بيمارستان حضرت فاطمه(س) مورد اصابت بمب‌هاي شيميايي بعثيان قرار گرفت. بر اثر همين حمله‌ها، طراحي و ساخت بيمارستان‌ها نيز تغيير كرد. بيمارستان‌هاي صحرايي «فاطمه زهرا(س)، علي ابن ابيطالب (ع)، امام حسين(ع) و امام حسن(ع)» از جمله بيمارستان‌هايي بودند كه سازه آنها كاملا بتوني بودند.

 در کل جنگ حدود 60 بيمارستان صحرايي ايجاد شد. در اين بيمارستان‌ها عمل‌هاي جراحي بسيار سنگين انجام مي‌شد، به طوري كه نزديك 100 هزار عمل جراحي در بيمارستان‌هاي صحرايي و توسط تيم پزشکي جنگ انجام شد.

 يکي از مسايل پزشکي خاص جنگ، استفاده از سلاح‌هاي شيميايي بود که از سال دوم جنگ آغاز شد و در نهايت منجر به توليد علم مقابله و درمان عوامل شيميايي در کشورمان شد. در طول جنگ حدود 100 هزار نفر از رزمندگان ومردم غيرنظامي آلوده به عوامل شيميايي شدند.

يکي ديگر از موارد پزشکي خاص جنگ، تامين فرآورده‌هاي خوني از نيازهاي مهم جبهه بود که رزمندگان خودشان خون مورد نياز را پيش از آغاز هر عمليات تامين مي‌كردند. حتي در برخي از مواقع اضطراري و بحراني در خطوط مقدم و بيمارستان‌هاي صحرايي، پزشكان و امدادگران به مجروحانشان خون اهدا مي‌كردند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: