کد خبر: ۷۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت> ١٠ روز از وقتی که وزارت بهداشت وجود شیشه در تنباکوی قلیان‌ها را تایید کرد، می‌گذرد و حالا این «تایید» وزارت بهداشت توسط پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ و بعد از آن، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران تهران تکذیب شده است.
به گزارش شفا آنلاین، دیروز «محمد بخشنده»، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در واکنش به خبر آلوده بودن تنباکو به شیشه و آمفتامین، گفت که اخبار و گزارش‌های اخیر را تکذیب می‌کند و «غلامرضا حیدرعرب»، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران تهران هم گزارش‌هایی که اخیرا درباره وجود شیشه در تنباکو و افزودن آمفتامین از سوی قهوه‌خانه‌داران برای جذب مشتری منتشر شده، کذب محض دانست و گفت این اتحادیه قطعا این مسأله را از سوی مراجع قضائی پیگیری خواهد کرد.

«محمد بخشنده»، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ دیروز با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که به‌طور رسمی وجود موادمخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین را در توتون قلیان‌ها برای معتاد و وابسته کردن مشتریان این کالا تایید کرد  گفت که این موضوع را تکذیب می‌کند: «قلیان‌سراها به صورت دایم از سوی اتحادیه و پلیس اماکن رصد و بازرسی می‌شوند و ما نیز نسبت به این مسائل حساس هستیم و تاکنون چنین مواردی نداشته‌ایم.

ضمن این‌که هرگونه موادمخدر کشف شده به اداره مبارزه با موادمخدر پلیس منتقل می‌شود، اما تاکنون تنباکویی آلوده به شیشه به این مرکز ارایه نشده است.»

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با بیان این‌که پلیس با جدیت تمام، همه مسائل مربوط به سوءمصرف موادمخدر را پیگیری می‌کند، گفت: «با توجه به حساسیت موضوع ما بر این مسأله تمرکز کرده‌ایم و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شده است، اما هنوز چیزی مبنی بر آلودگی تنباکو به دست نیاورده‌ایم. البته این ممکن است که قهوه‌خانه‌ای بخواهد به صورت موردی شیطنت‌هایی انجام دهد، اما حتی در این مورد هم گزارشی به ما ارایه نشده است.»

او ادامه داد: «به‌هرحال شاهد افزایش استفاده از قلیان و به‌ویژه فعالیت قهوه‌خانه‌های غیرمجاز هستیم و فکر می‌کنم طرح این مسائل بیشتر نوعی عملیات روانی باشد.» «غلامرضا حیدرعرب»، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران تهران هم دیروز برای تکذیب این اخبار دلایلی را برشمرد که نخستین دلیل آن نوع تنباکوی
مورد مصرف در قهوه‌خانه‌هاست: «اول باید تاکید کنم همه تنباکوهای میوه‌ای مورد مصرف در قهوه‌خانه‌ها وارداتی است و مهر استاندارد و وزارت بهداشت روی آن حک شده است، حتی تنباکوهای سنتی هم در بسته‌بندی‌هایی با تایید وزارت بهداشت عرضه می‌شوند.»


رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران ادامه داد: «موضوع دیگر این است که همه قهوه‌خانه‌ها زیر نظر پلیس اماکن هستند و اتحادیه، پلیس اماکن و بهداشت به صورت مستمر به آنها سرکشی و نحوه فعالیت آنها را بررسی می‌کنند. این نظارت‌ها به شدت انجام می‌شود و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر چنین تخلفاتی ارایه نشده است.»

او با اشاره به نوع مصرف شیشه هم گفت: «شیشه نیاز به حرارت بسیار زیاد دارد و برای استعمال آن از فندک‌های اتمی استفاده می‌شود، به بیان دیگر اصلا حرارت زغال نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر گفته می‌شود ممکن است این تخلف از سوی برخی کارگران قهوه‌خانه‌ها صورت گیرد، درحالی‌که در دوره جدید یکی از تاکیدات ما استفاده همه قهوه‌خانه‌ها از دوربین‌های مداربسته است که همه فضا را پوشش دهد، به همین دلیل کارگرها نمی‌توانند چنین مسأله‌ای را ایجاد کنند.»

عرب ادامه داد: «افرادی هم که برای قهوه‌خانه مجوز دریافت می‌کنند سوابق کاملا روشن و شفافی دارند و قطعا به دلایلی مانند سود بیشتر یا جذب مشتری حاضر نخواهند بود چنین خطای بزرگی را مرتکب شوند. دلیل بسیار مهم دیگر هم این‌که پلیس مبارزه با موادمخدر به شدت نسبت به توزیع این مواد حساس بوده و در صورت صحت این مطلب با جدیت تمام به مسأله ورود می‌کرد، اما تاکنون چنین پیگیری‌ را ندیده‌ایم و گزارشی هم از برخوردها با واحدهای متخلف به ما نرسیده است.»

عرب در ادامه گفت: «این‌که بخواهند قلیان‌ها را جمع کنند، قلیان زیر پوست شهر می‌رود و زیرزمینی می‌شود. این آسیب بزرگ اجتماعی است، پس چه بهتر که به جای این نوع تهدید و اقدامات، نظارت‌ها را بیشتر کنیم.» او با اشاره به قلیان‌سراهای غیرمجاز در تهران و کلانشهرها ادامه داد: «چهار برابر قلیان‌سراهای مجاز، قهوه‌خانه غیرمجاز داریم. از سوی دیگر یکی از مشکلات ما تداخل صنفی است. چرا باید در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و حتی مکان‌های تفریحی قلیان داده شود.

این قلیان‌ها بدون مجوز است و نیاز به حضور مسئولان به‌ویژه ورود صنف‌های مربوطه دارد. اگر جلوی اینها گرفته شود، قطعا بخش اعظم نگرانی‌ها کاهش می‌یابد.»

رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی در اتحادیه گفت: «ما در اتحادیه کلاس‌های آموزشی در قالب آموزش‌های انتظامی، بهداشتی و سلامت، ساعت خاموشی و دیگر مسائل صنفی برگزار می‌کنیم و تمام این جلسات مکتوب شده و به قهوه‌خانه‌ها ارایه می‌شود تا شاهد کاهش مسائلی باشیم که در این صنف وجود دارد.» او ادامه داد: «ما تعامل مناسبی با اداره اماکن، بهداشت و... داریم و حاضریم برای کاهش مسائل و مشکلات پیرامون نشست برگزار کنیم، انتقادها را هم می‌پذیریم اما اجازه نمی‌دهیم کسی به ما تهمت بزند یا شایعه‌پراکنی کند.

به همین دلیل با توجه به این‌که انتشار چنین اخباری مسبوق به سابقه بوده، این‌بار موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.» اینها همه درحالی است که ١٠ روز پیش رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌طور رسمی وجود موادمخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین را در توتون قلیان‌ها برای معتاد و وابسته کردن مشتریان این کالا تایید کرد.

«خسرو صادق‌نیت» آن زمان در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از موادمخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین را در توتون قلیان‌ها تایید می‌کنید، گفت: «بله، گزارش‌های متعددی داشتیم که حتی آن‌قدر دوز موادمخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین در توتون قلیان‌ها بالا بوده که مسمومیت حاد ایجاد کرده و قطعا تعداد مواردی که با دوز کمتر مصرف شده و مسمومیت حاد نداده، بسیار بیشتر است.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: