کد خبر: ۷۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 21
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به این که سوء هاضمه عارضه شایعی است خاطرنشان کرد: هرگونه ترش کردن، سیری زودرس و احساس پُری معده بدون غذاخوردن، نیازمند مراجعه به پزشک است.
دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته   وضعیت 60درصد افراد دچار علائم مذکوربا استناد به نتایج آندوسکوپی طبیعی است.زیرا در واقع دچار حالتی اند که به آن سوء هاضمه بدون زخم گفته می شود.

وی ادامه داد: سوء هاضمه بدون زخم دو شکل دارد. یکی بیمارانی که بیشترین شکایت آنها درد است و بیشترین شکایت شان هم تهوع است. در این میان عده دیگری هم به طور مدام درد معده دارند که نتیجه آندوسکوپی طبیعی دارند و به طور معمول افرادی اند که گیرنده های معده اشان  حساس است.

ابراهیمی دریانی اظهارکرد: حدود 15 تا 20 درصد افراد دچار سوء هاضمه یعنی همراه با درد معده،سیری زود رس و پُری معده به زخم معده یا  به طور احتمالی به زخم اثنی عشر مبتلا هستند. زخم اثنی عشر در گروه خونیO، مردان و در سنین جوان تر نیز بیشتر دیده می شود. حال آن که زخم معده تا قبل از یائسگی در زنان و بعد از یائسگی در زن و مرد فرق زیادی نخواهد داشت.

وی افزود: به طور معمول درد در زخم معده اغلب اوقات بعد از خوردن غذا بروز می کند. بر خلاف اثنی عشر که درد در زمان گرسنگی رخ می دهد.ضمن اینکه به طور معمول شایع ترین علت زخم معده در حال حاضر مصرف  خودسرانه مُسکن هاست.

فوق تخصص گوارش و کبد اظهارکرد: سوء هاضمه بدون زخم  نیزدر افرادی دیده می شود که به بیماری سلیاک مربوط است که بعد از مصرف مواد غذایی حاوی آرد و گندم دچار علائمی شبیه سوء هاضمه نیز می شوند .بنابراین اگر سوء هاضمه برخی از افراد به درمان های معمولی جواب نمی دهد بهتر است که از نظر این بیماری هم آنها را مورد بررسی قرار داد.

به گفته وی گاهی اوقات بروز سوء هاضمه می تواند ناشی از انگل ها باشد. از علل دیگر که همیشه در سوء هاضمه باید به فکر آن باشیم موضوع سرطان هاست. برای بیماری هم که بالای 45سال است و از درد معده، حالت سیری زودرس و پُری شکم شکایت دارد هرگز قبل از انجام آندوسکوپی مجاز به تجویز دارو نیستیم.

ابراهیمی دریانی همچنین سرطان معده را از شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش دانست و افزود: گاهی هم سرطان لوزالمعده از علل دیگر بروز سوء هاضمه به شمار می رود. در افراد بین 60 تا 80 سال که دچار لاغری شدید و درد معده ای هستند که به پشت آنها می زند باید احتمال سرطان لوزالمعده  نیز مورد ارزیابی قرار گیرد .حال آنکه متأسفانه سرطان لوزالمعده در ایران رو به افزایش است و شدید ترین علامت آنهم با کاهش وزن همراه است.متاسفانه اغلب تشخیص این سرطان نیز زمانی صورت می گیرد که به سایر جاهای بدن نیز متاستاز داده و قابل عمل هم نیست.
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) تأکید کرد: گاهی بیمارانی دچار دردهای شدید شکمی در ناحیه معده و دور ناف هستند که بعد از بررسی کم خونی مختصر هم مشخص می شود. اما کم خونی آنها فقر آهن نیست؛بلکه اغلب اوقات باید از این بیماران پرسید که تریاک مصرف می کنند یا نه. زیرا در ناخالصی تریاک برای افزایش وزن،سرب زده می شود و سوداگران مرگ از این روش برای فروش  ودرآمد بیشتر استفاده می کنند. حال آن که  مصرف کنند گان دچار مسمومیت ناشی از سرب می شوند که این بیماری هم با دردهای شدید شکمی خود را  نشان می دهد.

وی افزود: بنابراین افراد دچار هرگونه درد در ناحیه شکم و معده، ترش کردن و... بدون هیچ گونه نگرانی برای تشخیص علت و درمان به پزشک  مراجعه نمایند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: