کد خبر: ۷۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>سلامت>کارگروه خدمات پيشگيرانه ايالات متحده در آخرين گايدلاين منتشر شده که به تازگي در دسترس قرار گرفته، توصيه مي‌کند بزرگسالان 50 تا 59 سال که در معرض خطر بالاي بيماري قلبي‌عروقي قرار دارند، براي پيشگيري ازحمله قلبي و سکته‌مغزي ، روزانه آسپيرين با دوز کم مصرف کنند.
به گزارش شفا آنلاین،علاوه براين، اين کارگروه، معتقد است اگر افراد 50 تا 59 سال، آسپيرين را براي 10 سال يا بيشتر مصرف کرده باشند، ممکن است خطر سرطان کولورکتال در آنها کاهش يابد.

در حالي که افراد 60 تا 69 سال از آسپيرين روزانه با دوز کم سود مي‌برند، گايدلاين‌هاي جديد نتيجه‌گيري مي‌کنند تصميم به مصرف روزانه آسپيرين ميان اين گروه سني بايد براساس شرايط فردي بيمار گرفته شود.

برخلاف گايدلاين‌هاي کارگروه خدمات پيشگيرانه ايالات متحده در سال 2009، دستورالعمل جديد متذکر مي‌شود در حال حاضر، شواهد ناکافي براي توصيه به مصرف روزانه آسپيرين با دوز کم در بزرگسالان جوان‌تر از 50 سال و مسن‌تر از 70 سال وجود دارد و مشخص نيست اين گروه‌هاي سني از آسپيرين سودي مي‌برند يا خير.

هرچند آسپيرين به‌طور گسترده‌اي به عنوان داروي ضد درد و ضد التهاب استفاده مي‌شود، داروي ضد تجمع پلاکتي هم هست، بدين‌معنا که خطر حمله قلبي يا سکته‌مغزي را کم مي‌کند. به‌طور معمول، آسپيرين به‌منظور پيشگيري از عود حمله قلبي يا سکته‌مغزي در بيماراني تجويز مي‌شود که سابقه قبلي آن را دارند. چه آسپيرين با دوز کم به عنوان مداخله اوليه براي کاهش خطر اين حوادث تجويز شود يا خير، اين موضوع يکي از موضوع‌هاي چالش‌برانگيز در سال‌هاي اخير بوده است.
در سال 2014، سازمان غذا و داروي آمريکا نتيجه‌گيري کرد که، باوجود مشاهده شواهدي مبني بر مفيد بودن مصرف روزانه آسپيرين با دوز کم در پيشگيري از حمله قلبي و سکته‌مغزي در افراد در معرض خطر بالا، هنوز شواهد کافي به دست نيامده که آسپيرين بايد براي پيشگيري از اولين حادثه تجويز شود.

براي رسيدن به توصيه‌هاي جديد، کارگروه خدمات پيشگيرانه ايالات متحده از محاسبه‌گر خطري استفاده کرد که بوسيله کالج آمريکايي کارديولوژي و انجمن آمريکايي قلب ابداع شده است. با کمک اين ابزار، مطالعات متعددي ارزيابي شدند که ارتباط ميان مصرف روزانه آسپيرين با دوز کم و خطر بيماري قلبي‌عروقي را بررسي کرده بودند. همچنين، مطالعاتي که به بررسي خطر سرطان کولورکتال ميان مصرف‌کنندگان روزانه آسپيرين با دوز کم پرداخته بودند هم وارد آناليز شدند. خطر خونريزي دستگاه گوارش هم آناليز شد.

براساس آناليزهاي انجام شده، اين کارگروه توصيه مي‌کند مصرف روزانه آسپيرين با دوز کم براي پيشگيري اوليه از حمله قلبي، سکته‌مغزي و سرطان کولورکتال ميان بزرگسالان 50 تا 59 سال که در معرض خطر بيشتر بيماري قلبي عروقي بوده و اميد به زندگي 10 سال يا بيشتر دارند، همچنين خطر بيشتر خونريزي را هم نداشته و مي‌توانند دارو را به‌طور روزانه براي حداقل 10 سال مصرف کنند، در نظر گرفته شود. البته مزاياي مصرف آسپيين در اين گروه سني، کمتر از بزرگسالان 60 تا 69 سال است.Medical News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: