کد خبر: ۷۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>سلامت>شش ماه پيش، مادرم متوجه شد که يک برآمدگي کوچک در پلک چشم من ايجاد شده است.
به گزارش شفا آنلاین، با مراجعه به پزشک، مشخص شد که اين برآمدگي که بدون درد است، يک کيست خوش خيم به نام شالازيون است و تنها راه براي رفع اين مشکل جراحي تخليه کيست است. اما مشکل اينجاست که شالازيون احتمال برگشت دارد.
در اين مطلب درباره رشد پوستي غيرسرطاني و درمان آن توضيحاتي مي دهيم.

پوست اضافه

پوست اضافه که يا به رنگ پوست و يا تيره تر از آن است در محلي که پوست با هم تماس پيدا مي کند، يا لباس با پوست تماس پيدا مي کند مانند گردن، زيربغل، اطراف کشاله ران و زير سينه ايجاد مي شود. بروز اين حالت در افراد مسن، بيماران مبتلا به ديابت و زنان باردار شايع تر است. به گفته يک متخصص پوست ابتدا لازم است از خوش خيم بودن آن مطمئن شد. در صورت خون ريزي، خارش، درد، تغيير شکل، اندازه يا رنگ آن يا ايجاد لايه روي آن فوراً به پزشک مراجعه کنيد.

درمان: به گفته پزشکان اين پوست اضافه اغلب بي ضرر است و بهتر است آن را به حال خود رها کنيد. اما در صورت گير کردن به لباس کمي آزار دهنده است. درمان آن استفاده از روغن درخت چاي و سرکه سيب است؛ همچنين بستن نخ دور آن تا جريان خون قطع شود. پس از چند روز، پوست اضافه کنده مي شود.

برآمدگي روي پلک

اين حالت با مسدود شدن غدد ترشح کننده چربي براي نرم شدن چشم به وجود مي آيد. بر خلاف گل مژه که به علت انسداد غدد ايجاد مي شود، دردناک نيست اما در صورت عفوني شدن مي تواند دردناک شود.

درمان: کمپرس گرم باعث افزايش جريان خون و باز شدن انسداد مي شود. البته کمپرس براي برآمدگي هاي عفوني جواب مي دهد و با ترکاندن کيست، چرک را خارج مي کند.به گفته يک متخصص چشم در صورتي که قبلاً کيست داشته ايد، احتمال دوباره درآمدن آن وجود دارد.

برآمدگي کوچک زير پوست

به اين نوع برآمدگي ليپوم يا تومور خوش خيم با منشأ بافت چربي متراکم گفته مي شود و اغلب زير پوست در قسمت گردن، دست، سينه و شانه ظاهر مي شود.

تقريباً از هر ۱۰۰ نفر يک نفر دچار اين مشکل مي شود. اين برآمدگي اغلب کوچک و به اندازه يک نخود يا تيله است اما مي تواند از يک توپ گلف نيز بزرگ تر شود. تنها زماني که رشد مي کند و به اعصاب فشار مي آورد، دردناک مي شود.

درمان: ليپوم به ندرت يک مشکل پزشکي جدي است. اما هر نوع برآمدگي يا ورم بايد توسط پزشک بررسي شود.

زگيل

زگيل اغلب روي دست يا پاشنه پا در مي آيد. اگرچه انواع مختلف دارد اما همه آن ها به علت ويروس انساني به وجود مي آيد.

زگيل واگيردار است و از طريق تماس پوستي و سطوح آلوده مانند استخر قابل انتقال است. اگرچه خوش خيم است اما مي تواند دردناک باشد.

درمان: فريز کردن زگيل براي از بين بردن بافت. اسپري مخصوص زگيل را مي توان از داروخانه تهيه کرد. نيمي از زگيل ها همزمان طي ۱۸ ماه از بين مي رود. بررسي محققان آمريکايي نشان مي دهد که اين روش بسيار موثر است.

برآمدگي زرد در اطراف چشم

اين چربي چشم روي پلک بالا يا پايين ظاهر مي شود. اگرچه بي ضرر است اما مي تواند يک هشدار باشد.

درمان: از آن جا که مي تواند علامت يک مشکل جدي در رگ ها باشد بهتر است فرد به متخصص غدد و هورمون مراجعه کند؛ کاهش وزن و کاهش مصرف قند توصيه مي شود. متخصصان با توجه به تحقيقات اخيرشان بر اين باورند که قند (و نه چربي) علت تراکم کلسترول است.

زگيل آبکي

زگيل آبکي نوعي عفونت ويروسي است که از طريق تماس پوستي و استفاده از وسايل مشترک مانند حوله انتقال پيدا مي کند. ويروس هاي آن در مکان هاي گرم و مرطوب مانند اتاق بخار رشد مي کند و در کودکان شايع است. اين برآمدگي ها بي درد است و در صورت ترکيدن احتمال عفونت وجود دارد. اين نوع زگيل مي تواند سال ها باقي بماند.

درمان: درمان با هر نوع ماده ضد عفوني کننده بايد مقداري از لايه را از بين ببرد. در صورتي که مي خواهيد با فشار دانه را خالي کنيد حتماً اين کار را زير آب جاري مانند دوش انجام دهيد زيرا باقي ماندن بقاياي آن باعث بازگشت مجدد خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: