کد خبر: ۷۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 20
فوق تخصص بیماری های قلب و عروق در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- فوق تخصص بیماری های قلب و عروق گفت:بدون شک پیشگیری، از بروز مقدار چشمگیری از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.البته در این میان یکسری از عوامل به عنوان فاکتور خطر شناسایی شده اند که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهند.

دکتر مصطفی بیات در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: فاکتورهای خطر به دو دسته ژنتیکی و اکتسابی تقسیم می شوند. فاکتورهای خطر اکتسابی شامل استعمال دخانیات، مصرف چربی به ویژه کلسترول، چاقی احشایی، سندروم متابولیک، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های کلیوی هستند که منجر به افزایش تنگی بیماری های عروق کرونر می شوند.

وی هشدار داد: گرفتگی عروق کرونر باعث می شود توانایی و تحمل فعالیت ها درفرد کم باشد؛ دردهای قلبی و تنگی نفس ایجاد می کند و از طرفی دیگر منجر به بروز سکته های قلبی و مغزی نیز می شود.گرفتگی عروق کرونر بیشتر میان افراد میانسال دیده می شود و به علت فاکتورها و هورمون های ژنتیکی در مردان بیشتر از زنان  شایع است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هر مرحله ای می توان از گرفتگی عروق کرونر جلوگیری کرد تا منجر به بروز سکته و ایست قلبی نشود. اما در مراحل شدید بسته به  تعداد عروق درگیر باید استفاده از استنت، درمان های دارویی و یا جراحی باز صورت گیرد.

بیات تأکید کرد: رعایت و دقت به عادت غذایی صحیح، مصرف زیاد سبزیجات، عدم خوردن چربی های اشباع شده، فعالیت ورزشی منظم، هوای خوب و دوری از استرس و عدم چاقی مانع بروز گرفتگی عروق کرونر می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: