کد خبر: ۷۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 17
شفا آنلاین>اجتماعی>حدود یک هفته تا پایان تعطیلات تابستان مانده است و این آخرین فرصت برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای سفر است . به گفته کارشناسان ، شمار قربانیان حوادث رانندگی کشور در ماه شهریور بیشتر از ماههای دیگر سال است .

  به گزارش شفا آنلاین،ماه شهریور نه تنها آزمونی برای رانندگانی است که می خواهند از آخرین روزهای تعطیلات برای انجام سفرهای تابستانی استفاده کنند، بلکه آزمونی برای مسئولان مربوطه است تا تدابیر و تمهیدات لازم را جهت کنترل و کاهش تلفات رانندگی در آخرین ماه تابستان به کار گیرند.

سرهنگ حمیدی در خصوص مقایسه آمار تصادفات جاده های در سال گذشته و سال های قبل از آن، با اشاره به اینکه سال گذشته در شهریور ماه در حوزه برون شهری و جاده ها 1360 نفر کشته شدند گفت : به این ترتیب به طور میانگین روزی 43 نفردر حوادث جاده های جان باخته اند .

  وی افزود : هر سال در شهریور ماه به دلیل حجم بالای سفرها ، شاهد حجم بالای تصادفات و به تبع آن تلفات جانی شهروندان هستیم و اگرچه سال گذشته نسبت به سال قبل از آن میزان تصادفات و تلفات ناشی از آن کاهش  یافت و 250 نفر سال گذشته کمتر از سال قبل از آن جان باختند با این حال رقم 1360 نفر تلفات آمار بلایی به شمار می رود .


رئیس پلیس راه کشور در خصوص  تدابیر انجام شده برای کاهش تصادفات در روزهای پایانی تابستان هم گفت : خوشبختانه ما هر سال با کاهش آمار تصادفات جاده ای روبرو هستیم و علارغم افزایش سفرها در شهریور امسال نسبت به سال گذشته ،با کاهش تصادفات و تلفات تا این لحظه روبرو بوده ایم . با این وجود همچنان با تصادفات برون شهری روبرو هستیم . و متاسفانه از ابتدای شهریور تاکنون  1200 نفر در تصادفات جاده ای جان باخته اند . هر سال حجم ترددها در نیمه دوم شهریور ماه به دلیل نزدیک شئدن به بازگشایی مدارس نسبت به نیمه اول حجم سفرها افزایش می یابد . و به همین دلیل حوادث و سوانح ترافیکی در جاده ها در نیمه دوم نسبت به نیمه اول افزایش می یابد .

سرهنگ حمیدی افزود : علاوه بر برنامه های نرم افزاری که به منظور کاهش تصادفات در جاده ها در نظر گرفته و ایجاد شده است  هماهنگی بین بخشی با سازمان های مختلف از جمله امداد و نجات ، هلال احمر و سازمان راهداری و سازمان های و نهادهای کمک کننده ، صورت گرفته است  و با کمک این برنامه ها خوشبختانه با کاهش آمار تصادفات و سوانح جاده ای روبرو هستیم .
قانون افزایش جرایم رانندگی در جاده ها اجرایی شود

وی کافی نبودن این اقدامات را به تصمیمات بالا دستی مربوط دانست و گفت : به عنوان مثال مجلس در سال 90 قانون افزایش جرایم را تصویب کرد و به مصادق این قوانین در سال 91 میزان جرایم  افزایش یافت .

بر اساس همین قانون تعیین شد متناسب با تورم هر سه سال یکبار میزان جرایم رانندگی بازنگری شود و این در حالیست که این قانون هنوز اجرایی نشده است و مدتی است که وزرای کشور، راه شهر سازی ، دادگستری ، فرماندهی ناجا در نامه ای درخواست اجرایی شدن قانون را مطرح کرده اند . ولی هنوز از طرف دولت ابلاغ نشده است . در صورتیکه افزایش هزینه های تخلف می تواند در کاهش تخلفات و به تبع آن آمار تصادفات در جاده ها موثر باشد .

وی تاکید کرد : متاسفانه اکنون به علت اجرایی نشدن این قانون قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است . این در حالیست که در سال گذشته افزایش جرایم رانندگی در شهرها تاثیر قابل توجه در کاهش تخلفات و تصادفات ناشی از آن داشته است .

رئیس پلیس راه کشور درباره مقایسه قانون جاده ای ایران با قوانین جاده ای بین المللی تصریح کرد: مقایسه ها و مطالعات تطبیقی در این باره صورت گرفته است و نشان داده است افزایش هزینه های تخلف  می تواند در کاهش میزان تخلفات جاده ای موثر باشد.

بر اساس این مطالعات، کشورهای توسعه یافته نه تنها در بخش افزایش جرایم رانندگی در جاده ها بلکه در بخش های دیگری که می تواند در کاهش تخلفات رانندگی موثر باشد وارد شده اند و با تصمیمات اساسی و کاربردی میزان تخلفات رانندگی را بشدت کاهش داده اند .  و به دلیل بالا بودن جرایم در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته آمار تصادفات بسیار کمتر شده است .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: