کد خبر: ۷۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 20
شفا آنلاین>اجتماعی>طي چند روز گذشته خبر اعمال محدوديت سني براي شرکت در آزمون دستياري سر و صداي زيادي در جامعه پزشکي به پا کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،هر چند به گفته معاون آموزشي وزرات بهداشت اعمال اين مصوبه تا اطلاع ثانوي به‌تاخير افتاد، اما از يک سو همچنان احتمال تصويب مجدد آن وجود دارد و از سوي ديگر اين مصوبه سوالات زيادي در مورد موضوع محدوديت سني به‌وجود آورده است.

يکي از اين پرسش‌ها که احتمالا براي شما نيز پيش آمده وجود چنين قانوني در کشورهاي ديگر است. آيا چنين محدوديتي در ديگر کشورهاي دنيا نيز اعمال مي‌شود؟

پيدا کردن پاسخ اين سوال کار مشکلي نيست. با يک جستجوي ساده در اينترنت به وب‌سايتي مي‌رسيم که به راهکارهاي پذيرش در دوره دستياري در کشور آمريکا و آزمون USMLE پرداخته است. در ميان مقالات آن مطلبي وجود دارد که به يکي از پرسش‌هاي رايج خواننده‌ها پرداخته است: وجود محدوديت سني براي شروع دوران دستياري؟

نويسنده مطلبش را اين‌گونه شروع مي‌کند که به‌طور کلي و بر اساس قوانين آمريکا، اعمال محدوديت سني براي ورود به دوره دستياري «تبعيض سني» به‌حساب آمده و ممنوع است. در ادامه به اين موضوع اشاره مي‌شود که اصولا عدم وجود محدوديت سني براي ادامه تحصيل داراي مزيت‌هاي متعددي است، چرا که به پزشکان امکان و اميد ادامه تحصيل را تا هر سني خواهد داد. خود نويسنده مقاله هم افراد متعددي را مي‌شناسد که در سنين بالا دوره دستياري‌شان را شروع کرده‌اند. براي مثال يکي از دوستان او در سن 45 سالگي دوره دستياري پزشک خانواده‌اش را شروع کرده يا يکي از همکاران زن او که در دهه چهارم زندگي خود است، به‌تازگي وارد دوره دستياري داخلي شده است.

همين مزيت سبب مي‌شود که فرد با توجه به وضعيت شخصي، توانايي‌ها و علايق خود امکان انتخاب داشته باشد. براي افراد زيادي پيش مي‌آيد که در اواسط دوران کاري تمايل به ارتقاي تحصيلي پيدا مي‌کنند و اين قانون امکان پيشرفت تحصيلي را براي آنها ضمانت خواهد کرد. از سوي ديگر، به اين موضوع اشاره مي‌شود که امکان سوءاستفاده از اين امکان وجود نخواهد داشت، چون صلاحيت افراد هنگام استخدام به‌خوبي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بنابراين فردي که توانايي ادامه تحصيل را در خود نمي‌بيند، عملا به‌دنبال آن نخواهد رفت.

عوامل مختلفي هنگام جذب نيرو مورد بررسي قرار مي‌گيرد. هر چند در آنجا نيز طبق قانون، اعمال تبعيض سني غيرمجاز شناخته مي‌شود؛ اما کارفرما مجبور به ارايه دليل براي نپذيرفتن شما نيست و اگر به هر علتي شما را مناسب تشخيص ندهد از استخدام‌تان خودداري خواهد کرد. در چنين شرايطي ممکن است از ميان دو فرد، شخصي انتخاب شود که داراي سن کمتر و توان کاري بيشتري است يا برعکس، فرد مسن‌تر با توجه به تجربيات بيشترش انتخاب شود. اين موضوع سبب مي‌شود که پزشکان هنگام انتخاب، با سبک و سنگين کردن شرايط براي گام‌هاي بعدي تصميم‌گيري کنند.

آزادي حق تحصيل بدون محدوديت سني به هر پزشک اجازه مي‌دهد تا خودش صلاحيت خويش را براي رفتن به هر کدام از رشته‌هاي تخصصي بررسي کند و سپس با در نظر گرفتن همه عوامل براي ادامه تحصيل تصميم بگيرد.




علي‌اصغر هنرمند

سردبير وب‌سايت انجمن پزشکان عمومي ايران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: