شاید در وهله نخست مردم عادی مزایای تجمیع بیمهها را ندانند که چطور دهها صندوق بیمه ای برای کارمندان و نیروهای خود از پول منابع عمومی در حوزه بیمه و درمان استفاده میکنند ولی مردم عادی باید پول درمان را از جیب خودشان پرداخت کنند، به طور مثال انوشیروان محسنی بندپی در زمانی که مسئولیت ریاست بیمه سلامت ایرانیان را بر عهده داشت با انتقاد از عدم تجمیع بیمهها عنوان کرده بود که واقعاً برخی نهادها از جمله شهرداری و بانکها بهترین بیمه را برای کارمندان خود از پول منابع عمومی کشور تامین میکنند بطوریکه مثلاً بانکها حتی پول کرایه بیمارانشان برای رفت و برگشت جهت یک فیزیوتراپی را هم میپردازند.
در این رابطه یکی از کسانی که همیشه و تقریباً در اکثر برنامه از عدم تجمیهع بیمهها گلایه داشته است کسی نیست جز سید حسن هاشمی وزیر بهداشت که معتقد است تا زمانی که بیمهها تجمیع نشوند حوزه سلامت ایران سامان نمیگیرد، و حتی در یکی از جلسات هاشمی به صراحت عنوان کرد که چرا باید در ترکیه و با یک دستور حکومتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این کشور تمام بیمههای ترکیه در مدت نیم ساعت تجمیع شدند ولی در ایران فعلاً مباحث تجمیع در حد اصلاح ساختار باقی مانده است.
در این رابطه وقتی از محمدجواد کبیر رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان میپرسی که چرا با وجود آنکه حضرتعالی و مدیرانتان با تجمیع بیمهها موافق هستید ولی اینکار انجام نمیشود و حتی سرعت پیدا نمیکند در حالیکه با یک دستور حکومتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تجمیع تمام بیمههای این کشور در مدت 30 دقیقه صورت پذیرفته است، میگوید: من فقط مسئول بیمه سلامت هستم در حالیکه اردوغان چه کسی هست؟
کبیر وقتی در پاسخی که خود مطرح میکند مبنی بر اینکه اردوغان چه کسی است؟
و جواب میگیرد که اردوغان رئیس جمهور ترکیه است، عنوان میکند: خدا
پدرتان را بیامرزد،
بنده هم رئیس جمهور شدم حتماً تجمیع بیمهها انجام میدهم.(با خنده)
تجمیع بیمهها در کره جنوبی و ترکیه، ایران اندرخم یک کوچه
در این زمینه انوشیروان محسنی بندپی رئیس سابق سازمان بیمه سلامت ایرانیان که هم اکنون رئیس سازمان بهزیستی کشور است و خود از طرفدارن تجمیع بیمه نیز به حساب میآیید، درباره اظهار نظر وزیر بهداشت مبنی بر اینکه چرا ترکیه در مدت یک روز و چند ساعت و با یک دستور بیمههایش تجمیع شده است، میگوید: ترکیه دقیقا 10 سال درباره تجمیع بیمه ها کار کرد تا توانست به این نقطه برسد که در نهایت بیمههایش تجمیع شود و مسلماً این نبوده که یک شبه این تجمیع صورت پذیرد.
وی ادامه میدهد: اگر نگاهی به سیستم و نظام سلامت ترکیه بیاندازیم، میبینیم که آنها برای تجمیع بیمه 10 سال زحمت کشیدند همانطور که در کره جنوبی نیز این همین اتفاق رخ داده است، مثلاً وقتی شخصاً از کره جنوبی بازدیدی داشتیم متوجه تجمیع بیمهها در این کشور شدیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان میکند: در مجموع نظام سلامت چاره ای جز تجمیع بیمه ای ندارد، منتها قبل از تجمیع ساختاری باید تجمیع منابع صورت پذیرد، چیزی که آقای امین حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور نیز عنوان کردند مبنی بر اینکه اول باید منابع مالی باید در یک جای که سازوکار بیمه ای برایش تعریف شود تا بتوان در گام بعدی تجمیع بیمهها انجام دهیم.
محسنی بندپی درباره چگونگی تجمیع بیمهها و همچنین محول کردن آن به کدام وزارتخانه و یا نهاد، این پرسش را مطرح کرد که هم اکنون ارزش افزوده و هدفمندی یارانهها کجاست؟ خاطرنشان میکند: بنده معتقدم حتی اگر یک ریال میخواهد در سیستم نظام سلامت هزینه شود باید از طریق نظام بیمه ای صورت پذیرد.
تخلف 5 ساله دولت در حوزه بیمهها
یکی از مهمترین گلوگاههای نظام سلامت یکپارچه شدن بیمهها است بطوریکه در سیاستهای ابلاغی سلامت از طرف رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید ویژه ای شده است ولی متاسفانه مقاومتهای در این باره توسط برخی سازمانهای بیمه ای صورت میپذیرد بطوریکه عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز که یکی از مدافعان تجمیع بیمهها بود و حتی در زمان تودیع و معارفه انوشیروان بندپی رئیس سابق سازمان بیمه سلامت ایرانیان در آبان 92 با دادن اولتیماتوم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده بود که به آقای ربیعی 3 ماه مهلت میدهیم تا صندوق بیمهها را ادغام کند؛ در نهایت عنوان کرد که زور مجلس به تامین اجتماعی برای مشارکت در یکپارچه شدن بیمهها نمیرسد.
در این راستا سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در خصوص تجمیع نشدن بیمهها و اینکه تامین اجتماعی عنوان میکند که به جای یکپارچه شدن بیمهها طرح یکسان سازی را دنبال میکند و تجمیع بیمهها دیگر منتفی است،میگوید: خیر، تجمیع بیمهها به هیچ عنوان منتفی نیست، بلکه سه قانون برای یکپارچه شدن بیمهها داریم، طرح یکسان سازی نیز در شورای نگهبان با ایراداتی که داشت پذیرفته نشد و در کل رد شد و به لحاظ قانونی شناخته شده نیست و آن ماده دیگر حذف و تمام شد.
وی ادامه میدهد: تاکنون نیز برای تجمیع نشدن بیمه ها تخلف شده است، 5 سال است که این خلاف ادامه دارد. اصل ماجرا این است که وزارت رفاه باید تکلیف بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان را مشخص کند، بنابراین باید دولت نیز باید به صورت مستقیم در این باره ورود کند. مثلاً در ترکیه برای سامان دادن نظام سلامت شان در گام نخست آقای اردوغان تمام مسئولان بیمه ای را گرد هم جمع کرد و به آنها یک فرصت سه ماهه بریا تجمیع صندوقهای بیمه ای داد و پس از اینکه این کار صورت پذیرفت به دیگر موارد نظام سلامتشان سامان دادند بنابراین تجمیع بیمههای با مقاومت های کنونی دیگر از دست وزرا خارج شده است و باید با پیگیری از طرف رئیس دولت این کار انجام شود.
قاضی زاده هاشمی با تایید این مسئله که با تجمیع نشدن بیمهها به نوعی دستور حاکمیتی رهبر انقلاب در زمینه ابلاغ سیاستهای سلامت زمین مانده است، بیان داشت: متاسفانه ما در اجرای قوانین مشکل داریم.
وی درباره اقدامات جدید مجلس در این باره عنوان کرد: ما که روی قانون که نمیتوانیم قانون بیاوریم زیرا ما در این زمینه قانون داریم، ما قانون دائمی در اساسنامه بیمه سلامت در این باره داریم.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این مسئله که بالاخره چه نهاد و ارگانی باید به این تخلف رسیدگی کند، تصریح کرد: پیگیری اجرای این قوانین و رسیدگی به این تخلفات بحث دیگری است و این حرف شما هم درست است بنابراین باید از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علی الخصوص رئیس این کمیسیون پیگیری شود، سازمان بازرسی کل کشور نیز باید پاسخ دهد که چرا این کار (تجمیع بیمه ها) انجام نمی شود.
چرا تامین اجتماعی از 40 میلیون نفر پول می گیرد ولی فقط به 23 میلیون نفر خدمات می دهد
وی با انتقاد به آمارهای سازمان بیمه تامین اجتماعی که در زمان ارائه آمار کلی تعداد 40 میلیون نفر را به عنوان پوشش دهنده اعلام می کنند ولی در ارائه خدمات فقط به 23 میلیون نفر خدمات می دهند، گفت: علت اینکه که نمی خواهند تجمیع شود برای اینکه دست هایشان رو می شود، چرا از 40 میلیون نفر پول می گیرند ولی فقط به 23 میلیون نفر خدمات می دهند.
قاضی زاده هاشمی درباره این مسئله که هرزگاهی این سازمانها عنوان میکنند با شرایط کنونی ورشکسته میشوند، خاطرنشان کرد: تمام صندوقهای که در دنیا وجود دارند صندوق های پرداخت هستند، این ها بیمه نیستند که سرمایه گذاری هایشان معنی داشته باشد، از یک طرف ورودی و از طرف دیگر خروجی دارند و اصلاً ورشکستگی در اینها بی معنا است، اینها یک کارمزدی برای کارشان باید بردارند، بنابراین فقط یک صندوق پرداخت هستند، صنعت نیستند که می گویند ورشکسته می شوند، همه این ها صندوق پرداخت هستند و عنوان ورشکستگی در آنها بی معنا است.
نگرانی یک وزیر
در این راستا سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز چندی قبل در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت عنوان کرده بود که بنده نگران هستم و نگرانی بنده نیز نشات گرفته از آن است که مسئولان کشور فکر کنند که مشکلات سلامت با اجرای طرح تحول سلامت برطرف شده است، زیرا اجرای کامل طرح تحول سلامت 10 تا 15 سال به طول می انجامد.
بیمهها؛ پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت
همچنین وزیر بهداشت در اظهارنظرهای متعدد خود عنوان کرده است که بیمهها پاشنه آشیل طرح تحول سلامت هستند، بنابراین بیمه در سال 94 به نحوی کار کنند که پرداختها بدون فوت وقت و به طور کامل به مراکز خصوصی انجام شود تا از مصوبات هیات وزیران، برنامههای طرح تحول و مهم تر از همه احترامی که جامعه پزشکی برای تصمیمات دولت قائل شده، صیانت شود.
در خاتمه باید عنوان کرد که "تجمیع بیمهها" قانونیست که سالهاست در ایران کسی جرات اجرایی کردن آن را ندارد، بنابراین نه دولتیها پاپیش میگذارند و نه مجلسیها؛ حال این در شرایطی است که اجرای این قانون که در سیاستهای کلی سلامت رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید ویژه ای شده است بیشتر از یک دغدغه مهم به لقلقه زبان مسئولان تبدیل شده است، و تقریباً در کمتر برنامه حوزه سلامت است که حرفی از تجمیع بیمهها نشود ولی فقط حرف آن زده میشود و عملی دیده نمیشود.تسنیم